سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتیاد به ناس

آیا تا به حال در مورد نسوار یا اعتیاد به ناس چیزی شنیده‌اید؟ ناس نوعی ماده مخدر نیکوتینی است که از برگ گیاه تنباکو به دست می‌آید و مصرف آن با افزایش توان کاری افراد همراه است. این ماده تنها عامل تحرک و سرخوشی محسوب می‌شود و مصرف کنندگان آن اغلب ناس را در دهان گذاشته و مانند آدامس می‌جوند. این مسئله باعث می‌شود که علاوه بر بروز اعتیاد، سلامت دهان و دندان فرد نیز تحت تأثیر قرار بگیرد و او در برابر انواع عفونت‌ها در این زمینه آسیب‌پذیر شود. مصرف نسوار در کوتاه مدت و بلند مدت با عوارض جسمانی و روانی متعددی از جمله اختلالات کلیه و اختلالات رفتاری همراه است که همین مسئله لزوم ترک این ماده را دوچندان می‌کند. در ادامه به بررسی بیشتر علائم، عوارض و روش‌های ترک ناس خواهیم پرداخت.

منبع: اعتیاد به ناس

 

شماره مرکز مشاوره

ناس یا نسوار چیست؟

ناس یا نسوار ماده مخدری است که بیشتر در کشور افغانستان تولید و مصرف می‌شود. متأسفانه به دلیل همسایگی ایران و افغانستان سالانه مقادیری از این ماده به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و افراد آسیب‌پذیر جامعه را درگیر اعتیاد می‌کند. ناس یا نسوار که نوعی مخدر نیکوتینی است از خشک کردن برگ گیاه تنباکو به دست می‌آید. این ماده معمولاً سبز رنگ است و در ترکیب با آهک به حالتی شبیه آدامس در می‌آید. ناس باعث افزایش توان کاری افراد می‌گردد و رنگ دهان را قرمز می‌کند و به خاطر افزایش بزاق دهان، فرد مجبور خواهد بود تا محتویات دهان خود را بیرون بریزد. افراد مصرف کننده این ماده اغلب پس از جویدن یا نگهداشتن ناس در دهان احساس سرخوشی بیشتر را گزارش می‌دهند.

برای آشنایی بیشتر در زمینه شناخت اعتیاد کلیک کنید.

 

علائم ناشی از مصرف و اعتیاد به ناس

همان طور که گفته شد مصرف ناس باعث اندکی سرخوشی شده، خلق فرد را بالا می‌برد و مصرف آن در طول زمان به ایجاد وابستگی جسمانی و روانی می‌انجامد. همچنین امروزه نسوارها در اشکال جدیدی به نام پان پراگ به فروش می‌رسند که شکل بسیار جذابی داشته و اغلب علاوه بر تنباکو مواد دیگری نظیر انواع توهم‌زاها یا مواد افیونی مثل تریاک نیز در آن‌ها دیده می‌شود. بسته به نوع ناخالصی که در ناس وجود دارد علائم ناشی از مصرف نیز می‌تواند متفاوت باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به احساس کاهش درد، نشئگی، پرتحرکی، توهم و هذیان اشاره کرد.

 

عوارض و پیامدهای ناشی از اعتیاد به ناس

افرادی که از ناس استفاده می‌کنند اغلب آگاهی چندانی در مورد آثار زیان‌بار و قابلیت اعتیادآوری آن ندارند. فروشندگان این مواد نیز اغلب از همین عدم آگاهی استفاده می‌کنند و ناس را به عنوان یک خوراکی جذاب یا تحت عنوان یک سرگرمی به فروش می‌رسانند. این در حالی است که مصرف نسوار هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت با عوارض جسمانی و روانی متعددی همراه است.

از جمله عوارض کوتاه مدت استفاده از این ماده می‌توان به بروز تغییراتی در ضربان و فشار خون، بروز مشکلات خواب، حالت تهوع، سردرد، ایجاد حرکات غیر طبیعی در چشم و سرگیجه اشاره کرد. همچنین اعتیاد به ناس در دراز مدت نیز باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان، بروز عفونت‌های مرتبط با دهان و دندان، بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، ابتلا به بیماری‌های کلیوی، ایجاد مشکلاتی در مخچه، اختلالات رفتاری و تمرکز، زودرنجی و دچار شدن به مشکلاتی در هماهنگی حرکتی اشاره کرد.

 

ترک اعتیاد به ناس

متأسفانه ناآگاهی از اعتیادآور بودن ناس باعث می‌شود که بسیاری از افراد برای مدت طولانی این ماده را مصرف کنند و زمانی از آثار و عوارض آن مطلع شوند که خود درگیر اعتیاد شده باشند. امروزه روش‌های نوینی برای ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر وجود دارد که باعث می‌شود افراد در حین ترک کمتر علائم جسمانی را تجربه کنند و با سهولت بیشتری دوره پرهیز خود را پیش ببرند.

از جمله این روش‌ها می‌توان به سم‌زدایی به کمک دارو اشاره کرد. علاوه بر این امروزه متخصصین بر این باورند که اعتیاد ریشه روان شناختی دارد و تا زمانی که عوامل زمینه ساز این مشکل وجود داشته باشند احتمال بازگشت مجدد فرد به سمت مواد و بروز لغزش‌های مکرر نیز وجود دارد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که در کنار دریافت درمان‌های پزشکی مراجعه به روانشناس نیز در دستور کار قرار بگیرد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

– آیا مصرف و اعتیاد به ناس توهم‌زاست؟

ناسی که از برگ تنباکو تهیه می‌شود اثرات توهم‌زایی ندارد. در صورت بروز توهم احتمالاً فروشندگان این ماده، مواد دیگری نظیر شیشه را با این ماده ترکیب کرده‌اند که در این شرایط وضعیت پیچیده‌تری پدید می‌آید و پیامدهای ناشی از مصرف نیز مضاعف می‌شوند. برای مقابله با این شرایط حتماً با یک متخصص در زمینه اعتیاد تماس بگیرید.

– چرا مصرف ناس به اختلال کلیه منجر می‌شود؟

زیرا ناس دارای مقادیری آهک است و این ماده همانند یک سم برای کلیه عمل می‌کند. بی‌توجهی به این امر می‌تواند باعث بروز اختلالات بسیار جدی شده و نیاز به دریافت دیالیز را ضروری نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

منبع: اعتیاد به ناس