سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انگیزه و هدف مردان برای ازدواج

انگیزه و هدف مردان برای ازدواج چیست؟ یکی از مسائلی که ذهن افراد را در هنگام ازدواج مشغول می‌کند، هدف شخص مقابل برای ازدواج است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که زیبایی و توجه به خود یکی از ملاک‌های آقایان برای انتخاب همسر است اما همه‌چیز در این مورد خلاصه نشده و هدف‌های دیگری هم برای ازدواج وجود دارد. آن‌ها توقع دارند که در کنار همسرشان یک زندگی آرام و بی‌دغدغه داشته و به هدف‌هایی مانند استقلال، تکیه عاطفی و روحی و توانایی حمایت کردن از اعضای خانواده دست پیدا کنند. اگر افراد بدانند که هدف از ازدواج هر جنس و شخصیتی چیست، به راحتی می‌توانند یک رابطه خوب و موفق را شروع کنند. در ادامه به بیان کامل انگیزه و هدف مردان برای ازدواج از دیدگاه روانشناسی خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

منبع: انگیزه و هدف مردان برای ازدواج

شماره مرکز مشاوره

نگاه مردان به ازدواج

نگاه زن و مرد نسبت به ازدواج تفاوت بسیاری با هم دارد. ازدواج برای زنان به معنی یک زندگی مشترک همه جانبه است که باید همه مراحل آن حفظ شود اما در مقابل مردها فکر می‌‌کنند بعد از ازدواج باید از محیط تنهایی خودشان بیرون بیایند و دیگر محیط امن تنهایی خود را ندارند. آن‌ها معتقد هستند که باید در تمام کارها تقسیم مسئولیت داشته و مهم‌تر از همه نسبت به همسرشان مسئولیت‌پذیر باشند. در وهله اول مردان دوست دارند با کسی ازدواج کنند که زیبایی ظاهری دارد که البته در سن‌های مختلف این زیبایی تعاریف متفاوتی دارد. عده‌ای نیز جایگاه اجتماعی و روابط اجتماعی خانم‌ها برایشان مهم است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج کلیک کنید.

 

انگیزه و هدف مردان برای ازدواج

برخی از عمده ترین دلایل و انگیزه‌های مردان برای ازدواج به شرح زیر می‌باشد:

1. برطرف کردن نیازهای جسمی 

یکی از دلایل اصلی که مردان ازدواج می‌کنند رفع‌ نیازهای جسمی و غریزی است که در وجود آن‌ها بسیار پررنگ است و این نیاز می‌تواند بدون ازدواج کردن هم برطرف شود اما در جوامع ما پذیرفته شده نیست و می‌تواند آثار مخربی را به دنبال داشته باشد پس در نهایت برای برطرف کردن آن مردان تصمیم به ازدواج می‌گیرند. 

2. تولید مثل و ماندگاری نسل از انگیزه و هدف مردان برای ازدواج

همه آقایان علاقه‌دارند که بتوانند تولید مثل کنند و صاحب فرزند بشوند به همین دلیل به ازدواج روی می‌آورند. بسیاری از مردانی که توانایی تولید مثل دارند از سلامت روانی بیشتری برخوردارند و کسانی که توانایی فرزندآوری را ندارند بیشتر در برابر آسیب‌های روانی قرار می‌گیرند. داشتن فرزند علاوه بر انتقال حس و تجربه‌های جدید می‌تواند یک نوع اطمینان خاطر برای دوران پیری فرد باشد که نوعی آرامش روحی و روانی به او می‌دهد.

3. تکیه عاطفی و روحی

بسیاری از مردان می‌خواهند که از لحاظ عاطفی و روانی به یک نفر تکیه کنند و از او بازخورد مثبت بگیرند و بدانند که در حالات منفی آن‌ها یک‌نفر وجود دارد که بتوانند از او کمک بگیرند. همچنین استرس و فشار روز را نیز کاهش دهند و اگر با شکست هم مواجه شدند در چشم او قهرمان باشند و همسرشان آن‌ها را تشویق کند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی ازدواج کلیک کنید.

4. ایجاد تعادل در رفتار از انگیزه و هدف مردان برای ازدواج

مردان عموما روحیه‌ای سخت و خشن دارند که در بیشتر موارد با منطق‌شان پیش می‌روند اما در مقابل زنان روحیه‌ای بسیار فعال و احساسی دارند. این نوع روحیات به وضوح در رفتار، نگرش و تفکر هر کدام به راحتی قابل درک است. اگر روحیه منطقی و خشک مرد با روحیه احساسی، فعال و عاطفی زن درآمیخته شود کمی لطیف‌تر و منعطف‌تر می‌شود که تعادل خاصی را در رفتار او نمایان می‌کند و آرامشی را در او ایجاد می‌کند که آسیب را از وی دور کند.

5. برطرف کردن احساس تنهایی

مردان همواره احساس تنهایی می‌کنند و این تنهایی در دوران بلوغ و بعد از آن بیشتر از قبل احساس می‌شود. در این حالت مردان بیشتر می‌خواهند که شریکی در زندگی‌ آن‌ها حضور پیدا کند که آن‌چه را نمی‌توانند با دیگران در میان بگذارند با همسرشان به اشتراک گذاشته و از احساساتشان صحبت کنند. حضور چنین فردی می‌تواند بسیاری از مشکلات را قابل تحمل‌تر کند و فرد را به سمت آرامش و شادی بیشتری ببرد.

6. مدیریت و استقلال از انگیزه و هدف مردان برای ازدواج

یکی از ویژگی‌هایی که در آقایان بسیار دیده می‌شود نیاز به استقلال و داشتن علاقه به مدیریت کردن است. مردان تمایل بسیاری به مدیریت و به کاربردن نظر شخصی خودشان دارند که با ازدواج کردن می‌توانند به این موقعیت دست پیدا کنند. مردان بعد از ازدواج از خانواده خودشان و دیگران جدا می‌شوند و احساس استقلال می‌کنند و تمام جنبه‌های زندگی آینده را خودشان برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.

مردان شاید بتوانند با تنها زندگی کردن بدون تشکیل خانواده استقلال و حس مستقل بودن را به دست بیاورند اما مدیریت کردن زندگی زناشویی، مسائل اقتصادی و تربیتی تنها با ازدواج کردن برای آن‌ها به وجود می‌آید. ساختن محیط زندگی بر اساس تفکرات شخصی و تربیتی فرزندان بر اساس نظر و نیازهای شخصی می‌تواند یکی از انگیزه‌های اصلی مردان برای ازدواج باشد.

7. دریافت حالات روحی مثبت

مردان دارای روحیه خشن و خشکی هستند که در جامعه هم حضور بیشتری دارند. ممکن است این فشار و استرس‌ها احوالات فرد را دچار تغییرات منفی کند و برای تخلیه روحی به کسی نیاز داشته باشد تا او را نوازش روحی بدهد. در این حالت با بیان کردن احساسات و دریافت عشق و محبت از همسر می‌توانند تمام حالات منفی را از خود دور کنند. پس یکی از دلایل ازدواج مردان گرفتن روحیه‌ای مثبت است.

8. نیاز به حمایت کردن از انگیزه و هدف مردان برای ازدواج

مردان تمایل دارند که افرادی را حمایت کنند و مسئولیت‌شان را به عهده بگیرند. این نیاز در دورانی که فرد ازدواج نکرده به صورت حمایت از خانواده و در زمان ازدواج به صورت حمایت از همسر و فرزندان وجود دارد. در راستای استقلال‌طلبی مردان، این نیاز حمایت دیگران به وجود می‌آید. 

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

9. تفکر درباره دوران پیری

بسیاری از افراد در جوانی به این فکر هستند که دوران پیری خودشان را چگونه می‌گذرانند و بیشتر آن‌ها علاقه ندارند که در این دوران تنها باشند. پس برای رهایی از تنهایی در دوران پیری ازدواج می‌کنند تا همسرشان را در کنارشان داشته و صاحب فرزندانی شوند که در کهنسالی کنار آن‌ها باشند. برای دریافت مشاوره در زمینه انگیزه و هدف مردان برای ازدواج می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: انگیزه و هدف مردان برای ازدواج