سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مثبت اندیشی

مثبت اندیشی یک نگرش ذهنی و احساسی است که بر جنبه‌های روشن زندگی تمرکز می‌کند و پس زمینه یک زندگی موفق و شاد است. فردی با تفکر مثبت شادی، سلامتی و موفقیت را برای خود به ارمغان آورده و و می‌تواند بر هر مانعی غلبه کند. تعداد زیادی از مردم تفکر مثبت را یک واقعیت می‌دانند و به اثربخشی آن اعتقاد دارند. برای استفاده از مثبت اندیشی در زندگی خود تنها باید از وجود آن آگاه باشید و از نگرش مثبت در هر کاری بهره ببرید تا تاثیرات آن را بر جنبه‌های مختلف زندگی خود مشاهده کنید. مثبت اندیشی فواید گوناگونی دارد و راه‌های رسیدن به آن نیز ساده و همراه با اتفاقات خوشایند است که در ادامه به بررسی کامل آن می‌پردازیم.

منبع: مثبت اندیشی

شماره مرکز مشاوره

مثبت اندیشی و اهمیت آن

مثبت اندیشی یکی از مهارت‌های زندگی است که افراد با استفاده از آن می‌توانند وضعیت جسمی و روانی خود را بهبود ببخشند. در واقع مثبت اندیشی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و شغلی به افراد برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر و زندگی سالم‌تر کمک می‌کند. در جامعه حاضر که مشکلات و سختی‌های بسیاری در سطوح مختلف جامعه و زندگی افراد وجود دارد، تفکر مثبت بیش از هر زمان دیگری به کمک افراد می‌آید. مثبت اندیشی به افزایش تحمل مشکلات و دشواری‌ها کمک خواهد کرد و باورها و عقاید افراد را به سمت خوشبختی و خوش بینی سوق می‌دهد. افراد بسیاری به مثبت اندیشی اعتقاد ندارند که شاید یکی از دلایل آن می‌تواند عدم آگاهی درباره مثبت اندیشی باشد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت های زندگی کلیک کنید.

 

فواید مثبت اندیشی

از فواید مثبت اندیشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. اهمیت مثبت اندیشی در کاهش استرس

افراد مثبت اندیش کمتر در معرض استرس قرار می‌گیرند و اگر یک وضعیت ناخوشایند رخ دهد آن‌ها بر روی حل مسئله متمرکز می‌شوند و کنترل اوضاع را به دست می‌گیرند و نخواهند گذاشت که استرس بر آن‌ها پیروز شود. در واقع این افراد عادت ندارند بر روی افکار منفی تمرکز کنند و با تفکر مثبت میزان استرس خود را در امور مختلف و زمینه‌هایی که حتی توان کنترل بر آن را نیز ندارند کاهش می‌دهند.

2. بهبود وضعیت جسمانی 

افراد مثبت اندیش، زندگی شاد و آرام‌تری نسبت به دیگر افراد تجربه می‌کنند. باید بدانید که احساسات منفی در بدن ما منعکس می‌شوند و در هنگام مواجه با افکار منفی با مشکلاتی از قبیل خواب، بی حوصلگی، عدم تمرکز، احساس نارضایتی و… روبه رو خواهیم شد. تنها لازم است از افکار منفی دور شویم تا بتوانیم سلامت و وضعیت جسمانی خود را بهبود بخشیم.

3. پایداری روابط از فواید مثبت اندیشی

افراد مثبت اندیش احساس اولیه بهتری نسبت به دیگر افراد دارند و معمولاً خواهان داشتن دوستان بیشتری در اطراف خود هستند. افراد معمولاً به اشخاص مثبت اندیش جذب می‌شوند و قصد دوستی با آن‌ها را دارند. به همین دلیل است که این افراد زندگی اجتماعی فعال‌تری داشته و نسبت به دیگران روابط عاشقانه بیشتری تجربه می‌کنند.

4. دست‌یابی به تمرکز

مثبت اندیشی به شما این امکان را می‌دهد که در مواجه شدن با هر مشکلی، بیشتر بر روی عوامل محرک آن تمرکز کنید. وقتی متوجه آغاز و پایان مشکل خود می‌شوید یاد می‌گیرید زمانی که با مشکلات مواجه هستید بیشتر فکر کنید؛ در نتیجه می‌توانید بهترین تصمیم را حتی در شرایط دشوار بگیرید.

5. مثبت اندیشی کلید موفقیت در زندگی

افراد مثبت تمایل به تمرکز بر شکست‌های خود و دیدن فرصت‌های از دست رفته زندگی را ندارد. آن‌ها به یادگیری و امتحان کردن مسائل و تجربه‌های جدید می‌پردازند. به همین دلیل این افراد در حرفه خود موفق‌تر از دیگران هستند. مثبت اندیشی همچنین باعث می‌شود به چالش‌های زندگی به عنوان یک تجربه نگاه کنید و با برداشتن قدم‌های کوتاه اما درست و اصولی به پیشرفت هرچه بیشتر خود در زندگی کمک کنید. باید بدانید که اگر شما باور داشته باشید که به چیزی که می‌خواهید می‌رسید هیچ چیزی نمی‌تواند در مقابل شما ایستادگی کند و شما حتما آن را بدست خواهید آورد. 

6. افزایش انگیزه 

مثبت اندیشی انگیزه افراد را بالاتر می‌برد و به بهبود عملکرد کمک خواهد کرد. انگیزه محرک انسان است و باعث می‌شود قدرت حل مسئله، تصمیم گیری و پیشرفت در افراد بالاتر برود. توجه داشته باشید که انگیزه در همه افراد وجود دارد اما افراد با تفکر مثبت از آن بهره بیشتری می‌برند. 

برای شناخت بیشتر در زمینه راه های افزایش انگیزه کلیک کنید.

 

راه‌های رسیدن به مثبت اندیشی

هر شخص قدرت تغییرعقیده خود از منفی به مثبت را دارد اما باید بدانید که این تغییر افکار باید فورا انجام شود چرا که افکار منفی به مرور زمان تاثیرات مخربی خواهند گذاشت. با تمرکز بر روی افکار مثبت یاد می‌گیریم که افکار منفی را چگونه به افکار مثبت تبدیل کنیم. این فرآیند بسیار ساده است اما به زمان و تمرین احتیاج دارد و شما می‌توانید به راحتی یک عادت جدید را جایگزین عادات قبلی منفی و مخرب خود کنید. ما در ادامه به راه‌های رسیدن به مثبت اندیشی اشاره خواهیم کرد.

1. شناسایی نقاط ضعف و مشکلات خود

اگر می‌خواهید فردی مثبت اندیش باشید ابتدا باید نقاط ضعفی که معمولا به طور منفی درباره آن‌ها فکر می‌کنید را بشناسید. بر روی کارهایی که انجام می‌دهید، رفت و آمد روزانه یا روابطتان با افراد توجه کنید. دفت داشته باشید که با تمرکز بر روی یک حوزه مشخص به روش مثبت‌تری افکار منفی را شناسایی می‌کنید.

همچنین برای آنکه بتوانید مشکل خود را حل کنید ابتدا باید مشکل را بپذیرید. اگر احساس می‌کنید که در روابط خود با دیگران و در زندگی خود دچار مشکلاتی هستید و افکار منفی مدام به سراغ شما می‌آیند ابتدا باید قبول کنید که مشکلات شما درونی است. پس از آن می‌توانید نسبت به حل آن اقدام نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه خودشناسی کلیک کنید.

2. کنترل خود

چیزی که افکار شما را برهم ریخته متوقف کرده و آنچه را که به آن فکر می‌کنید ارزیابی کنید. اگر متوجه شدید که افکار شما عمدتاً منفی هستند سعی کنید راهی پیدا کنید تا یک چرخش مثبت بر روی آن‌ها قرار دهید.

3. پذیرای لبخند باشید

به خودتان اجازه دهید لبخند بزنید و فرد خوش‌بینی باشید، به خصوص در زمان‌های دشوار چشم بر نیمه پر لیوان نبندید. زمانی که می‌توانید به زندگی لبخند بزنید استرس کمتری  احساس خواهید کرد، انرژی و انگیزه شما افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه مثبت اندیشی به سراغتان خواهد آمد.

4. شیوه زندگی سالم را دنبال کنید

ورزش می‌تواند به طور مثبت بر وضعیت شما تاثیرگذار باشد و افکار منفی شما را کاهش دهد. تمرینات ورزشی ساده را در طول هفته به مدت 30 دقیقه انجام دهید. از رژیم غذایی سالم برای سوخت و ساز ذهن و بدن خود استفاده کنید و از هرگونه مواد غیرمفید و یا مصرف قلیان و سیگار بپرهیزید.

5. افزایش اعتماد به نفس 

هر چقدر اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید نشان دهنده این است که به خود و باورهایی که در ذهن دارید اعتماد دارید. در واقع این باورها چیزی جز افکار مثبت نخواهند بود که به آن دست پیدا کرده‌اید. تعامل میان افکار مثبت و اعتماد به نفس به رشد فردی و اجتماعی منجر می‌شود.

6. تمرین اندیشیدن و کلمات سازنده

با دنبال کردن یک قاعده ساده (نه گفتن) شروع کنید و به آنچه که شما و افکار شما را می‌رنجاند نه بگویید. اگر افکار منفی به ذهن شما وارد شود آن را ارزیابی کرده و با تایید آنچه که برای شما خوب و مفید است به آن پاسخ دهید. به رویدادهای خوب زندگی خود فکر کنید، خاطرات بد گذشته و ترس از آینده را دور بریزید و در لحظه زندگی کنید. با تغییر هریک از افکار منفی به افکار مثبت خود را تشویق کنید. 

7. معاشرت با افراد مثبت اندیش 

تلاش کنید با افرادی در ارتباط باشید که تفکرات مثبت در ذهن دارند. این افراد می‌توانند با انتقال تجربه و انگیزه‌های بیانی و رفتاری حس مثبت اندیشی را در شما به وجود آورند. همچنین می‌توانید در زمانی که افکارتان به سمت منفی گرایش پیدا کرد از این افراد کمک بخواهید.

دقت کنید که افرادی که در زندگی شما هستند مثبت اندیش باشند. از افرادی که می‌توانید از آن‌ها مشاوره و بازخوردهای مفیدی دریافت کنید اطمینان حاصل فرمایید. افراد منفی ممکن است استرس شما را افزایش دهند و باعث شوند که شما در مدیریت استرس خود دچار مشکل شوید.

8. انجام کارهایی که به آن علاقه دارید 

در زندگی هر فردی یکسری از علایق وجود دارد که لذت بخش هستند. به طور مثال باغبانی منزل، رفتن به سینما و یا مطالعه کتاب می‌تواند از جمله علایق افراد باشد. پرداختن به علایق به افزایش تفکرات مثبت کمک خواهد کرد. همه افراد دغدغه‌ها و مشکلات گوناگونی دارند پس زمانی را بین برنامه‌های خود، برای پرداختن به آنچه که دوست دارید در نظر بگیرید.

برای آشنایی بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

9. تصویر سازی مثبت 

تمام وقایع و افکار منفی را در ذهن خود به شکل مثبت ترسیم کنید. در واقع قبل از وقوع رویداد منفی شما آن را در ذهن خود به صورت مثبت بکشید. این تصویر سازی‌ها به ذهنیت شما در رابطه با رویدادهای پیش رو کمک خواهد کرد.

10. از فرصت‌ها بهره ببرید و شکر گذار باشید

بهانه آوردن برای کارهایتان را فراموش کنید و از تمام فرصت‌هایی که در زندگی به دست می‌آورید بهره ببرید. استفاده از فرصت‌هایی که در زندگی برای شما پیش می‌آید باعث ایجاد تغییرات مثبت خواهد شد.

همچنین شکر گذار و قدردان آن چیزی باشید که زندگی شما را بهتر کرده است چرا که حس خوب و همراه با انرژی در پی خواهد داشت. این انرژی به شما در زندگی کمک بسیاری می‌کند. برای دریافت مشاوره در زمینه مثبت اندیشی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: مثبت اندیشی