سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اوتیسم در بزرگسالی

اگر به دنبال اطلاعاتی درباره اوتیسم باشید معمولا همه منابع شما را به سمت اوتیسم در کودکی هدایت می‌کند و اطلاعات بسیار محدودی درمورد اوتیسم در بزرگسالی وجود دارد. در واقع اوتیسم اختلالی مادام العمر است که فرد در طول دوران زندگی با آن مواجه می‌شود و در بزرگسالی نیز از آن مصون نیست و با علائمی همچون مشکلات زبانی، اختلال در تعامل اجتماعی و علایق محدود و تکراری خود را نشان می‌دهد. با این حال برای شناخت اوتیسم در بزرگسالان لازم است که با نشانه‌های آن آشنایی داشته باشید. توجه به بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در زمینه استقلال، اشتغال و مسائل جنسی ضرورت بسیار زیادی دارد و باید به آن توجه ویژه‌ای بشود.

منبع: اوتیسم در بزرگسالی

شماره مرکز مشاوره

اوتیسم در بزرگسالی

اختلال اوتیسم یا درخود ماندگی در واقع نوعی اختلال عصبی رشدی است که مشخصه آن تخریب مداوم در تعاملات اجتماعی دو طرفه، انحراف ارتباطات و الگوهای رفتاری قالبی و محدود است. همه توجهات در زمنیه‌های علمی و تحقیقاتی بر اوتیسم در دوران کودکی متمرکز شده است با اینکه اوتیسم در بزرگسالی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که این افراد هنگامی که وارد دوران بزرگسالی می‌شوند با مسائلی مانند مسائل جنسی و ازدواج، اشتغال و خودیاری و همچنین استقلال و زندگی راحت مواجه می‌شوند.

پس ضرورت دارد که نیازهای این افراد شناخته شود و توجه خاصی به آنان گردد. حتی در این دوران ملاحظه شده است که این افراد توانایی‌های منحصر به فردی دارند و حتی در یک حوزه خاص مانند نقاشی، موسیقی، ورزش و حتی کار با کامپیوتر و سیستم‌های هوشمند نابغه هستند. اگر آموزش افراد با اختلال اوتیسم طبق نیازهای فردی آنان باشد می‌توان برای آینده آنان خوشبین بود. 

 

علائم اوتیسم در بزرگسالی

برخی از علائم و نشانه‌های اوتیسم در بزرگسالی به شرح زیر می‌باشند:

1. مشکلات گفتاری

تقریبا 50 درصد از مبتلایان به اوتیسم، قادر به صحبت کردن نیستند یا مشکلات زیادی در گفتار دارند. اگر فرد بزرگسالی قادر به صحبت نبوده و یا در بیان منظور خود مشکل دارد به احتمال زیاد به اختلال اوتیسم مبتلا است. از علائم دیگر نقص در گفتار می‌توان به ناتوانی در بیان خواسته خود، تکرار جمله و کلمات و حرف زدن در موقعیت نامناسب اشاره کرد.

2. تاکید بر عادت‌ها از علائم اوتیسم در بزرگسالی

افراد اتیستیک دارای علایق محدود هستند. تغییر ناگهانی سبک زندگی آن‌ها را آشفته می‌کند. این افراد حاضر به تجربه چیزهای جدید نیستند و غذاهای جدید امتحان نمی‌کنند، به سفر نمی‌روند، تنها از مسیرهای آشنا و نشانه گذاری شده خود رفت وآمد می‌کنند و با افراد جدید به سختی معاشرت می‌کنند. به همین دلیل تغییر ناگهانی در روند زندگی و محیط کاری آن‌ها را آشفته می‌کند.

3. علایق محدود و تکراری

یکی از نشانه‌های اوتیسم در بزرگسالان ابراز بی‌علاقگی نسبت به موضوعات مختلف و جدید است. علایق این افراد محدود و مختص خودشان است، اما در برخی از زمینه‌ها مانند هوانوردی، مهندسی، ریشه‌شناسی لغات یا تاریخ اطلاعات فراوانی دارند. افراد اتیستیک معمولا نسبت به یک موضوع خاص علاقه زیادی از خود نشان می‌دهند.

4. مشکلات اضطرابی و خواب از علائم اوتیسم در بزرگسالی

طبق آمارها تقریبا 70 درصد بزرگسالان اوتیسم اغلب دارای مشکلات خواب و اضطرابی هستند. اختلال در خواب خانواده را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث افزایش اضطراب فرد اتیستیک می‌گردد. همچنین اضطراب بالا باعث افزایش حرکات کلیشه‌ای می‌شود. بنابراین اولویت درمان تنظیم خواب این افراد است. برای درمان اختلال خواب روش‌های زیادی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به دارو درمانی، تنظیم نور اتاق خواب، موسیقی آرام و تنظیم عادات غذایی اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات روانی کلیک کنید. 

5. اختلال در پردازش حسی

افراد اتیستیک میزان بالا یا پایینی از محرکات حسی را ممکن است تجربه کنند که به آن اختلال پردازش حسی یا نقص در یکپارچگی حسی می‌گویند. این اختلال باعث مشکل در ارتباطات آن‌ها می‌شود. ملاقات با افراد جدید اطلاعات حسی جدیدی شامل بوها، صداها و نورها را شامل می‌شود. تمام این‌ها می‌تواند باعث گردد که فرد بزرگسال اتیستیک از ارتباط اجتماعی اجتناب کند.

6. رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری

در بیشتر افراد اتیستیک تکرار کلمات و جملات یا رفتارها می‌تواند موجب ایجاد احساس آرامش گردد. در نتیجه این امر رفتارهای روتین قابل پیش‌بینی ایجاد می‌گردد که فرد آن‌ها را تحت کنترل خود دارد. این رفتارها شامل تکان دادن دست، چرخیدن دور خود، تکان دادن یا چرخاندن اشیا، باز و بسته کردن یا پر و خالی کردن اشیا می‌باشد ولی به هر حال این رفتارهای تکراری برای عملکرد ارتباطی، اجتماعی یا کارکردی فرد کفایت نمی‌کند.

 

مشکلات افراد با اختلال اوتیسم در بزرگسالی

از مشکلات اوتیسم در بزرگسالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. عدم دوست یابی 

یکی از مشکلات افراد اتیستیک عدم توانایی در برقراری ارتباط است و این موضوع نگرانی خانواده‌ها را چند برابر می‌کند. این افراد تمایلی به صحبت و ارتباط با دیگران ندارند حتی اگر بخواهند به مردم نزدیک شوند بخاطر مشکلات ارتباطی که دارند مانع این ارتباط می‌شوند و مردم نیز تمایلی برای دوستی با آن‌ها ندارند.

2. ورود به بازار کار از مشکلات افراد با اختلال اوتیسم در بزرگسالی

برخی از افراد دارای اوتیسم توانایی‌های زیادی دارند اما بخاطر عدم پذیرش جامعه قادر به ورود به بازار کار نیستند. این افراد همانند بقیه از حقوق شهروندی برخوردارند و حق دارند به صورت هدفمند در جامعه باشند. مشغول شدن به کار باعث بهبود کیفیت زندگی و افزایش مهارت و اعتماد به نفس این افراد می‌شود. نکته مهم دیگر برای اشتغال افراد اوتیسنیک نحوه برخورد کارفرما، تعهد و مساعدت نسبت به او است.

بزرگسالان اتیستیک باهم تفاوت دارند. برخی افراد دارای اوتیسم با عملکرد بالا و طیف ضعیف می‌توانند دارای مشاغل خوبی باشند و از آن لذت ببرند اما برخی ترجیح می‌دهند تنها باشند و شغل‌هایی مثل نقاشی، موسیقی و تایپ کردن را انتخاب کنند که دارای کمترین ارتباط با افراد دیگر است.

 

بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به اوتیسم در بزرگسالی

با انجام برخی کارها می‌توانید به افزایش کیفیت زندگی فرد مبتلا به اوتیسم کمک کنید. این راهکارها عبارتند از:

1. برای استقلال افراد اوتیسم احترام قائل شوید

افراد بزرگسال اوتیسم می‌توانند دارای استقلال شوند. با آن‌ها مانند کودک رفتار نکنید و اجازه دهید در تصمیم گیری‌های زندگی مشارکت داشته باشند. گوش کردن به ایده‌ها و داشتن حق انتخاب باعث می‌شود آن‌ها اغلب تقاضاهای شما را بدون درگیری بپذیرند. آن‌ها را در کارهای خانه مثل آشپزی مشارکت دهید و بیشتر راجع به توانایی‌شان صحبت کنید. همچنین به دلیل حساسیت این افراد به تغییرات ناگهانی، سعی کنید قبل از هر تغییر در محیط نظرشان را بپرسید.

2. آموزش و یادگیری افراد اتیستیک

اوتیسم مانع یادگیری نیست و این افراد قادر به یادگیری و افزایش مهارت هستند. تنها تفاوت آموزش افراد اتیستیک سرعت یادگیری آن‌هاست. اگر آموزش‌ها برای طیف توانمند با برنامه اصولی، کاربردی و هماهنگ با آن‌ها باشد این افراد به دانشگاه هم راه پیدا می‌کنند. کسب مهارت می‌تواند در راستای یادگیری یک کار هنری مثل معرق، کار با چوب و ساخت زیورالات باشد. البته همه این موارد لازمه حفظ نکات ایمنی است و برای یک فرد دارای اوتیسم شدید با رفتارهیجانی بالا مناسب نیست. این افراد می‌توانند کارهایی را انتخاب کنند که خطری برای آنان ندارد.

 

مشکلات جنسی افراد اتیستیک

آن‌ها همانند دیگر افراد نیازهای جنسی دارند اما قادر به درک درست آن نیستند و اطلاعات کافی ندارند. حتی ممکن است رفتارهای جنسی نامناسب از خود نشان دهند. افراد با اختلال اوتیسم در معرض آسیب پذیری بیشتری برای سوءاستفاده هستند. پس لازم است آموزش‌ها به موقع و در زمان بلوغ شروع شود و آنان را از چالش‌های پیش رو آگاه کرد. این آموزش‌ها برای دختر و پسر فرق دارد، مخصوصا دختران که با موضوع عادت ماهیانه روبه‌رو می‌شوند. پس بهتر است با یک روانشناس صحبت کنید تا آموزش‌های لازم را فرا بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

 

درمان اوتیسم

اختلال اوتیسم درمان قطعی ندارد. یک کودک اتیستیک در بزرگسالی به یک بزرگسال اتیستیک تبدیل می‌شود اما با مهارت‌های بیشتر. روش‌های مختلفی مثل مداخلات توانبخشی، کار درمانی، گفتار درمانی، رفتار درمانی و دارو درمانی برای بهبود زندگی این افراد وجود دارد اما نکته مهم تداوم این درمان‌ها و پیگیری مستمر توسط خانواده است. همچنین محیط آموزشی اصولی و استاندارد با نیازهای این افراد تاثیر زیادی در آموزش و یادگیری و آینده شغلی و تحصیلی آنان دارد.

 

نکات پایانی 

زندگی با افراد اوتیسم دارای چالش‌های بسیاری است که همه خانواده را درگیر می‌کند. مثلا اعضای خانواده به خاطر رفتارهای کلیشه و غیرعادی فرزندشان قادر به مهمانی رفتن و حضور در جمع‌های شلوغ نیستند. بنابراین لازم است همه افراد جامعه آموزش‌های لازم را برای رفتار، برخورد و درک این افراد داشته باشند تا آن‌ها بتوانند راحت در در جامعه زندگی کنند. به طور مثال یک نوجوان اوتیسم وقتی به خرید می‌رود بخاطر گفتار تکراری و ارتباط محدود قادر به برقراری ارتباط با فروشنده نیست. اگر همه مردم آموزش‌های لازم را ببینند افراد با اختلال اوتیسم می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند. برای دریافت مشاوره در زمینه اوتیسم در بزرگسالی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: اوتیسم در بزرگسالی