سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کتاب مناسب برای ازدواج

افراد زیادی از روانشناسان در مورد کتاب مناسب برای ازدواج سؤال می‌پرسند. خوشبختانه کتاب‌های بسیاری در این زمینه تألیف و ترجمه شده‌اند که هم در زمینه مشاوره پیش از ازدواج و هم جهت ارتقای کیفیت زندگی زناشویی به مخاطبین کمک می‌کنند. استفاده از این کتاب‌ها در کنار مراجعه به یک روانشناس متخصص در حیطه زوج درمانی می‌تواند تصمیم‌گیری برای شروع زندگی مشترک را تسهیل کرده و بعد از ازدواج نیز به بهبود ارتباطات میان شما و همسرتان یاری برساند. ما در ادامه تلاش کرده‌ایم تا به معرفی چند مورد از این کتاب‌ها بپردازیم.

منبع:کتاب مناسب برای ازدواج 

شماره مرکز مشاوره

معرفی کتاب مناسب برای ازدواج

بسیاری از نویسندگان با بهره‌گیری از علوم روانشناسی تلاش می‌کنند تا به افراد در زمینه تصمیم‌گیری برای ازدواج کمک کنند و کیفیت ارتباط میان زوجین را بهبود ببخشند. ما در ادامه به چند مورد از این کتاب‌های خودیاری اشاره کرده‌ایم.

1- کتاب ازدواج بدون شکست

کتاب ازدواج بدون شکست اثر ویلیام گلاسر، نظریه پرداز رویکرد واقعیت درمانی است. او در این کتاب تلاش کرده است تا بر اساس مبانی تئوری خود به زوجین کمک کند تا با روش‌های هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر آشنا شوند و بتوانند به تعریف درستی از ارتباط مؤثر دست یابند.

ویلیام گلاسر در کتاب ازدواج بدون شکست بیش از هر چیز بر این موضوع تمرکز می‌کند که بپذیریم ازدواج یک انتخاب است و مانند هر انتخاب دیگری در زندگی نیازمند دریافت آموزش‌های مناسب و مهارت‌آموزی است. در نتیجه نمی‌توانید انتظار داشته باشید که بدون تلاش برای افزایش آگاهی خود در این زمینه زندگی زناشویی فوق العاده و موفقیت آمیزی را تجربه نمایید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه شناخت قبل از ازدواج کلیک کنید.

2- کتاب هنر عشق ورزیدن از جمله کتاب های مناسب برای ازدواج

هنر عشق ورزیدن اثر اریک فروم یکی از روانشناسان بزرگ دنیا است. این کتاب در سطح جهانی با فروش بسیار بالایی همراه بوده و همچنان نیز در بسیاری از کشورها تجدید چاپ می‌شود. اریک فروم در این کتاب بر این نکته تأکید دارد که عشق احساسی تکامل یافته است و ابراز درست آن به بالا بردن سطح رشد فردی نیاز دارد. در نتیجه عشق می‌تواند انگیزه‌ای برای خودشکوفایی افراد شده و چراغ زندگی آن‌ها گردد. به شرطی که زوجین به درک مشترکی از این موضوع دست یابند و بپذیرند که باید برای رسیدن به عشق سالم در کنار یکدیگر تلاش کنند.

اریک فروم در این کتاب عشق را به عنوان جوابی برای معمای هستی معرفی می‌کند که افراد در پی آن می‌توانند معنای زندگی خود را کشف کنند. در کنار توضیح فلسفه عشق این روانشناس به شما می‌آموزد تا بتوانید عشق سالم را از مفاهیم غلطی که تحت عنوان عشق و علاقه معرفی می‌شوند تفکیک کنید و در نهایت عشقی همراه با بلوغ و خودشناسی را تجربه کنید. مطالعه این کتاب معمولاً توسط روانشناسان به زوج‌های جوانی که قصد ازدواج دارند توصیه می‌شود چراکه اساس بسیاری از مشکلات زوجین را عدم درک درست از مفهوم عشق و ناتوانی در ابراز صحیح آن تشکیل می‌دهد. روانشناسی ازدواج می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی ازدواج کلیک کنید. 

3- آموزش و درمان‌های روان شناختی ازدواج دوم

ازدواج دوم همواره فشار و تنش بیشتری را برای افراد فراهم می‌کند. ترس از مواجه شدن با شکستی دیگر در زندگی و آسیب‌های ناشی از ارتباط خاتمه یافته از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند بر کیفیت تصمیم‌گیری در ازدواج دوم تأثیر بگذارند. این کتاب اختصاصاً برای افرادی که به دلیل طلاق یا از دست دادن شریک زندگی، ازدواج قبلی‌شان خاتمه یافته و می‌خواهند زندگی جدیدی را شروع کنند نوشته شده و به این افراد کمک می‌کند تا بتوانند از ترس‌های خود عبور کرده و با دید روشن نسبت به آینده برای ساخت فردایی بهتر گام بردارند.

برای آشنایی بیشتر در زمینه ازدواج مجدد کلیک کنید.

4- کتاب مهارت‌های زندگی زناشویی از کتاب های مناسب برای ازدواج

در طول زندگی زناشویی زن و مرد بیش از اینکه به مفاهیم نظری و فلسفی در مورد یک زندگی خوب نیاز داشته باشند به مهارت‌های عملی و مؤثر نیاز دارند تا بتوانند کیفیت ارتباطات خود را بهبود بخشند و رضایت زناشویی بالاتری را تجربه نمایند. یکی از مزیت‌های بزرگ این کتاب این است که بیش از هر چیز بر مهارت‌های عملی تأکید کرده و با معرفی برخی آموزش‌ها به زوجین کمک می‌کند تا سازگاری بالاتری را تجربه کرده و مشکلاتشان را با تنش کمتری حل نمایند.

این کتاب با 18 فصل مجزا در هر فصل بر یک مهارت خاص تکیه می‌کند و شما بر اساس نیازهای منحصر به فردی که در ارتباط با همسرتان دارید می‌توانید مطلب مورد نیاز خود را در آن پیدا کنید. از جمله سرفصل‌های کتاب مهارت‌های زندگی زناشویی می‌توان به مهارت گوش دادن، ابراز احساسات، روش‌های مقابله با خشم، مقابله با همسر عصبانی و … اشاره کرد.

5- کتاب مشاوره ازدواج از جمله کتاب های مناسب برای ازدواج

در کتاب مشاوره ازدواج که به قلم محمدرضا دژکام نوشته شده است، نویسنده تلاش می‌کند تا نشانه‌های یک ازدواج هوشمندانه را به شما معرفی کند. افراد اغلب دوست دارند ازدواجی همراه با عشق و علاقه را تجربه کنند. این کتاب به شما کمک می‌کند تا علاوه بر اینکه اساس زندگی خود را بر عشق بنا می‌کنید بتوانید ملاک‌ها، معیارها و مشکلات موجود بر سر راه خود را نیز بشناسید و با دید بازتری برای شروع یک زندگی جدید اقدام نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج کلیک کنید.

6- جوانان و ازدواج (روان شناسی رفتاری زوج‌های جوان)

کتاب جوانان و ازدواج نوشته اصغر کیهان نیا به شما کمک می‌کند تا بتوانید مضرات و منافع ازدواج را در کنار یکدیگر در نظر بگیرید و در واقع با هوشمندی بیشتری برای شروع زندگی مشترک خود اقدام کنید. در این کتاب علاوه بر احساسات، موضوعات مهم دیگری نظیر ارتباط با اقوام همسر، نقش مادیات در زندگی مشترک و ارتباط جنسی نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

7- کتاب نقش بهداشت روان در ازدواج، زندگی زناشویی و طلاق

در این کتاب تأکید اصلی بر اهمیت سلامت روان افراد است که می‌تواند تا حد زیادی تصمیم‌گیری افراد برای ازدواج، کیفیت زندگی زناشویی آن‌ها و حتی تصمیم برای طلاق را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در این کتاب مباحثی نظیر انواع عشق، انگیزه‌های ازدواج، پایه‌های اساسی زندگی زناشویی و عوامل بازدارنده برای ازدواج مورد بررسی قرار گرفته‌اند. برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

 

سؤالات متداول درباره کتاب های مناسب برای ازدواج

– آیا خواندن کتاب مناسب در زمینه ازدواج می‌تواند به تنهایی برای تصمیم‌گیری در زمینه شروع زندگی مشترک کافی باشد؟

خواندن کتاب مناسب می‌تواند تا حد بسیاری به افزایش آگاهی و بهبود مهارت‌های شما کمک کند با این حال کتاب‌ها نمی‌توانند جایگزین مشاوره قبل از ازدواج شوند. در مشاوره پیش از ازدواج شما می‌توانید به ارزیابی بهتری از ویژگی‌های شخصیتی همسرتان دست یابید و آینده ازدواج خود را با دید روشن‌تری ترسیم نمایید. در نتیجه می‌توان گفت که کتاب‌های خودیاری ابزاری کمکی در این زمینه هستند که می‌توانند به تصمیم قاطعانه‌تر در این زمینه کمک کنند. برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع:کتاب مناسب برای ازدواج