سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بارداری بعد از 35 سالگی

بارداری بعد از 35 سالگی برای بسیاری از بانوان نگران کننده است. آن‌ها معمولاً می‌ترسند به دلیل بالا بودن سن، فرزندشان با مشکل رشدی خاصی مواجه شود و یا مسائلی نظیر سقط جنین و مرده زایی برایشان اتفاق بیافتد. در واقع با افزایش سن میزان تخمک‌ها و توان باروری آنان کاهش می‌یابد که این مسئله باعث ناباروری می‌گردد. اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی و افزایش اطلاعات بهداشتی در این زمینه بسیاری از مادران می‌توانند از بروز مشکلات جدی پیشگیری نمایند و فرزندان سالمی را به دنیا بیاورند. در این راستا لازم است که چکاپ‌های مورد نیاز را انجام داده و به طور منظم با پزشک در ارتباط باشند. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

منبع: بارداری بعد از 35 سالگی

شماره مرکز مشاوره

بارداری بعد از 35 سالگی و مشکلات آن

بعد از 35 سالگی تغییراتی در بدن زنان رخ می‌دهد که می‌تواند در قدرت باروری و کیفیت حاملگی آن‌ها تأثیر بگذارد. ما در ادامه به مهم‌ترین مشکلاتی که زنان در این زمینه تجربه می‌کنند اشاره کرده‌ایم.

1. دشوارتر شدن فرایند باروری

همه زنان هنگام تولد با تعداد مشخصی تخمک به دنیا می‌آیند. پس از آغاز دوران بلوغ و شروع عادت‌های ماهیانه، هر ماه یک تخمک از تخمدان زن آزاد می‌شود که نشان دهنده آمادگی او برای باردار شدن است. در نتیجه هرچقدر که سن شما افزایش می‌یابد طبیعتاً تعداد تخمک‌های شما نیز کمتر می‌شود. همچنین این تخمک‌های باقی مانده در بسیاری از موارد از توانایی باروری کمتری نیز برخوردارند.

در واقع ممکن است آن ها از کیفیت لازم برای بارور شدن توسط اسپرم برخوردار نباشند. از همین رو اگر در این سنین تصمیم به بارداری بگیرید ممکن است با مشکلاتی در زمینه باروری روبه‌رو شوید. اگر بعد از 6 ماه تلاش می‌بینید که همچنان موفق به بچه‌دار شدن نمی‌شوید با یک متخصص زنان مشورت کنید تا درمان‌های لازم را به شما معرفی نماید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه بارداری کلیک کنید.

2. افزایش احتمال فشار خون از مشکلات بارداری بعد از 35 سالگی

افزایش فشار خون یا همان پره اکلامپسی وضعیتی است که در زنان باردار که بالای 35 سال سن دارند بیش از دیگران اتفاق میافتد. نادیده گرفتن این مسئله و عدم پایش دقیق آن در بارداری می‌تواند تهدید کننده جدی برای سلامتی مادر و جنین باشد. از جمله خطرات افزایش فشار خون در بارداری می‌توان به بروز مشکلات کلیوی در مادر، سقط جنین و مرده زایی اشاره کرد.

3. افزایش احتمال بروز دیابت بارداری

بررسی آمارها نشان می‌دهد زنان بالای 35 سال بیش از دیگران در معرض ابتلا به دیابت دوران بارداری هستند. درنتیجه باید مراقبت بیشتری در رژیم غذایی خود داشته باشید و از طریق آزماش قند خون به طور منظم در دوران بارداری وضعیت خود را بررسی نمایید.

4. بروز زایمان زودرس از مشکلات بارداری بعد از 35 سالگی

زایمان زودرس و به دنیا آوردن فرزندان با وزن کم که نارس محسوب می‌شوند در سنین بالا اغلب شیوع بیشتری دارد. این وضعیت در واقع به شرایطی گفته می‌شود که فرزند شما قبل از 37 هفتگی به دنیا بیاید و دچار مشکلاتی نظیر عدم رشد کافی ریه‌ها باشد. 

5. تولد نوزادان با نقایص مادرزادی

بررسی‌ها نشان می‌دهند مادرانی که هنگام بارداری بیش از 35 سال سن دارند بیش از سایرین تولد نوزادانی با نقایص مادرزادی را تجربه می‌کنند. نقایص مادرزادی شرایط پزشکی خاصی هستند که تحت آن‌ها کودک عملکرد یک یا چند ارگان بدن خود را از دست می‌دهد. از جمله این نقایص می‌توان به بروز سندروم داون اشاره کرد.

6. سقط جنین و مرده زایی از مشکلات بارداری بعد از 35 سالگی

سقط جنین و مرده زایی دو مورد از خطرات بارداری هستند که در زنان بالای 35 سال بیش از دیگران دیده می‌شود. به همین خاطر بانوانی که در این سنین باردار می‌شوند بیش از دیگران نیاز به مراقبت دارند و باید چکاپ های ماهانه را حتماً جدی بگیرند.

 

توصیه‌هایی برای داشتن بارداری سالم بعد از 35 سالگی

با وجود همه خطرها و مشکلاتی که گفته شد سالانه بسیاری از زنان بالای 35 سال، به سلامت فرزندان خود را به دنیا می‌آورند و دچار هیچ گونه مشکل خاصی نمی‌شود. این امر نیازمند رعایت برخی نکات است که ما در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1. قبل از بارداری چکاپ‌های مورد نیاز را انجام دهید

به دلیل اینکه شما در این سنین در معرض مشکلات و بیماری‌های بیشتری قرار دارید بسیار اهمیت دارد که قبل از باردار شدن از سلامت کامل خود اطمینان حاصل کنید. پزشک در این شرایط آزمایش‌های گوناگونی را برای شما می‌نویسد و تلاش می‌کند تا در مورد دریافت واکسن‌های ضروری و مشکلات ارثی در خانواده شما اطلاعات بیشتری به دست بیاورد. درنتیجه اگر مشکل و بیماری خاصی در خانواده شما وجود دارد لازم است که حتماً آن را با متخصص در میان بگذارید. توجه داشته باشید که بررسی‌های پیش از بارداری تنها به سلامت جسمانی محدود نمی‌شود و لازم است که شما با یک روانشناس نیز در ارتباط باشید تا از نظر بهداشت روان و مشکلات احتمالی موجود در این زمینه نیز مورد ارزیابی قرار بگیرید.

2. مشکلات زمینه‌ای را پیش از بارداری درمان کنید

در صورت وجود هرگونه مشکل زمینه‌ای اعم از مشکلات جسمی و روانی لازم است که قبل از بارداری برای درمان آن اقدام کنید چراکه در حین بارداری بدن با تغییرات گسترده‌ای مواجه می‌شود که امکان درمان هرگونه مشکل را با دشواری زیادی روبه‌رو می‌سازد. 

3. از مصرف میزان کافی ویتامین‌ها و فولیک اسید اطمینان حاصل کنید

بسیار اهمیت دارد که قبل از بارداری در مورد وضعیت ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در بدن خود اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. متخصصان همواره تأکید می‌کنند که دریافت روزانه 400 میکروگرم فولیک اسید برای تجربه یک بارداری سالم ضرورت بسیاری دارد چراکه وجود مقادیر مناسبی از فولیک اسید در بدن به رشد کافی مغز و نخاع کودک کمک کرده و تا حد زیادی از بروز نقایص مادرزادی پیشگیری می‌کند.

4. هنگام بارداری بعد از 35 سالگی مراقب اضافه وزن خود باشید

از آنجایی که چاقی بیش از حد در بارداری احتمال بروز مشکلات را افزایش می‌دهد لازم است که در این زمینه هشیارتر باشید و تلاش نمایید تا بیش از حد بهینه، وزن اضافه نکنید. مصرف مکمل‌های غذایی، پیروی از رژیم غذایی سالم و گنجاندن فعالیت‌های ورزشی سبک تا حد زیادی می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

5. به طور منظم با پزشک خود در ارتباط باشید

هرگز در طول دوران بارداری نوبت‌های معاینه، سونوگرافی، آزمایش‌ها و ملاقات خود با پزشک را نادیده نگیرید و یا به تعویق نیندازید. انجام بررسی‌های منظم به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز هرگونه مشکل زودتر آن را تشخیص دهید و از خطرات احتمالی با کیفیت بیشتری پیشگیری کنید.

برای اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

– آیا مصرف سیگار و الکل در این سن تأثیرات منفی بیشتری بر جنین می‌گذارد؟

آسیب پذیری بدن مادر در سنین بالای 35 سال بیشتر از مادران جوان است. درنتیجه هرگونه عامل خطر می‌تواند تأثیر بیشتری روی آن‌ها و فرزندشان بگذارد که سیگار و الکل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

منبع: بارداری بعد از 35 سالگی