سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص ترامادول

امروزه اعتیاد به قرص ترامادول در بین برخی از اقشار جامعه دیده می‌شود. از همین رو بسیاری از خانواده‌ها در مورد مصرف این ماده توسط عزیزانشان نگران هستند و از متخصصین سؤال می‌پرسند. ترامادول نوعی ماده مسکن قوی است که برای بهبود دردهای متوسط تا شدید تجویز می‌شود. با توجه به اینکه مصرف خودسرانه اکثر مسکن‌ها می‌تواند به وابستگی جسمانی منجر شود، متأسفانه اعتیاد به این ماده را در افرادی که بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنند شاهد هستیم. ترامادول در دو جنبه جسمی و روانی مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌آورد. خوشبختانه روش‌های درمانی مختلفی برای درمان ترک اعتیاد به ترامادول وجود دارد که استرس و نگرانی خانواده‌ها را در مورد اعتیاد نزدیکان‌شان به حداقل می‌رساند.

منبع: قرص ترامادول

شماره مرکز مشاوره

قرص ترامادول چیست؟

ترامادول نوعی مسکن از طبقه دارویی شبه نارکوتیک‌ها یا همان مواد افیونی است که در تخفیف دردهای جسمانی متوسط تا شدید تجویز می‌شود. با توجه به اینکه ترامادول یک ماده افیونی است، در صورت مصرف بلند مدت یا استفاده در دوزهای غیر مجاز می‌تواند اثراتی مشابه با سایر مواد افیونی در فرد ایجاد کند و عوارضی شبیه به مصرف تریاک، شیره یا مورفین را به بار بیاورد. با این تفاوت که ترامادول علاوه بر گیرنده‌های ضد درد، گیرنده‌های سروتونینی در مغز را نیز فعال می‌کند و منجر به احساس شادی و سرخوشی کاذب می‌شود. این حالات بسیاری از افراد را برای مصرف مجدد ترامادول تحریک می‌کند و در بسیاری از موارد در نهایت به بروز علائم اعتیادی می‌انجامد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه اعتیاد کلیک کنید.

 

علائم و نشانه‌های اعتیاد به قرص ترامادول

همان طور که گفته شد مصرف سرخود داروی ترامادول در بازه زمانی طولانی یا مصرف دوزهای سنگین این دارو می‌تواند به اعتیاد منجر شود. از جمله علائمی که در این مورد به ما هشدار می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– بروز وابستگی جسمانی به صورتی که اگر فرد مصرف قرص ترامادول خود را قطع کند دچار علائم جسمانی ناخوشایندی نظیر حالت تهوع و دردهای عضلانی شود.

– مصرف این دارو بدون تجویز پزشک یا به دلایل غیر درمانی

– ایجاد اثرات تحمل به طوری که به مرور زمان مصرف همان میزان از دارو نمی‌تواند اثرات خوشایند قبلی را ایجاد کند و در نتیجه فرد مجبور می‌شود میزان دارو را افزایش دهد.

– داشتن مشغله ذهنی زیاد در مورد چگونگی به دست آوردن ترامادول و مصرف آن

– ادامه دادن به مصرف با وجود تمام آثار ناخوشایندی که در زندگی پدید می‌آید.

– تجربه تلاش‌های مکرر ناموفق جهت ترک

– کاهش عملکرد فرد در حوزه‌های مختلف زندگی نظیر شغل، تحصیل و روابط بین فردی

 

عوارض اعتیاد به قرص ترامادول

مصرف ترامادول آسیب‌های متعدد جسمانی و روانی را در پی دارد که متأسفانه به دلیل اینکه اعتیاد به این ماده سابقه چندانی در کشور ندارد بسیاری از افراد از آن اطلاع ندارند. ما در ادامه به عوارض جسمانی و روانی مصرف ترامادول به طور جداگانه اشاره کرده‌ایم.

1. عوارض جسمانی اعتیاد به قرص ترامادول

این دارو در کنار آثار خوشایند کاهش درد عوارض جسمانی متعددی را به بار می‌آورد که می‌تواند تا حد زیادی زندگی روزمره فرد را تحت تأثیر قرار دهد. از جمله مهم‌ترین پیامدهای جسمانی مصرف ترامادول می‌توان به احساس خستگی مفرط، بروز مشکلات جنسی نظیر اختلال نعوظ، ایجاد مشکلات گوارشی مختلف مانند حالت تهوع، استفراغ و یبوست، کاهش ریتم تنفسی، سردردهای شدید و دچار شدن به مشکلات پوستی نظیر خارش اشاره کرد.

2. عوارض روانی

بسیاری از افرادی که به سوءمصرف ترامادول روی می‌آورند به آثار مثبت آن در کوتاه مدت توجه دارند. برای مثال ممکن است که با مصرف این ماده احساس سرخوشی بیشتری داشته باشند و از شر هیجانات منفی روزانه خلاص شوند. با این حال این حالات خوش فریبنده، دیری نمی‌پاید که جای خود را به عوارض روانی آزاردهنده‌ای نظیر احساس گیجی، تمایل به انزوا، گوشه‌گیری و تجربه اضطراب‌های شدید می‌دهد. از همین رو در درمان اعتیاد به ترامادول در کنار سم‌زدایی حتماً باید به عوارض روانی ایجاد شده نیز پرداخته شود و درمان‌های روان شناختی نیز برای بهبود مشکلات ایجاد شده در این زمینه مورد پیگیری قرار گیرد.

برای آشنایی بیشتر در زمینه ترک ترامادول کلیک کنید.

 

درمان اعتیاد به قرص ترامادول

خوشبختانه امروزه درمان‌های متعددی برای رهایی از اعتیاد طراحی شده‌اند که به کمک آن‌ها می‌توان وابستگی به ترامادول را نیز بهبود بخشید. سم‌زدایی به کمک دارو و انواع روش‌های روانشناختی نظیر درمان شناختی-رفتاری از جمله مواردی هستند که می‌توانند نشانه‌ها، علائم و عوارض اعتیاد به ترامادول را در سطح جسمانی و روانی مورد هدف قرار داده و آن‌ها را بهبود بخشند. از همین رو اگر نشانه‌های اعتیاد به این ماده را در یکی از عزیزانتان مشاهده کنید به جای آنکه فوراً با او وارد بحث و جدل شوید یا برچسب‌هایی نظیر معتاد و موارد این چنینی را به او بزنید ابتدا با یک درمانگر متخصص در حیطه اعتیاد تماس حاصل کنید و تلاش نمایید تا بهترین شیوه‌های واکنش رفتاری در شرایط فعلی را بیاموزید.

توجه داشته باشید که بسیاری از افراد به دلایلی نظیر افسردگی و ناتوانی در تجربه احساسات مثبت به ترامادول روی می‌آورند و در نتیجه برخوردهای بد اطرافیان می‌تواند با به هم ریختن اوضاع روانی آن‌ها به تشدید اعتیاد منجر شود. پس لازم است که در رفتارهایتان تجدید نظر بیشتری داشته باشید و پیش از هر چیز با یک متخصص مشورت کنید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

– آیا مصرف قرص ترامادول طبق تجویز پزشک هم می‌تواند منجر به بروز اعتیاد شود؟

پزشکان معمولاً در مواردی نظیر جراحات سنگین و دردهای شدید از مسکن‌های قوی استفاده می‌کنند و تا حد امکان تلاش می‌کنند تا از آن‌ها استفاده نکنند. با این حال در صورت تجویز پزشک، دستورالعمل مشخصی برای مصرف آن در نظر گرفته می‌شود که دوره زمانی استفاده از این دارو و دوز مورد نیاز آن کاملاً تعیین شده است. اگر هنگام مصرف به نکات ذکر شده توسط پزشک توجه کافی داشته باشید و نحوه مصرف را به طور دلخواه تغییر ندهید مشکلی پیش نخواهد آمد. برای دریافت مشاوره در زمینه قرص ترامادول می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: قرص ترامادول