سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق اول زنان

خیلی از مردها تمایل دارند عشق اول زنان باشند و از همین رو می‌خواهند بدانند که زنان در اولین روابط عاشقانه چه رفتارهایی از خود بروز می‌دهند و چه چیزهایی برایشان اهمیت دارد. همچنین بسیاری از زنان و دختران نیز در مورد کیفیت عشق اول، احتمال شکست و علل ناتوانی در فراموش کردن آن از متخصصین سؤال می‌پرسند. با این حال آنچه که اهمیت دارد میزان آسیب پذیری خانم‌ها در مواجه با این مسائل است که در صورت حل نشدن باعث مشکلاتی نظیر انزوا، گوشه گیری و حتی افسردگی خواهد شد. لازم است که همواره در کنار تجربه روابط عاطفی، دور اندیشی و بررسی دیگر ملاک‌ها برای فرد مورد نظر وجود داشته باشد تا مشکلات به حداقل برسد. ما در ادامه تلاش کرده‌ایم که به تمامی این سؤالات پاسخ دهیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

منبع: عشق اول زنان

شماره مرکز مشاوره

عشق اول زنان | عاشق شدن زنان در سن پایین

سن یکی از عوامل بسیار مهمی است که می‌تواند رفتار افراد را هنگام قرار گرفتن در رابطه عاطفی تحت تأثیر قرار دهد. دختران در سنین نوجوانی اغلب عشق پرشورتری را تجربه می‌کنند که سرشار از احساسات عاطفی عمیق، بدون دوراندیشی و تمایل بسیار زیاد برای بودن در کنار یکدیگر است. این نوع عشق که به تعریف عشق آتشین در روانشناسی نزدیک است تا حد زیادی تحت تأثیر تغییرات مرتبط با دوره نوجوانی قرار دارد. برای مثال نوجوانان از نظر روانشناختی توانایی کمتری برای در نظر گرفتن آینده دارند، این مسئله در رابطه عاطفی بیش از هرجایی خود را نشان می‌دهد. به همین خاطر دخترانی که در دوران نوجوانی عاشق می‌شوند کمتر به مشکلات پیش رو در آینده فکر می‌کنند و برنامه‌ریزی برای آن را امری خلاف احساسات و عشق می‌دانند.

در حالی که با گذر از نوجوانی بسیاری از افراد به این توانایی دست می‌یابند که در کنار دوست داشتن و تجربه روابط عاطفی، دوراندیشی خود را نیز حفظ کنند و بتوانند به جز شور و اشتیاق قلبی ملاک‌های دیگری را نیز برای انتخاب فرد مورد نظر خود در زندگی در نظر بگیرند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه تفاوت عشق زن و مرد کلیک کنید.

 

عشق اول زنان و احتمال شکست در آن

یک عشق سالم از منظر روانشناسی به عشقی گفته می‌شود که از سه عنصر اشتیاق یا همان شور جنسی، صمیمیت و تعهد در کنار یکدیگر برخوردار باشد. استرنبرگ نظریه‌پرداز روانشناسی در مورد عشق می‌گوید که افراد باید بتوانند در کنار میل جنسی به تشابهات شناختی (فکری) نیز دست یابند و صمیمیت و همراهی را نیز باهم تجربه کنند. اگر زنان در عشق اول خود به دلیل سن کم یا هر عامل دیگری تنها به یک یا دو مورد از عوامل گفته شده توجه داشته باشند احتمال شکست خوردن در رابطه عاطفی آن‌ها بالا می‌رود.

برای مثال ممکن است بسیاری از دختران از عشق تنها صمیمیت عاطفی را درک کرده باشند و هنوز از اهمیت اشتراکات شناختی یا نقش مهم میل جنسی در رابطه چندان آگاهی نداشته باشند. این در حالی است که هیچ رابطه عاطفی موفقی تنها بر یک پاشنه نمی‌چرخد و به حضور مؤثر عوامل دیگر نیز نیاز دارد. در نتیجه هیچ کس نمی‌گوید که عشق اول زنان همواره محکوم به شکست است اما اگر بررسی نوع عشق به ما نشان دهد که فاکتورهای یک رابطه سالم در آن رعایت نمی‌شود، به ما این پیش آگهی را می‌دهد که احتمال شکست در آن بالا است. برای کسب اطلاع بیشتر از ارتباط با جنس مخالف کلیک کنید. 

 

فراموش کردن عشق اول در زنان

فراموش کردن عشق اول چه در زنان و چه در مردان می‌تواند امر دشواری باشد. با این حال زنان بیشتر در جلسات مشاوره از ناتوانی در فراموشی این موضوع شکایت دارند و بیشتر عملکردشان تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد. ما در ادامه به چند دلیل مهم در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

1. بار هیجانی زیاد در عشق اول زنان

همان طور که گفته شد اکثر زنان هنگام تجربه عشق اول شور، اشتیاق و هیجانات بسیار قدرتمندی را نشان می‌دهند. پژوهش‌ها بیانگر این هستند که هرچقدر یک رویداد بار هیجانی بیشتری داشته باشد روان انسان را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد و استحکام بیشتری در حافظه پیدا می‌کند. به همین خاطر است که زنان نیز اولین تجربه عشق را معمولاً به طور واضحی در ذهن نگه می‌دارند و در صورت شکست خوردن به مدت زمان زیادی برای سازگار شدن با تأثیرات منفی ناشی از آن نیاز دارند.

2. فاجعه سازی در مورد شکست عشقی

ذهن برخی افراد پس از تجربه عشق اول و احساس شکست در آن دچار فاجعه سازی می‌شود. در این حالت فرد فکر می‌کند که این بدترین اتفاق ممکن بوده و پس از این هرگز قادر به تجربه عشق و رابطه عاطفی سالم در زندگی نخواهد بود. ذهنی که فاجعه سازی می‌کند به طور دائم قصد جلوگیری از این رویداد ناگوار را دارد و در صورت مواجه شدن با آن دست به انکار می‌زند. این وضعیت اغلب پریشانی زیادی را رقم می‌زند که می‌تواند آینده فرد را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در این شرایط مراجعه به یک روانشناس و اصلاح باورهای فرد تأثیر بسزایی در کنار آمدن با تجربه شکست در عشق اول زنان دارد و به آن‌ها کمک می‌کند با بینش بالاتر فرصت دوباره‌ای به خود داده و برای رابطه‌ای سالم و پایدار در آینده و حتی ازدواج آماده شوند. برای آشنایی بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

3. دچار شدن به افسردگی پس از شکست عشقی

در بسیاری از موارد افراد نمی‌توانند هیجانات ناشی از شکست خوردن در عشق اول را به درستی در ذهن خود تجزیه و تحلیل کنند. همین امر باعث می‌شود که برای مدت طولانی تحت تأثیر این رویداد قرار بگیرند و عملکرد خود را در حوزه‌های مختلف زندگی به خصوص در زمینه روابط بین فردی از دست بدهند. اگر بعد از تجربه شکست در عشق اول بیش از 6 ماه درگیر احساسات شدیدی مثل غم یا خشم بودید و نمی‌توانید این اتفاق را در درون خود هضم کنید ممکن است دچار مشکلاتی در سلامت روان خود شده باشید که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افسردگی اشاره کرد.

برای شناخت بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

– عشق اول در ذهن زنان بیشتر باقی می‌ماند؟

بیش از اینکه این مسئله به جنسیت مربوط باشد به میزان هیجانات تجربه شده در آن عشق، یعنی عمق احساسات فرد بستگی دارد. اگر عشق اول با احساسات خوشایند بسیاری همراه بوده باشد و کنار گذاشتن آن نیز پریشانی‌های بسیار شدیدی را رقم بزند فراموش کردن این موضوع برای مرد و زن دشوار خواهد بود. با این حال زنان و مردان در مکانیسم‌های مقابله با مشکلات متفاوت عمل می‌کنند. برای مثال ممکن است زنان در پی تجربه این موضوع به انزوا، افسردگی و گوشه گیری روی بیاورند اما مردان آسیب‌پذیری بالاتری در برابر رفتارهای پرخطری نظیر مصرف سیگار و الکل پیدا ‌کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

منبع: عشق اول زنان