سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتیاد به شیشه

اعتیاد به شیشه معضلی است که پیامدهای بسیاری را برای فرد مصرف کننده و اطرافیان او به همراه دارد. چرا که این ماده خاصیت توهم‌زایی شدید دارد و فرد را به سمت رفتارهای نابهنجار آسیب‌زننده سوق می‌دهد. شیشه باعث تغییراتی شدید در عملکرد مغز می‌شود. این ماده مخدر عوارض متعددی همچون مشکلات خواب، اضطراب، خشکی دهان و غیره را در پی دارد. ماده شیشه معمولا از راه‌هایی مانند تزریق و استنشاق مصرف می‌شود و در نهایت از طریق خون وارد سیستم عصبی مرکزی می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ادامه مطلب همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اعتیاد به شیشه

اعتیاد به شیشه | با مصرف شیشه چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

شیشه، ترشح دوپامین و نوراپی نفرین را در مغزش افزایش می‌دهد و از این طریق باعث تحریک و برانگیختگی سیستم عصبی مغز می‌شود. شیشه باعث افزایش خلق و سرخوشی شدید می‌شود و در دوز‌های خیلی بالا، ممکن است با رفتارهای عجیب و پارانوئید همراه باشد.

مصرف شیشه با خطر زیادی همراه است چرا که شیشه با تاثیر بر مغز، خستگی و گرسنگی را از بین می‌برد. فرد مصرف کننده ممکن است مدت زیادی بدون خوردن غذا و خواب به فعالیت ادامه بدهد تا جایی که از حال برود. مصرف شیشه حتی به صورت تفننی نیز با اعتیاد همراه است و وابستگی شدید در فرد ایجاد می‌کند.

نشانه‌های ظاهری اعتیاد به شیشه

افرادی که شیشه مصرف می‌کنند علائم ظاهری دارند که می‌توان با وجود آن‌ها به مصرف این ماده در او پی برد. این علائم عبارتند از:

_بی قراری

_کاهش اشتها

_فعالیت جسمانی زیاد

_عدم احساس خستگی

_رفتارهای خشن و پارانوئید

_هذیان و توهم بینایی و شنوایی

_قرمزی چشم

_سرخی چهره

_تکلم سریع و پر هیجان

نکته مهم: این علائم دلیل قطعی بر مصرف شیشه نیست و ممکن است در افراد دیگری نیز به دلیل بیماری بروز پیدا کند.

اعتیاد به شیشه | عوارض مصرف شیشه

مصرف شیشه با عوارض و مشکلات متعددی همراه است که برخی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

_کمبود ویتامین‌ و مواد معدنی بدن

_مقاومت پایین در برابر بیماری‌های مختلف

_آسیب به اندام‌هایی مانند‌ شش‌ها، کبد و کلیه‌ها

_خشک شدن پوست و خارش بدن

_زخم‌های پوستی و آکنه

_پوسیدگی دندان‌ها

_سایش دندان‌ها

_خشکی دهان

_نفس بد بو

_کاهش وزن

_قرمزی چشم‌ها

_گشاد شدن مردمک چشم‌ها

_بی‌قراری

_رعشه و لرزش بدن از عوارض شدید اعتیاد به شیشه

_نوسانات هیجانی

_اضطراب

_افسردگی

_خستگی مزمن

_کاهش حافظه

_مشکلات خواب

_هذیان و توهم

دلایل تمایل نوجوانان به مصرف شیشه

طبق آمارها، نوجوانان و جوانان 18 تا 25 ساله، بیش‌ترین گروه مصرف کننده شیشه را تشکیل می‌دهند. اغلب نوجوانان و جوانان به دلیل مشکلات محیطی و تغییر خلقی شان اعتیاد به شیشه دارند. برخی دیگر نیز که دانشجو و دانش آموز هستند با هدف نخوابیدن در شب‌های امتحان، شیشه مصرف می‌کنند.

یکی دیگر از دلایل مهم مصرف شیشه در بین نوجوانان، علاقه به جلب توجه کردن می‌باشد. همچنین برخی از جوانان نیز برای افزایش میل جنسی شیشه مصرف می‌کنند و بسیاری از آن‌ها نیز با برقراری روابط جنسی پر خطر و ناایمن، خود را در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌دهند.

اعتیاد به شیشه | پیامدهای محیطی مصرف شیشه

_بسیاری از مردم می‌ترسند که فرد مصرف کننده شیشه به آن‌ها صدمه بزند. به همین دلیل این افراد به مرور زمان، توسط آشنایان طرد می‌شوند.

_افرادی که به شیشه اعتیاد دارند، تصمیم‌های آنی و هیجانی می‌گیرند. به همین دلیل دست به کارهای خطرناکی می‌زنند.

_این افراد ممکن است در اثر هذیان‌های ناشی از مواد، به خود و خانواده شان آسیب‌های جسمی وارد ‌کنند.

_مصرف شیشه کارکرد تحصیلی، شغلی و اجتماعی را مختل می‌کند.

ترک شیشه

اولین و مهم‌ترین قدم برای ترک شیشه این است که فرد بپذیرد مشکل دارد و بخواهد که ترک کند. مصرف شیشه با وابستگی جسمی و روانی شدید همراه است و برای ترک آن، لازم است تا هم جسم و هم روان پاک سازی شوند. ترک شیشه به تنهایی امکان پذیر نیست و با عوارض جدی و جبران ناپذیری همراه است. برای ترک شیشه باید به افراد متخصص مراجعه کرد.

ترک شیشه با استفاده از روش‌های نوین رفتار درمانی بسیار اهمیت دارد. همچنین متخصص ترک اعتیاد ممکن است داروهای جایگزین ماده مخدر مانند بوپرنوفین و متادون را برای ترک بهتر و کاهش علائم ترک تجویز کند. ترک خودسرانه و استفاده از روش‌های قطع ناگهانی ماده مخدر همواره بازگشت به مصرف را در پی دارد. اعتیاد به شیشه نیازمند دریافت پرتوکل درمانی تخصصی است. مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران با بهره‌مندی از متخصصان مجرب در این زمنیه خدمات درمانی ارائه می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اعتیاد به شیشه