سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ازدواج با همسن

ازدواج با همسن چه مزایا و معایبی دارد؟ یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که قبل از ازدواج باید به آن توجه شود، تفاوت سن دختر و پسر است. این مسئله بسته به فرهنگ هر منطقه و خانواده مشخص می‌گردد. برخی فکر می‌کنند ازدواج با همسن می‌تواند شرایط بهتری برای افراد ایجاد کند و عد‌ه‌ای دیگر بر این باورند که برای رسیدن به نتایج مطلوب‌ در ازدواج باید فاصله سنی مشخصی بین زوجین وجود داشته باشد. اما آیا ملاک‌ یک ازدواج موفق و احساس رضایت زوجین، ازدواج با همسن است یا ازدواج با فاصله سنی زیاد؟ ما در این مقاله به بیان مزایا و معیاب ازدواج با همسن و نقش فاصله سنی در زندگی مشترک خواهیم پرداخت.

منبع: ازدواج با همسن

شماره مرکز مشاوره

ازدواج با همسن

ازدواج یکی از مسائل مهم زندگی هر فرد است چرا که در تمامی ابعاد زندگی نقش موثری دارد. ازدواج موفق می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای انسان باشد و او را به کمال و رشد فردی برساند و چنانچه ازدواج ناموفق باشد فرد در دریای مشکلات غرق می‌شود و حتی ممکن است افراد دچار اختلالات روانی نیز بشوند.

ازدواج زوجین می‌تواند با شرایط سنی مختلفی صورت بگیرد. بسیار در اطرافیان دیده‌ایم که زوجین فاصله سنی زیادی داشته یا همسن بوده‌اند و یا حتی زن از مرد بزرگتر بوده است. در چنین ازدواج‌هایی لازم است که درست و سنجیده برخورد کنید و از هرگونه تصمیم نابجا، شتاب‌ زدگی و سطحی نگری پرهیز نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج کلیک کنید. 

 

تاثیر سن در ازدواج موفق 

برای رسیدن به ازدواج موفق، پیروی ازمسیر درست و انتخاب الگوی مناسب می‌تواند ضامن پایداری و ثبات زندگی مشترک باشد. یکی از مسائل مهمی که باید قبل از ازدواج به آن توجه شود، تفاوت سنی دختر و پسر است. با این حال کمتر بودن سن دختر یک معیار صد در صدی نیست ولی در برخی موارد نیز ممکن است با وجود آنکه سن پسر کمتر از دختر بوده، با یکدیگر ازدواج کرده‌ و مشکلی نیز نباشد، اما به طور معمول مشاوران خانواده به طور جدی این مورد را رد کرده و توصیه می‌کنند که سن پسر چند سالی بیشتر از دختر باشد. در واقع فاصله سنی مطلوب برای آنان سه تا شش سال است. توجه داشته باشید که باید به تجربیات و پختگی فرد نیز توجه شود.

با این حال باید بدانید که تفاوت سنی در ازدواج تنها عامل تأثیرگذار در رضایت زن و مرد از رابطه زناشویی خود نیست بلکه عواملی همچون تطابق جسم و روح می‌تواند باعث رضایت زوجین شود تا رابطه زناشویی موفقی را در زندگی خود تجربه کنند. اگر افراد برای شروع زندگی مشترک به اندازه کافی با ویژگی‌های شخصیتی و درونی یکدیگر سازگاری داشته باشند می‌توانند بدون در نظر گرفتن تفاوت سنی نیز ازدواج موفقی را تجربه کنند. 

برای اطلاعات بیشتر در زمینه اختلاف سنی در ازدواج کلیک کنید.

 

فواید ازدواج با همسن

ازدواج کردن با همسن فوایدی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

1. درک بیشتر یکدیگر

بیشترین نیازی که در زندگی زناشویی انتظار می‌رود درک متقابل یکدیگر است. با فاصله سنی کم این مسئله به حداکثر خود می‌رسد چرا که افراد با فاصله سنی کمتر درک بهتری نسبت به یکدیگر داشته و کمتر دچار مشکل خواهند شد. از این رو به تفاهم عاطفی، روحی، فکری، اجتماعی و جنسی بیشتری دست پیدا خواهند کرد. 

2. انعطاف پذیری بیشتر

به طور معمول افراد با سن بالا قابلیت انعطاف پذیری کمتری نسبت به دیگر افراد در زندگی مشترک خود دارند. این درحالی است که زوجین با اختلاف سنی کم برای رسیدن به سازگاری و جلب رضایت به نظر یکدیگر توجه کرده و خود را سازگار و مورد قبول با نظر دیگری می‌کنند.

3. دوست بودن با یک دیگر

بهترین امتیازی که می‌توان به ازدواج با همسن داد این است که هردو تلاش می‌کنند با یکدیگر به عنوان دو دوست برخورد کنند. در ازدواج با فاصله سنی زیاد این امر متفاوت است چرا که فرد بزرگ‌تر معمولا دیگری را امر و نهی می‌کند. 

همچنین از دیگر محاسن ازدواج با همسن می‌توان به نکات زیر اشاره کرد.

_ مرد به عنوان یک مدیر رفتار نمی‌کند و این مسئله موجب صمیمیت زوجین می‌شود.

_ قدرت تصمیم‌گیری بالاتر برای رسیدن به نتیجه بهتر  

_ درک بهتری از شرایط روحی و جسمی یکدیگر دارند.

_ کسب تجارب و جهان‌بینی با یکدیگر

_ مواجه شدن با هیجان بیشتر در زندگی 

_ بیشترین همدلی و همراهی میان زوجین 

_ بلوغ فکری و عقلی نزدیک به هم که باعث نزدیک‌تر شدن توقعات نسبت به یکدیگر می‌شود. 

برای آشنایی بیشتر در زمینه شناخت قبل از ازدواج کلیک کنید.

 

معایب ازدواج با همسن

ازدواج با همسن علاوه بر فوایدی که ذکر شد معایبی نیز دارد و در زمانی اتفاق می‌افتد که زوجین شروع به لجبازی می‌کنند. اتفاقات تلخی که باعث می‌شود زوجین به مشکل بر خورده و نسبت به یکدیگر بی‌عاطفه شوند را در ادامه بیان کرده‌ایم.

1. صمیمیت بیش از حد بین زوجین باعث ازبین رفتن و شکسته شدن حرمت‌‌ها خواهد شد.

2. مردان معمولا دیرتر از زنان به رشد فکری و عقلی دست پیدا می‌کنند و به علت ناپختگی و یا بی‌تجربگی ممکن است قادر به مدیریت خانواده نباشد. به همین علت باید سن مرد بیشتر از زن باشد تا به رشد فکری و عقلی دست پیدا کرده و بتواند در زندگی مشترک پشتوانه‌ای برای همسر خود باشد.

3. زنان به دلیل زایمان، شیر دادن، یائسگی و… زودتر از مردان شکسته می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود که زنان بعد از گذراندن دوران بارداری و زایمان شادابی خود را از دست داده و یا حتی ممکن است مطلوبیت خود را نزد همسر از دست بدهند. بنابراین بهتر است اختلاف سنی بین زوجین بیشتر باشد. 

4. زنان عمر تخمدان‌های کوتاه‌تری نسبت به مردان دارند و از نظر رابطه جنسی دچار مشکل می‌شوند و این روند می‌تواند در آینده مسئله ساز شود. برای حفظ تعادل این مشکل سن مرد باید بیشتر از زن باشد. این موضوع در زوج‌های همسن حل نشدنی باقی می‌ماند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

 

سوالات متداول

_ازدواج با همسن معمولا به چه کسی پیشنهاد می‌شود؟

افرادی که دارای شخصیت برتری طلبی هستند به دلیل اینکه نمی‌توانند برتری طرف مقابل خود را در هیچ زمینه‌ای ببینند بهتر است که با کسی ازدواج کنند که همسن و یا کوچکتر از آن‌ها باشد. برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با همسن می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: ازدواج با همسن