سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بستن لوله رحم در زنان

بستن لوله رحم یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری است با این تفاوت که این روش قطعی و همیشگی بوده و پس از آن زن هرگز نمی‌تواند بارداری را تجربه کند. بستن لوله رحم باعث می‌شود که تخمک آزاد شده از تخمدان نتواند به سمت لوله‌های فالوپ حرکت کند. در مقابل اسپرم نیز نمی‌تواند از این لوله‌ها گذر کرده و به تخمک برسد. در واقع با بسته شدن این مسیر فرصتی برای لقاح باقی نمی‌ماند و در نتیجه امکانی برای بارداری وجود ندارد. اگر به دنبال استفاده از این روش هستید بهتر است با روش انجام آن، خطرات احتمالی و مراقبت‌های بعد از عمل آشنایی کاملی داشته باشید که ما در ادامه به بررسی بیشتری خواهیم پرداخت و می‌تواند برای شما سودمند باشد.

منبع: بستن لوله رحم در زنان

شماره مرکز مشاوره

بستن لوله رحم چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله‌های فالوپ در رحم نقش اصلی و کلیدی در بارداری ایفا می‌کنند چراکه تخمک پس از آزاد شدن از تخمدان سفر خود را به لوله‌های فالوپ آغاز می‌کند. در این زمان اگر ارتباط جنسی برقرار شود اسپرم از طریق همین لوله به سمت تخمک حرکت کرده و می‌تواند آن را بارور کند. بستن لوله رحم در واقع یکی از مکانیسم‌های اصلی برای بارداری را از بین می‌برد و در نهایت باعث ناباروری کامل در زن می‌شود. این روش معمولاً برای افرادی که به طور قطع هرگز نمی‌خواهند بچه دار شوند انجام می‌گردد و به عنوان یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری شناخته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری کلیک کنید.

 

علت روی آوردن به عمل بستن لوله رحم

استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری به مرور زمان به خصوص برای زوجینی که بچه دار شده‌اند و دیگر قصد فرزند آوری ندارند می‌تواند بسیار خسته کننده باشد و باعث شود که نتوانند لذت و آزادی عمل کافی را در رابطه جنسی تجربه کنند. همین موضوع باعث می‌شود که افراد به دنبال روشی قطعی و پایدار برای این موضوع باشند که بستن لوله رحم یکی از بهترین گزینه‌ها برای آن‌هاست.

 

آنچه در فرایند جراحی اتفاق می‌افتد

روش‌های مختلفی برای بستن لوله‌های رحم وجود دارد که لاپراسکوپی یکی از معروف‌ترین آن‌ها است. در این روش پس از ایجاد شکاف، پزشک شکم زن را از گاز کربن دی اکسید پر می‌کند. این کار کمک می‌کند تا دیواره رحم از سایر قسمت‌ها و ارگان‌های داخل شکم به خوبی تفکیک شود و عمل با دقت بیشتری صورت بگیرد.

پس از آن پزشک دستگاه لاپراسکوپی را وارد شکم می‌کند و با ایجاد یک برش دیگر قسمت‌هایی از لوله‌های فالوپ موجود در رحم را از بین می‌برد که این کار مسیر انتقال تخمک به لوله‌های رحم را از بین می‌برد. پزشک برای بستن لوله‌های رحم می‌تواند از روش‌های دیگری نظیر گذاشتن حلقه یا گیره‌های مخصوص روی آن‌ها نیز استفاده کند.

 

بستن لوله رحم و خطرهای احتمالی آن‌ها

بستن لوله رحم به عنوان یکی از روش‌های عقیم‌سازی عمل پیچیده‌ای محسوب می‌شود. همانند هر عمل دیگری در این سطح بستن لوله رحم نیز ممکن است با خطرات و پیامدهای ناخوشایندی همراه باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آسیب به روده، مثانه یا رگ‌های خونی بزرگ، بروز عفونت پس از عمل، ایجاد دردهای ادامه‌دار در نواحی شکم یا لگن، درست انجام نشدن عمل و در نهایت بروز حاملگی ناخواسته اشاره کرد.

 

مزایای بستن لوله رحم

با وجود خطراتی که گفته شد مسلما فوایدی نیز وجود دارد که بسیاری از بانوان این روش را برای پیشگیری از بارداری انتخاب می‌کنند و پزشکان نیز آن را در برخی شرایط توصیه می‌کنند. از جمله مهم‌ترین مزایای این روش می‌توان به قطعی بودن و دائمی بودن، دوره نقاهت کوتاه، کاهش احتمال ابتلا به سرطان تخمدان و عدم تأثیرگذاری بر میل و عملکرد جنسی اشاره کرد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

 

بستن لوله رحم و مراقبت‌های بعد از عمل 

پس از عمل جراحی پزشکان فرد را سریعا به خانه نمی‌فرستند و ممکن است تا 48 ساعت بیمار در بیمارستان بستری باشد. در طول این مدت ممکن است علائمی نظیر سرگیجه، درد در ناحیه شکم، درد شانه‌ها و احساس خستگی مفرط را تجربه کنید که امری طبیعی محسوب می‌شود. با این حال در صورت شدت یافتن علائم و یا بدتر شدن آن در طول زمان موضوع را حتماً با پزشک خود در میان بگذارید.

48 ساعت پس از انجام عمل شما اجازه استحمام کردن دارید. اما در عین حال باید بسیار مراقب باشید که به ناحیه‌ای که عمل جراحی روی آن انجام شده فشار وارد نکنید و پس از حمام نیز به طور کامل آن قسمت را خشک نمایید تا از بروز هرگونه عفونت پیشگیری شود. از جمله دیگر مواردی که پس از عمل باید به آن دقت کنید برداشتن اجسام سنگین و داشتن رابطه جنسی است. از همین رو تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده از انجام آن‌ها خودداری کنید.

 

تاثیر بستن لوله رحم بر قاعدگی

برخلاف برخی تصورات بستن لوله رحم باعث قطع خونریزی نمی شود اما ممکن است اختلالاتی در چرخه قاعدگی اتفاق بیفتد که ریتم آن به بهم بریزد. در این شرایط لازم است که پزشک ابتدا مشکلات تخمدان و اختلالات هورمونی را بررسی نماید تا اگر ریشه مشکل از این موارد بود ابتدا درمان آن‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

 

سؤالات متداول

– آیا ممکن است فرد بعد از انجام عمل لاپراسکوپی دچار علائم بسیار خطرناکی شود که سلامت جسمانی او را تهدید کند؟

اغلب علائم جدی و ناخوشایند زمانی اتفاق می‌افتند که عمل جراحی به بروز عفونت منجر شده باشد. به طور کلی اگر بعد از انجام عمل‌های مرتبط با بستن لوله رحم علائمی نظیر تب بالای 38 درجه را تجربه کردید و یا دچار علائمی نظیر غش، دردهای شکمی تشدید شونده و خونریزی از محل جراحی شدید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید و برای دریافت مراقبت‌های بهداشتی فوری به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

– اگر بعد از انجام عمل لاپراسکوپی پشیمان شویم امکان بازگشت باروری وجود دارد؟

بستن لوله‌های رحم روشی دائمی برای پیشگیری از بارداری محسوب می‌شود و افراد قبل از انجام این کار باید به درستی فکر کرده و به طور قطع تصمیم بگیرند چراکه در اکثر موارد امکان بازگشت به شرایط قبل وجود ندارد و حتی اگر پزشک قبول کند که مجدداً عمل جراحی برای شما انجام دهد این کار بسیار سخت خواهد بود و ممکن است نتیجه بخش نیز نباشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

منبع: بستن لوله رحم در زنان