سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بارداری در دوران عقد

شنیدن خبر بارداری اگرچه برای اغلب خانواده‌­ها و زوجین خبری شیرین و خوشحال کننده است اما اگر بارداری در دوران عقد اتفاق بیفتد جنبه متفاوتی داشته و در صورت عدم آمادگی می‌تواند نگران کننده و اضطراب آور باشد. کنترل تمایل به رابطه جنسی برای زوجین، آن­ هم زمانی که هیچ محدودیت شرعی و یا قانونی برای اینکار وجود ندارد، بسیار سخت است و در بسیاری از مواقع این رابطه اتفاق می‌­افتد، اما برخی خانواده‌ها با این مسئله مخالف هستند و معمولا رابطه بین زوجین مخفیانه و بدون اطلاع آن­‌ها صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی، دادن خبر بارداری می­‌تواند تبعات منفی بسیاری را برای زوج جوان رقم بزند. اگر در دوران عقد با چنین شرایطی مواجه شدید، بهتر است از اصول برخورد با آن آگاهی داشته و با کمک یک روانشناس بهترین راه را در پیش بگیرید.

منبع: بارداری در دوران عقد

شماره مرکز مشاوره

پیشگیری از وقوع بارداری در دوران عقد

برای جلوگیری از بارداری در دوره نامزدی و عقد بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

1. درست تصمیم بگیرید

بارداری در دوران عقد به لحاظ شرعی و یا قانونی بلامانع است، اما خانواده­‌ها نیز دلایلی برای مخالفتشان در این مسئله دارند که منطقی نیز هست. دوران عقد، ایامی است که زن و شوهر در حال آشنایی با یکدیگر هستند و چه بسا در بسیاری از مواقع، در طول این آشنایی متوجه تفاوت‌های بسیاری بین خودشان و طرف مقابل شده و یا مشکلات پیش بینی نشده­‌ای به وجود می‌­آید که آن‌ها را از ادامه زندگی با یکدیگر منصرف می‌کند. در صورت بروز چنین مشکلاتی، اگر رابطه جنسی بین دو طرف اتفاق افتاده باشد، تبعات و هزینه­‌های این مسئله به خصوص برای خانم‌­ها، چندین برابر می‌شود. در نتیجه پیش از هر گونه رابطه، با خودتان خوب فکر کنید و تصمیم بگیرید که در دوران عقد وارد رابطه با همسرتان بشوید یا خیر.

2. برای جلوگیری از بارداری در دوران عقد از پزشک کمک بگیرید

اگر تصمیم گرفته‌­اید که با همسرتان در دوران عقد رابطه داشته باشید، حتما از یک پزشک متخصص زنان کمک بگیرید. این مشورت برای شما چند مزیت دارد، اولا شما می‌توانید بسیاری از مسائل را در زمینه مراقبت‌های جلوگیری از بارداری از او یاد بگیرید و احتمالا به دلیل اینکه پزشک از آشنایان شما نیست، احساس خجالت زدگی که در حضور خانواده دارید را نخواهید داشت و می‌­توانید سوالاتتان را به راحتی با ایشان در میان بگذارید. از طرفی یک متخصص آگاه در صورت بروز هرگونه مشکلی، می‌تواند راه حل‌های قابل اعتمادی را به شما ارائه کند. 

برای اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

3. حواستان را به علائم بدنی جمع کنید

بیشتر از هر زمان دیگری حواستان را به علائم و شرایط بدنیتان جمع کنید تا در صورت وقوع بارداری، هرچه سریعتر از این مسئله آگاه شده و زمان بیشتری برای فکر کردن و تصمیم گیری داشته باشید.

 

در صورت مثبت بودن تست بارداری در دوران عقد چه کنیم؟

اگر تست بارداری‌تان در دوره نامزدی مثبت شد باید نکات زیر را رعایت کنید:

1. سعی کنید آرامش خود را از دست ندهید

بروز چنین تغییری در زندگی شما به سبب اهمیت ماجرا، اضطراب زیادی را بر می‌انگیزد. سعی کنید هرچه سریعتر آرامشتان را به دست آورید تا بتوانید تصمیم منطقی در این زمینه بگیرید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که در طول دورانی که با این مسئله مواجه هستید، حالت‌های اضطراب و تنش به شما دست خواهد داد پس سعی کنید کنترل اوضاع دست شما باشد تا بتوانید از این شرایط عبور کنید.

2. همسرتان را در جریان بگذارید

برخی اوقات خانم‌ها بعد از اینکه متوجه بارداری خود می‌­شوند، این مسئله را به عنوان یک راز پیش خود نگه داشته و با کسی در میان نمی‌گذارند. یادتان باشد که همسر شما شریک زندگیتان است و قرار است در زمینه مسائل مربوط به زندگی مشترکتان هردو به یک اندازه اجازه تصمیم گیری داشته باشید. از طرفی وجود چنین شرایطی مسئله ساده‌ای نیست که بخواهید به تنهایی آن را به دوش بکشید. شما حتما به یک همراه در این مسیر احتیاج دارید و چه کسی بهتر از همسرتان؟

3. هنگام بارداری در دوران عقد هر دو تصمیم بگیرید

با توجه به تغییر پیش آمده، احتمالا شما باید در تصمیم‌هایی که برای بسیاری از مسائل گرفته‌­اید، تجدید نظر کنید. تصمیم گیری راجع به نگهداشتن و یا سقط جنین، تاریخ مراسم عروسی، نحوه برگزاری مراسم، اطلاع دادن به خانواده‌ها و اینکه به کدام یک از اعضا اطلاع دهید، از جمله مسائلی هستند که باید راجع به آن‌ها تصمیم بگیرید. یادتان باشد همه این نکات را با همفکری یکدیگر و به صورت دو نفره مورد بررسی و تصمیم گیری قرار دهید تا در آینده هیچکدام، احساس نارضایتی و پشیمانی نداشته باشید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه نزدیکی در دوران عقد کلیک کنید.

4. تصمیم گرفتن راجع به سقط جنین

اولین سوالی که برای هر زوج، با شنیدن این خبر مطرح می‌شود این است که آیا توانایی نگه داشتن این فرزند را دارند؟ طبق شرع اسلام و قانون کشور مسئله سقط جنین پذیرفته شده نیست و پس از تشکیل نطفه اجازه سقط عمدی وجود ندارد. با این حال به سایر جنبه‌های این تصمیم نیز توجه داشته باشید، از جمله اینکه سقط جنین در بارداری اول، معمولا باعث بروز مشکلات بسیاری برای بارداری‌های بعدی شده و در آینده مشکلات بسیاری برایتان ایجاد می‌کند.

از طرفی با توجه به غیرقانونی بودن این امر در کشور ما، شما به امکانات پزشکی و شرایط مطلوب دسترسی نخواهید داشت. بسیاری از مواقع سقط جنین در شرایط غیر بهداشتی و توسط یک فرد غیر متخصص انجام می‌گیرد که احتمال بروز مشکلات بسیاری از جمله انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها و یا سقط ناقص و باقی ماندن بخش‌هایی از جنین در شکم مادر را افزایش می‌دهد و در نتیجه مجبور خواهید شد به جای یک مشکل بارداری، چندین مشکل دیگر را نیز حل کنید.

5. فرصتی برای تحکیم ارتباط شما و همسرتان پیش آمده

در صحبت‌های بسیاری از افرادی که تجربه‌های مشابهی داشته‌­اند این مطلب دیده می­‌شود که اگر فرزندمان نبود، شاید همان اوایل که تجربه کافی از زندگی مشترک نداشتیم، تصمیم می‌گرفتیم تا از یکدیگر جدا شویم اما بسیاری از مسائل را به خاطر فرزندمان تحمل کردیم. شاید شرایط پیش آمده برای شما هم، بتواند جنبه‌های مثبت این چنین داشته باشد.

6. هنگام بارداری در دوران عقد ترجیحا چیزی را حذف نکنید

گاهی اوقات خانم‌ها و آقایان تصمیم می‌گیرند از گرفتن جشن عروسی صرف نظر کنند و سریعتر زندگیشان را تشکیل دهند. توصیه ما این است که تا حد امکان اجازه ندهید، استرس و محدودیت زمانی باعث بشود چیزی را به طور کامل حذف کنید چرا که ممکن است بعدها به خاطر نداشتنش پشیمان شوید. سعی کنید خودتان را با شرایط پیش آمده سازگار کنید. درست است که شرایط کمی از حالت نرمال خارج شده اما برای سازگاری با آن لازم نیست همه چیز را قربانی کنید. کمی از انتظارات و آرزوهایتان کوتاه بیایید و جشن و لوازم منزل مختصرتری فراهم کنید، اما همه کارها را انجام دهید.

7. خوشحالی را قربانی نکنید

تدارک مراسم عروسی، خرید لوازم منزل و بسیاری از مسائل زندگی مشترک شما، اتفاقات شیرینی هستند که در حال رقم زدن آن‌ها هستید. همه این شادی‌ها را قربانی مشکل پیش آمده نکنید. به همان اندازه که برای مشکلتان وقت می‌گذارید و به آن توجه دارید، به شادی‌هایتان هم توجه داشته باشید. فراموش نکنید که شما و همسرتان به یک روحیه خوب برای کنار آمدن با این شرایط نیاز دارید.

8. هنگام بارداری در دوران عقد تکیه گاه یکدیگر باشید

شرایط پیش آمده استرس بسیاری را به هردو نفر شما، تحمیل می‌کند. آقایان باید به این فکر کنند که هنوز از پس هزینه‌های مراسم ازدواج و تشکیل خانواده فارغ نشده، باید آماده هزینه‌های تولد فرزند شوند و خانم‌ها نیز تغییرات بدنی و شرایط سخت دوران بارداری را می‌گذرانند. در این میان فشارهای خانواده و برخورد دیگران نیز می­‌تواند مزید بر علت شده و دلایل کافی برای از کوره در رفتن هر یک از زوجین را فراهم کند. پس لازم است که یادمان باشد، همسرمان حق دارد گاهی عصبی و خسته باشد و وظیفه ماست که تکیه گاه و همدردی مناسب برای او باشیم.   

برای آشنایی بیشتر در زمینه روابط زناشویی کلیک کنید.

9. به حرف مردم توجه نکنید

یکی از عواملی که فشار روانی مضاعفی به این شرایط می‌دهد، حرف‌های اطرافیان است. اگر شما تصمیم بگیرید که به جای جشن مفصلی که در تدارک آن بودید، جشن ساده‌­تری بگیرید و زودتر زندگیتان را شروع کنید، یا اگر اقوام را در جریان شرایط پیش آمده بگذارید قطعا به اندازه آدم‌هایی که در جریان گذاشته‌­اید، صحبت‌های ضد و نقیض و آراء مختلفی می‌شنوید، همواره به این نکته توجه داشته باشید که تصمیم گیرنده شما و همسرتان هستید. تمرکزتان را از حرف‌های دیگران آزاد کنید و صرفا به این فکر کنید که در شرایط کنونی بهترین تصمیم برای شما و همسرتان چیست و چه کاری می‌توانید انجام بدهید تا در آینده نیز پشیمان نباشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

منبع: بارداری در دوران عقد