سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معده درد عصبی

معده درد عصبی یکی از پیامدهای جسمانی تجربه اضطراب مزمن در طول زندگی است که می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. پزشکان معمولا زمانی تشخیص معده درد عصبی را مدنظر قرار می‌دهند که هیچ مشکل خاصی در دستگاه گوارش فرد وجود نداشته باشد اما در عین حال همچنان علائمی نظیر درد شکمی و حالت تهوع مشاهده شود. این مشکل در کودکان نیز بسیار دیده می‌شود که لازمه آن از بین بردن استرس در کودک است. درمان‌های روان شناختی، دارویی و تکنیک‌های آرامش بخشی در کاهش این مشکل بسیار اثرگذار هستند که در ادامه به بررسی بیشتر آن‌ها خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

منبع: معده درد عصبی

شماره مرکز مشاوره

 

معده درد عصبی و علائم آن

افرادی که دچار معده درد عصبی هستند بدون اینکه مشکل و بیماری خاصی در دستگاه گوارش داشته باشند دائماً با علائم ناراحت کننده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که کیفیت زندگی روزانه آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از جمله این علائم می‌توان به حالت تهوع، احساس دردهای شکمی، نفخ معده، یبوست و اسهال اشاره کرد. در واقع متخصصان معتقدند معده درد عصبی نوعی اختلال سایکوسوماتیک است که در نتیجه تجربه اضطراب و استرس‌های مزمن ایجاد می شود و نوعی واکنش جسمانی در برابر مشکلات روانی محسوب می‌گردد. 

برای اطلاعات بیشتر در زمینه کاهش استرس کلیک کنید.

 

علل دچار شدن به معده درد عصبی

جالب است بدانید دستگاه گوارش انسان نوعی سیستم عصبی جداگانه و مربوط به خود را دارد که به سیستم عصبی داخلی معروف است. اعصاب انتهایی موجود در این سیستم به استرس‌ها و سایر پیام‌های عصبی که از مغز می‌رسد پاسخ می‌دهند. هنگامی که پیام اضطراب توسط سیستم عصبی داخلی دریافت می‌شود سیستم گوارش بر اساس واکنش جنگ و گریز عمل می‌کند.

در این شرایط خون کمتری به سمت معده هدایت می‌شود و بیشتر جریان خون به سمت عضلات انتهایی حرکت می‌کند. این واکنش نوعی پاسخ تکاملی است که در جریان تکامل در بدن انسان شکل گرفته است. واکنش جنگ و گریز به انسان کمک می‌کند هنگامی که در معرض تهدید قرار گرفت بتواند با نیروی بیشتری پاسخ دهد و قدرت عضلانی بیشتری داشته باشد. با این حال با گذشت زمان و در عصر امروز که انسان‌ها دائماً با اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنند تجربه پایدار واکنش جنگ و گریز منجر به ایجاد اثرات سوء شده است. برای مثال خون رسانی کم به ارگان‌هایی نظیر معده در طولانی مدت دردهای مزمن و مبهمی را ایجاد می‌کند که ایجاد کننده مشکلاتی همچون معده درد عصبی است. برای آگاهی بیشتر در زمینه اختلالات روانی کلیک کنید.

 

عوامل تحریک کننده معده درد عصبی

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند معده درد عصبی را تحریک کنند. شناخت این عوامل و کنترل آن‌ها یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید در جهت کاهش این درد انجام دهید. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– نزدیک بودن یک رویداد استرس‌زا نظیر امتحان یا ارائه درسی

– بروز مشکلات استرس‌زا در زندگی نظیر طلاق یا از دست دادن عزیزان

– مواجه شدن با مشکلات مالی و دغدغه‌های شغلی

– درگیری با یک بیماری سخت و مزمن

– تغییر مکان زندگی یا تغییر شغل

– درگیری با مشکلات خانوادگی یا ارتباطی

برای شناخت بیشتر در زمینه کنترل اضطراب کلیک کنید.

 

روش‌های درمان معده درد عصبی

درمانگران برای درمان این مشکل بر عوامل تحریک کننده آن تمرکز می‌کنند. آن‌ها با ایجاد توانایی مدیریت هیجانات مؤثر در مراجع، به او کمک می‌کنند تا هنگام مواجه شدن با رویدادهای استرس‌زای زندگی راحت‌تر سازگار شود و کمتر دردهای عصبی را تجربه کند. ما در ادامه به چند گزینه مهم در درمان این مشکل اشاره کرده‌ایم.

1. درمان‌های روان شناختی

درمان‌های روانشناختی که از جانب روانشناسان و روانپزشکان ارائه می‌شود به افراد مبتلا به این بیماری کمک می‌کند تا بتوانند با روش‌های مدیریت استرس در زندگی روزمره خود آشنا شوند. این مسئله را همواره به یاد داشته باشید که اضطراب و استرس‌ها بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ما هستند و هرگز نمی‌توانیم آن‌ها را به طور کامل حذف کنیم. اما درمانگران می‌توانند به ما کمک کنند تا روش‌های کنترل و مدیریت آن را بیاموزیم و هنگام قرار گرفتن در موقعیت‌های تنش‌زا واکنش‌های سازگارانه‌تری نشان دهیم.

2. درمان‌های دارویی

در برخی موارد افراد سطوح بسیار بالایی از استرس را در زندگی تجربه می‌کنند. هیجانات منفی آن‌ها در این شرایط آن‌قدر زیاد است که آمادگی لازم برای شروع جلسات روان درمانی را نیز ندارند. این امر در کنار ایجاد علائم جسمانی نظیر معده درد عصبی موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌شود. در این شرایط درمانگران بیمار را به یک پزشک ارجاع می‌دهند تا بتواند به کمک دارو درمانی میزانی از استرس را کاهش دهد و پس از اینکه به شرایط روانی باثباتی دست پیدا کرد درمان‌های روان شناختی را ادامه دهد.

3. استفاده از تکنیک‌های آرامش بخشی

در کنار درمان‌های روان شناختی و درمان‌های دارویی استفاده از تکنیک‌های آرامش بخشی در زندگی روزمره به شما کمک می‌کند تا بتوانید در موقعیت‌های پرتنش زندگی کنترل بیشتری روی هیجانات خود داشته باشید و با کنترل استرس، دردهای عصبی کمتری را نیز تجربه کنید. از جمله مهم‌ترین تکنیک‌ها در این زمینه می‌توان به ریلکسیشن، مراقبه، تکنیک‌های تنفسی و فنون ذهن آگاهی اشاره کرد. شما می‌توانید با کمک روانشناس این تکنیک‌ها را یاد بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

4. مراقبت‌های غذایی

علاوه بر پیگیری درمان‌های روان شناختی و پزشکی پیروی از یک رژیم سالم و رعایت برخی مراقبت‌های غذایی نیز در بهبود این اختلال بسیار اهمیت دارد. برای مثال برای بیماران مبتلا به معده درد عصبی خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار نظیر قهوه و چای توصیه نمی‌شود. همچنین متخصصان همواره به این افراد تأکید می‌کنند که از خوردن غذاهای تحریک کننده معده مثل غذاهای بسیار تند، چرب و ترش بپرهیزند و کمتر از فست فودها استفاده کنند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه درمان اضطراب کلیک کنید. 

 

سؤالات متداول

– آیا کودکان نیز ممکن است به معده درد عصبی دچار شوند؟

بله. اتفاقاً این مشکل درکودکان بسیار دیده می‌شود. شاید شما هم دیده باشید که کودکان در موقعیت‌های پرتنش دائماً از دل درد شکایت می‌کنند و دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. این علائم می‌تواند نشان دهنده بروز معده درد عصبی در کودک باشد. در این شرایط معمولاً با از بین رفتن عامل استرس‌زا دل درد کودک نیز به طور خودکار بهبود می‌یابد. برای دریافت مشاوره در زمینه معده درد عصبی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: معده درد عصبی