سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روابط ناسالم

روابط ناسالم چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه می‌توان آن‌ها را از روابط رشد دهنده تشخیص داد؟ افراد هنگامی که در رابطه عاطفی قرار می‌گیرند تا حد بسیاری تحت تأثیر احساسات خود هستند و همین مسئله باعث می‌شود که در بسیاری از موارد نتوانند به درستی کیفیت رابطه خود را ارزیابی کنند. در این شرایط کمک گرفتن از یک روانشناس متخصص در حیطه زوج و خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا نشانه‌های وجود آسیب در ارتباطتان را راحت‌تر شناسایی کنید و در نتیجه با دید روشن‌تری در مورد ادامه دادن یا اتمام آن تصمیم بگیرید. روابط ناسالم و اشتباه نشانه‌هایی مانند عدم اعتماد، وجود ارزش‌های متفاوت و ناتوانی در بروز خویشتن را به همراه دارد که در ادامه به بررسی این نشانه‌ها و علائم بیشتر خواهیم پرداخت.

منبع: روابط ناسالم

شماره مرکز مشاوره

 

نشانه‌های روابط ناسالم

تشخیص دادن اینکه در یک ارتباط ناسالم قرار گرفته‌ایم و باید آن را خاتمه دهیم همیشه کار آسانی نیست چراکه با وجود تمام مشکلاتی که ممکن است در یک ارتباط عاطفی وجود داشته باشد احساس دوست داشتن و وابستگی روانی مانع این می‌شود که افراد بتوانند نشانه‌های وجود آسیب را شناسایی کنند و برای اصلاح یا از میان بردن آن‌ها کاری انجام دهند. در واقع هنگامی که ذهن درگیر هیجانات شدید است قدرت شناختی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد و در پی همین امر کیفیت تصمیم گیری، ارزیابی وقایع و بررسی سود و زیان‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد. ما در ادامه تلاش کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم نشانه‌های روابط ناسالم را بشناسید و به کمک آن‌ها به بینش روشن‌تری در مورد ارتباط خود دست یابید.

1– نبودن اعتماد از نشانه‌های روابط ناسالم

اعتماد یکی از ریشه‌های اصلی هرگونه ارتباط بین فردی است و در رابطه عاطفی بیش از هر زمان دیگر اهمیت می‌یابد. نبود اعتماد در مورد اینکه باید به این وضعیت خاتمه ببخشید به شما هشدار می‌دهد. اگر شما در رابطه خود دائماً در حال ارزیابی اعمال فرد مقابل هستید و در مورد انگیزه رفتارهای شریک خود شک دارید به معنی این است که اعتماد به طور درست و سازنده میان شما شکل نگرفته است. این وضعیت زمانی که عدم اعتماد در فرد مقابل نیز وجود داشته باشد به مشکلات بیشتری می‌انجامد و حتی می‌تواند نشانه‌ای از فروپاشی قریب الوقوع رابطه باشد. عدم اعتماد اغلب خود را در قالب حسادت‌های افراطی، احساس تملک و ابراز خشم نشان می‌دهد که همواره به هر دلیلی رابطه را به تنش می‌کشانند. این مسئله در نهایت به غلبه احساسات منفی بر احساسات مثبت می‌انجامد که آینده رابطه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

2- وجود ارزش‌های متفاوت در دو طرف

هرکس در زندگی ارزش‌های منحصر به فردی برای خود دارد که احترام به آن‌ها برایش اهمیت دارند. داشتن امنیت، استقلال فردی، آزادی و پایبندی به مذهب نمونه‌هایی از ارزش‌های فردی هستند. وجود ارزش‌های مشترک اغلب به پیوند عمیق‌تر میان دو نفر کمک می‌کند و دوام رابطه را بیشتر تضمین می‌نماید. با این حال آنچه که از اشتراک ارزش‌ها نیز مهم‌تر است توانایی احترام گذاشتن به آن چیزی است که برای دیگری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در واقع هیچ زوجی به طور کامل مشابه یکدیگر نیستند و ممکن است در موقعیت‌های گوناگونی در زندگی خود دچار تعارض شوند. اما اگر از روحیه انعطاف‌پذیری برخوردار باشند می‌توانند به ارزش‌های یکدیگر احترام گذاشته و در نهایت با وجود همه تفاوت‌ها با یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند. نبود این فاکتور در رابطه عاطفی عامل بسیار مهمی تلقی می‌شود که می‌تواند به جدایی و فروپاشی ارتباط بیانجامد. برای اطلاع بیشتر از ارتباط با جنس مخالف کلیک کنید.

3- نداشتن برنامه‌ای برای آینده از نشانه‌های روابط ناسالم

داشتن برنامه‌ای برای آینده و رسمیت بخشیدن به یک رابطه عاطفی نشانه مهمی از تعهد طرفین است. ممکن است شما در حال حاضر شرایط ازدواج کردن را نداشته باشید و به زمان بیشتری برای شناخت یکدیگر یا مهیا کردن ملزومات ازدواج نیازمند باشید. این مسئله کاملاً قابل درک است.

اما افرادی که برای رابطه ارزش و اهمیت جدی قائل هستند می‌توانند برای آن برنامه ریزی کرده و آن را در بستری امن قرار دهند. مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید در این زمینه انجام دهید. زمانی که هریک از طرفین حاضر به قبول هیچ چارچوبی برای رابطه نیستند نمی‌توانند برنامه ریزی برای آن را آغاز کنند و اغلب رابطه به عنوان یک رابطه ناسالم در نظر گرفته می‌شود و سرانجام خوشایندی نیز در پی ندارد.

برای آشنایی بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

4- نبود احساس صمیمت و نزدیکی

احساس صمیمت یکی از فاکتورهای اصلی عشق سالم در روانشناسی است. زوجین در جریان ارتباط عاطفی میان خود باید بتوانند با یکدیگر احساس نزدیکی کرده و لحظات مشترکی را در کنار هم تجربه کنند. در حقیقت تنها رابطه جنسی یا تعهد داشتن در رابطه نمی‌تواند برای تداوم یافتن یک رابطه کافی باشد. افرادی که صمیمیت چندانی را میان خود احساس نمی‌کنند معمولاً با گذشت زمان و فروکش کردن اشتیاق‌های اولیه با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند و نمی‌توانند کیفیت رابطه خود را همانند سابق حفظ نمایند.

5- تمام نشدن روابط قبلی از نشانه‌های روابط ناسالم

بسیاری از افراد زمان نامناسبی وارد رابطه عاطفی می‌شوند و هنوز دچار رنج‌ها و مشکلاتی در مورد روابط قبلی خود هستند. برای مثال ممکن است هنوز تعلقات عاطفی به فرد قبلی وجود داشته و شما نتوانسته باشید با سوگ ناشی از جدایی او کنار بیایید. این امر باعث می‌شود که در طول رابطه دائماً فرد مقابل خود را با شخص دیگر مقایسه کنید و همواره رؤیاهایی در مورد شخص قبلی داشته باشید. این مسئله نشانه‌ای بسیار مهم از یک رابطه آسیب‌زا است که می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی را برای هر دو طرف در پی داشته باشد.

6- بروز خیانت

خیانت یکی از آسیب‌زاترین موضوعاتی است که افراد در رابطه عاطفی تجربه می‌کنند. خیانت با آسیب زدن به اعتماد، بنیان اصلی و اساسی یک ارتباط را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه آسیب‌های روانی و گسستی جدی در ارتباط ایجاد می‌نماید. در واقع خیانت و تکرار شدن آن یکی از دیگر علائمی است که در مورد مخرب بودن رابطه به ما هشدار می‌دهد و در این شرایط نیاز است که تصمیمی جدی در این زمینه گرفته شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره خیانت تلفنی کلیک کنید.

7- ناتوانی در بروز خویشتن

رابطه عاطفی یکی از عمیق‌ترین روابطی است که ما در زندگی خود تجربه می‌کنیم. در این شرایط نیاز است تا بتوانید بدون ترس از قضاوت شدن یا هر چیز دیگر احساسات خود را به طور خالصانه بیان کنید و از در میان گذاشتن عقاید خود نهراسید. البته این به این معنا نیست که نکته سنج نباشید یا بدون در نظر گرفتن تأثیر گفته‌ها و کردارهای خود رفتار کنید بلکه منظور این است که ترس از قضاوت شدن بر رابطه شما حاکم نباشد و شما بتوانید ارتباطی صادقانه را با فردی دیگر تجربه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

 

تکرار شدن روابط ناسالم

معمولاً افراد الگوهای رفتاری خاصی در زندگی خود دارند که زمینه اصلی همه روابط آن‌ها را تشکیل می‌دهند. این الگوها که طرحواره نام دارند ممکن است در پی تجربیات ناخوشایندی شکل گرفته باشند که در این شرایط به آن‌ها طرحواره‌های ناسازگار گفته می‌شود. از آنجایی که طرحواره‌های ناسازگار به طور ناخودآگاه در جهت تأیید شدن خود حرکت می‌کنند در صورت درمان نشدن به درگیری در روابط ناسالم گوناگون می‌انجامند. اگر به این نتیجه رسیده‌اید که در هر رابطه‌ای آسیب می‌بینید یا نمی‌توانید رابطه عاطفی رضایت بخشی را تجربه کنید بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید. درمان‌های روانشناختی از جمله طرحواره درمانی می‌توانند به شما کمک کنند تا این چرخه معیوب را خاتمه ببخشید و فرصت قرار گرفتن در یک  ارتباط سالم را برای خود فراهم کنید.

 

سؤالات متداول

– در صورت وجود نشانه‌هایی از رابطه ناسالم تنها راه؛ خاتمه بخشیدن به این ارتباط است؟

این نشانه‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید رابطه خود را بهتر ارزیابی کنید. اما تصمیم نهایی در مورد ادامه دادن یا خاتمه بخشیدن به آن به خود شما و شرایط منحصر به فرد زندگی‌تان بستگی دارد. توصیه می‌کنیم برای گرفتن تصمیم قاطعانه‌تر به یک روانشناس متخصص در حیطه زوج مراجعه نمایید. برای شناخت بیشتر در زمینه زوج درمانی کلیک کنید.

منبع: روابط ناسالم