سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نشانه های حساسیت و زود رنجی

نشانه های حساسیت و زود رنجی در افراد چیست؟ شاید شما هم کسانی را در اطراف خود بشناسید که نسبت به دیگران روحیه شکننده‌تری دارند و بیشتر تحت تأثیر رویدادهای منفی قرار می‌گیرند. آن‌ها ممکن است در روابط بین فردی نیز حساسیت بیشتری از خود نشان دهند و از بروز رفتارهای نامناسب بیش از دیگران دلخوری و ناراحتی را تجربه کنند. معمولاً این افراد در بین عموم به عنوان انسان‌های حساس یا زود رنج شناخته می‌شوند و در طول زندگی مشکلات زیادی برایشان به وجود می‌آید. ما در ادامه تلاش کرده‌ایم تا از منظر روانشناسی ویژگی‌ها و نشانه های حساسیت و زود رنجی را مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

منبع: نشانه های حساسیت و زود رنجی

شماره مرکز مشاوره

نشانه های حساسیت و زود رنجی | افراد حساس و زود رنج چه کسانی هستند؟

افرادی که دچار حساسیت روانی بیش از حد هستند معمولاً دنیا را متفاوت از دیگران درک می‌کنند چراکه آن‌ها از نظر زیستی تفاوت‌هایی با عموم مردم دارند که باعث می‌شود بیشتر به جزئیات توجه کنند و این موارد را به شیوه‌ای عمیق‌تر در ذهن خود مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. همین مسئله باعث می‌شود که آن‌ها افراد خلاق‌تری باشند و روحیه همدلانه بالاتری را از خود نشان دهند. با این همه، حساسیت روانی بالا پیامدهای منفی نیز به دنبال دارد و اغلب به تجربه بیشتر استرس‌های زندگی منجر می‌شود و این افراد را تحت فشار می‌گذارد.

حساسیت و زود رنجی اغلب در بین افراد جامعه به درستی درک نمی‌شود چراکه این مسئله به یک مشکل روانی خاص اشاره ندارد و به عنوان یک اختلال یا بیماری در نظر گرفته نمی‌شود. افرادی که حساسیت روانی بالاتری دارند می‌توانند از این ویژگی خود در جهت مثبت استفاده کنند و در زمینه‌هایی نظیر هنر آن را به تعالی برسانند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی فردی کلیک کنید.

 

نشانه های حساسیت و زود رنجی

بسیاری از ما نمی‌دانیم ناراحتی‌ها و احساساتی که تجربه می‌کنیم در دیگران نیز اتفاق می‌افتد یا اینکه این احساسات با شدت بیشتری برای ما در حال تجربه شدن هستند. نشانه‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا حساسیت و زود رنجی را بیشتر بشناسید و از وجود آن در خود آگاهی بیشتری داشته باشید.

1- تمایل به انزوای موقتی

افراد حساس و زود رنج اغلب بیش از دیگران نیاز دارند تا اوقاتی را در طول روز تنها باشند. این لحظات هرچند کوتاه می‌تواند به آن‌ها آرامش دهد، روحیه‌شان را به حالت قبل برگرداند و انرژی مجددی به آن‌ها هدیه کند.

2- ناتوانی در تحمل تغییر

افرادی که از نظر روانی حساسیت بالاتری دارند در بیشتر موارد حالت روتین زندگی را به ایجاد تغییرات مختلف در آن ترجیح می‌دهند. تغییرات چه در جهت مثبت باشند و چه در جهت منفی می‌توانند این افراد را تا حدودی آشفته کنند و برای مدتی به احساس سردرگمی در آن‌ها بیانجامند. در واقع می‌توان گفت که آن‌ها به زمان بیشتری برای سازگاری نیاز دارند.

3- تفکر عمیق‌تر از نشانه های حساسیت و زود رنجی در افراد

این ذات افراد حساس است که مسائل را بیش از دیگران تجزیه و تحلیل می‌کنند. همین امر باعث می‌شود که اگر شما فرد حساسی باشید بیشتر در مورد موضوعات مختلف تأمل خواهید کرد و متأسفانه این امر می‌تواند باعث شود که بیش از سایر مردم تحت تأثیر رویدادهای منفی قرار بگیرید. از همین رو باید در مورد وضعیت سلامت روان خود هشیاری بیشتری داشته باشید تا به اختلالاتی نظیر افسردگی یا اضطراب دچار نشوید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.

4- حساسیت بیشتر در مورد سر و صدا و محرک‌ها

افراد حساس اغلب نسبت به محرک‌های پیرامون خود حساسیت بیشتری دارند و واکنش‌های بیشتری نیز به آن‌ها نشان می‌دهند. برای مثال سر و صدای بسیار زیاد یا ناگهانی می‌تواند آن‌ها را به هم بریزد و مایه پریشانی و عصبی شدن آن‌ها گردد.

5- آستانه تحمل درد پایین‌تر از نشانه های حساسیت و زود رنجی در افراد

از جمله دیگر نشانه‌های افراد زود رنج و حساس این است که آن‌ها نسبت به سایر افراد معمولاً آستانه درد پایین‌تری دارند. در نتیجه آن‌ها بیش از دیگران دچار مشکلاتی نظیر سردرد، دل درد و مواردی این چنینی می‌شوند و در این شرایط ناراحتی‌های بیشتری را نیز تجربه می‌کنند.

6- در اختیار داشتن دنیای درونی غنی

افراد حساس معمولاً به تبعیت اینکه رویدادهای محیطی را بیش از دیگران پردازش می‌کنند دنیای درونی عمیق‌تر و غنی‌تری را دارند.  آن‌ها معمولاً در دوران کودکی یک یا چند دوست خیالی دارند و تصویرپردازی‌های ذهنی قوی‌تری را نسبت به همسالان خود تجربه می‌کنند. این امر در دوران بزرگسالی نیز ادامه می‌یابد و باعث می‌شود که افراد حساس قوه خیال‌پردازی قوی‌تری داشته باشند و در درون خود دنیای پیچیده‌تری را تجربه نمایند.

7- تجربه تنش بیشتر هنگام تعارض‌های بین فردی

تجربه اختلاف نظر و تعارض در روابط بین فردی امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. با این حال اگر شما فرد حساس و زود رنجی باشید بیشتر از حد معمول در این شرایط احساس تنش می‌کنید. این مسئله گاهی ممکن است باعث شود که شما نگرانی‌ها و ناراحتی‌های خود را در درونتان نگه دارید تا درگیر بحث‌های احتمالی نشوید و تنش بیشتری را تجربه نکنید.

 

علل بروز نشانه های حساسیت و زود رنجی

حساسیت و زودرنجی در اغلب موارد ریشه‌های زیست شناختی و ژنتیکی دارد. با این حال تنها یک عامل مسئول بروز این ویژگی‌ها نیست بلکه تعامل عوامل مختلف زیستی با شرایطی محیطی و تربیتی می‌توانند به شکل گیری یک شخصیت حساس کمک کنند.

برای اطلاع درباره کنترل اضطراب و استرس کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

– آیا حساسیت و زود رنجی نوعی اختلال بوده و نیازمند درمان است؟

حساسیت روانی بالا و زود رنجی از نگاه روانشناسان و متخصصان به عنوان یک مشکل یا اختلال در نظر گرفته نمی‌شود. با این حال این وضعیت افراد را بیش از سایرین در معرض خطر قرار می‌دهد. برای مثال افراد حساس ممکن است دائم در زندگی احساس فشار و تنش کنند و یا از تعارض‌های بین فردی بیش از حد آسیب ببینند. این مسئله می‌تواند زمینه‌ساز بروز اختلال‌هایی نظیر افسردگی و اختلالات اضطرابی شود. روانشناسان با ارائه آموزش‌های نظیر آموزش مهارت مدیریت هیجان و مقابله با استرس می‌توانند به این افراد کمک کنند تا از بروز اختلال‌های روانی در خود پیشگیری نمایند. برای دریافت مشاوره در زمینه نشانه های حساسیت و زود رنجی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: نشانه های حساسیت و زود رنجی