سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روانشناسی زنان

روانشناسی زنان و شناخت آن‌ها یکی از مسائلی است که می‌تواند در زندگی مشترک و روابط خانوادگی تاثیر مثبت بسیار زیادی داشته باشد و به بهتر شدن روابط کمک کند. همچنین به مردان این امکان را می‌دهد که بهترین برخورد و واکنش را در برابر همسرشان از خود نشان دهند. بسیاری از مشکلاتی که در زندگی افراد به وجود می‌آید، به دلیل همین عدم شناخت زنان است و در صورت شناخت کافی، اکثر این مسائل به راحتی حل خواهند شد و حتی از بروز آن‌ها نیز پیشگیری می‌شود. شناخت جسم و روان زنان و شیوه صحیح رفتار با آنان موضوعی است که در ادامه به بررسی بیشتر آن می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید. برای آگاهی بیشتر در زمینه زوج و خانواده کلیک کنید.

منبع: روانشناسی زنان

شماره مرکز مشاوره

اهمیت روانشناسی زنان

رفتار آقایان و خانم‌ها تفاوت اساسی با یک‌دیگر دارد و واکنش‌شان نسبت به موقعیت‌های یکسان متفاوت است. این تفاوت‌ها نه تنها در بخش روانی و رفتاری بلکه در بخش‌ جسمانی هم وجود دارد. بیشتر آقایان با خانم‌ها همان‌گونه رفتار می‌کنند که دوست دارند خانم‌ها در شرایط مختلف با آن‌ها برخورد کنند. مردان در برخی موارد نمی‌دانند که باید چگونه رفتار کنند تا بهترین واکنش را نشان داده باشند. پس اهمیت بسیاری دارد که آقایان خانم‌ها را بشناسند و تا حد ممکن رفتارهایی را از خود نشان بدهند که موجب رضایت‌شان شود. در مقابل روانشناسی زنان و شناخت آن‌ها، شناخت مردان نیز وجود دارد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شناخت مردان کلیک کنید.

 

شناخت جسم زنان

1. رابطه جنسی

عموما در رابطه جنسی آقایان پیش‌قدم می‌شوند اما زنان هم به آن کشش دارند و برای ارتباط جنسی به عوامل روانی، احساسی، ذهنی و فیزیکی نیاز دارند. زنان بر خلاف مردان که پس از انزال توان رابطه جنسی‌شان به پایان می‌رسد می‌توانند بارها این کار را انجام دهند و انرژی زیادی را به دست می‌آورند.

2. روانشناسی زنان | نقش هورمون‌ها

استروژن هورمون ویژه زنان است که در طول عادت ماهانه نوسان پیدا می‌کند و بیشترین میزان ترشح آن مربوط به زمان قبل از تخمک‌گذاری است. این هورمون که نقش ویژه‌ای در بدن زن دارد و کمبودش می‌تواند تغییرات فیزیکی بسیاری را به وجود بیاورد. ترشح این هورمون اندام‌های زنانه را شکل می‌دهد. رحم، پستان و اندام‌های تناسلی خارجی زن پس از بلوغ به وسیله ترشح استروژن رشد می‌کند. این هورمون به پذیرش جنین در زمان بارداری، کاهش چربی خون و بالا رفتن سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

پروژسترون نیز یکی از هورمون‌های ویژه زنان است که در تنظیم دوره جنسی و آماده سازی رحم بسیار تاثیرگذار است به صورتی که ادامه بارداری در صورت عدم وجود آن امکان پذیر نیست و رشد غده‌های شیری وظیفه‌ای است که این هورمون برعهده دارد.

3. شناخت زنان درباره دستگاه تناسلی آنان

اجزای دستگاه تناسلی زنان برخلاف دستگاه تناسلی مردان درون محوطه لگن قرار دارد که از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است. قسمت خارجی آن شامل سه قسمت ولو، واژن و بکارت است. در بالای مجرای ادراری قسمتی به نام کلیتوریس قرار دارد که اگر در طی رابطه جنسی و عشق بازی تحریک شود سفت و کمی بزرگ می‌شود و لذت جنسی را بالا می‌برد. حتی بدون دخول با تحریک این بخش ممکن است که فرد به ارگاسم برسد.

به کلیتوریس بدنه آن متصل است که در قسمت داخلی قرار می‌گیرد و به سمت لگن حرکت کرده و توسط رباط به استخوان آلت تناسلی متصل شده است. اسپرم مرد در داخل واژن شناور و وارد رحم می‌شود که در نهایت خودش را به لوله‌های رحمی می‌رساند. تخمک هم از تخمدانش آزاد می‌شود و وارد لوله‌های رحمی شده که در نتیجه تولید مثل اتفاق می‌افتد.

4. تولید مثل

پس از رابطه جنسی و ترکیب شدن تخمک با اسپرم تولید مثل رخ می‌دهد. زنان در طول هر دوران از باروری حدود 400 تخمک تولید می‌کنند که این تخمک‌ها فقط دارای کروموزوم X است که نمی‌تواند بر جنسیت جنین تاثیرگذار باشد. زنان زودتر به بلوغ جنسی می‌رسند و در سنین پایین‌تری امکان دارد که بتوانند تولید مثل را انجام دهند. بهترین سن برای بارداری زنان 17 تا 25 سال است و در 30 سالگی توان باروری کاهش پیدا می‌کند.

5. نیازهای غذایی زنان

زنان به دلیل این که مسئولیت‌های فراوانی در زندگی دارند به موادغذایی غنی نیاز داشته تا بتوانند سلامت جسمی و روانی‎شان را تامین کنند و ایمنی بدن آن‌ها افزایش پیدا کند. در این حالت از بیماری‌های زیادی دور می‌شوند. زنان به پروتئین، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارند که عموما در زمان بارداری نیاز به آن‌ها بیشتر می‌شود.

6. روانشناسی زنان در حواس پنچگانه

حس شنوایی در زنان قوی‌ترین حسی است که در آن‌ها وجود دارد و می‌توانند به خوبی صداها را از هم تشخیص دهند و محل آن‌ را متوجه شوند. با افزایش سن این حس در آن‌ها دیرتر کاهش پیدا می‌کند. حس بویایی زنان به طوری است که به خوبی می‌توانند آن را احساس کنند. از نظر چشایی زنان مزه ترش را بهتر تشخیص می‌دهند. پوست زنان بسیار لطیف و نازک است که توانایی آن‌ها را در لامسه افزایش می‌دهد در حالی که آن‌ها درد را بیشتر تحمل می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

 

شناخت روان زنان

1. بیان احساسات و عواطف

برخلاف مردان زنان علاقه دارند هر احساس و عاطفه‌ای را که تجربه می‌کنند به زبان بیاورند و به شخص مقابل بگویند. بیشتر زنان وقتی که شخصی را دوست داشته باشند می‌خواهند آن را مدام به زبان بیاورند. نه تنها دوست داشتن بلکه تمام احساساتشان را به اشخاص منتقل می‌کنند به همین دلیل افراد برون‌گرایی هستند.

2. روانشناسی زنان در زمینه انجام دادن کارها

زنان به خوبی می‌توانند از هر دو بخش مغزشان به طور همزمان استفاده کنند و آن‌ را هماهنگ کنند به همین دلیل است که توانایی انجام چند کار در یک زمان را دارند و می‌توانند آن‌ها را مدیریت کنند. زنان عموما مسئولیت زندگی و حمایت از فرزندان و همسر را به عهده داشته‌اند و این روحیه در آن‌ها وجود دارد. در جامعه امروزی نیز روحیه استقلال و کار در زنان بیشتر شده است.

3. روانشناسی زنان | صحبت کردن

زن‌ها عموما در صحبت کردن دوست دارند تمام جزئیات را برای شخص مقابل توضیح دهند و همه چیز را برای او بگویند. زمانی که زنان با کسی که دوستش دارند صحبت می‌کنند مدام به چشمانش نگاه می‌کنند تا توجه و تایید او را کسب کنند. در واقع برقراری تماس چشمی برای آن‌ها بسیار مهم است. در بسیاری از موارد دوست دارند که بدون رسیدن به نتیجه و صرفا برای تخلیه هیجانات درونی صحبت کنند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره خانواده کلیک کنید.

 

روانشناسی زنان | چگونه با زنان رفتار کنیم

1. شنونده خوبی باشید

در بیشتر موارد آقایان سعی می‌کنند که به خانم‌ها راه‌حل بدهند اما زنان هیچوقت نمی‌خواهد به آن‌ها راه‌حل بدهید و فقط نیاز دارند که یک گوش شنوا داشته باشید. زمانی که از مشکلات یا اتفاقاتی که ناراحتشان کرده است صحبت می‌کنند تنها دلشان می‌خواهد که حرف‌هایشان را بشنوید. نباید در میان حرف‌شان صحبت کنید به دلیل این که ممکن است نتوانند خودشان را به خوبی تخلیه کنند پس حواستان به این موضوع باشد. اگر آقایان گوش دادن را به خوبی بیاموزند و احساسات همسرشان را درک کنند ارتباط‌شان بهتر و آرام‌تر می‌شود. در بعضی از مواقع خودتان از همسرتان بخواهید که با شما صحبت کند و وقایع روزانه را تعریف کند.

2. عشق ورزیدن

برخلاف آقایان که احساس می‌کنند همین که در قلبشان کسی را دوست دارند کافی است و لازم نیست آن‌ را به زبان بیاورند، خانم‌ها می‌خواهند که دوست داشتن را به زبان بیاورند و به شخص مقابل بیان کنند و متقابلا علاقه دارند که شخص مقابل دوست داشتن خود را بیان کند. علاوه بر به زبان آوردن کلمه دوستت دارم به او اطمینان دهید که به او علاقه دارید. می‌توانید برای این کار در طول روز با او تماس تلفنی برقرار کنید و به او بفهمانید که به یادش هستید که در رابطه شما احساس مثبتی ایجاد می‌کند.

3. عدم مقایسه

هیچ‌وقت زنی را که به او علاقه دارید با کسی مقایسه نکنید. خانم‌ها عموما خودشان را با زنان دیگر مقایسه می‌کنند که اغلب باعث ناراحتی‌شان می‌شود. همیشه نگران ظاهر و اندام خودشان هستند و اگر شما هم آن‌ها را مقایسه کنید دچار عدم اعتماد به نفس می‌شوند.

4. به حقوقشان احترام بگذارید

همیشه به حقوق خانم‌ها احترام بگذارید و حق و حقوق، خواسته‌ها و نیازهای او را مقدم بدانید. با احترام به این حقوق شما می‌توانید خود شخص را تایید و احساس پذیرفته شدن را در او ایجاد کنید. پذیرفتن حقوق بانوان به عنوان پذیرفتن خود شخص است پس این کار را انجام دهید.

5. قدردانی کنید

همیشه در برابر کارهایی که خانم‌ها برای شما انجام می‌دهند قدردانی کنید مخصوصا اگر در جمع هستید او را تحسین نمایید. آن‌ها دوست دارند که رضایت شخص مقابل را دریافت کنند و این‌ را با قدردانی شما به خوبی متوجه می‌شوند. در این مواقع آن‌ها کار بیشتری برای شما انجام می‌دهند و بیشتر احساسات‌شان را بروز می‌دهند. برای دریافت مشاوره در زمینه شناخت زنان می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: روانشناسی زنان