سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلیریوم چیست

دلیریوم ایجاد نوعی تخریب شدید در توانایی‌های ذهنی است که معمولاً با علائمی نظیر احساس گیجی، کاهش هشیاری و نقص در تفکر، بروز پیدا می‌کند. این اختلال معمولاً شروع سریعی دارد و با گذشت چند ساعت و یا نهایتاً چند روز به اوج می‌رسد. عوامل مختلفی به عنوان علل ایجاد کننده دلیریوم شناخته شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به برخی بیماری‌های مزمن، کمبود سدیم در بدن، مصرف برخی داروها و الکل اشاره کرد. ما در ادامه این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در مورد علائم، علل و روش‌های درمان دلیریوم اطلاعات بیشتری ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

منبع: دلیریوم چیست؟

شماره مرکز مشاوره

دلیریوم چیست؟

دلیریوم نوعی آشفتگی روانی است که معمولاً به طور ناگهانی شروع می‌شود. این اختلال اغلب در پی شرایط فیزیکی خاصی نظیر بیماری‌های مزمن یا مصرف برخی داروها ایجاد می‌شود. هنگام دچار شدن به این اختلال ممکن است دیگر ندانید که کجا هستید و در مورد زمان نیز احساس گیجی و سردرگمی کنید. در واقع دلیریوم نوعی شرایط روانی حاد است که باعث احساس گیجی مفرط می‌شود و توانایی‌های شناختی را تقلیل می‌دهد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه اختلالات روانی کلیک کنید.

 

علائم دلیریوم

از جمله مهم‌ترین علائم دلیریوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– احساس ناتوانی برای تمرکز کردن روی موضوعات مختلف

– پرت و پلا گفتن در جواب به سؤالات اطرافیان یا هنگام گفت وگو

– حواسپرتی شدید در پی مواجه شدن با کوچک‌ترین محرک‌های پیرامونی

– احساس گم گشتگی در زمان و مکان

– گوشه گیری و کاهش پاسخ به درخواست‌های محیطی

– ناتوانی در به یادآوردن حوادث اخیر

– بروز اختلالاتی در تکلم از علائم دلیریوم

– بروز اختلالاتی در خواندن و نوشتن

– تجربه توهم‌های بینایی

– احساس اضطراب شدید و بی قراری

– کاهش سرعت حرکات و احساس بی انرژی بودن مفرط

– بروز مشکلاتی در خواب شبانه و به هم خوردن ریتم آن

– احساس بدبینی شدید یا همان پارانویا

– بروز سرخوشی های شدید بی دلیل یا بالعکس بروز افسردگی

توجه به این نکته حائز اهمیت است که علائم دلیریوم می‌توانند در طول روز دچار نوسان شوند. این علائم معمولاً هنگام شب تشدید می‌شوند. در نتیجه مبتلایان به دلیریوم هنگام شب آشفتگی‌های بیشتری را تجربه می‌کنند و نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند.

 

علل بروز دلیریوم

همان طور که پیش‌تر گفته شد دلیریوم می‌تواند در جریان مشکلات جسمانی و شرایط پزشکی مختلفی اتفاق بیفتد. از جمله مهم‌ترین این‌ها می‌توان به مواردی نظیر عفونت شدید ادراری یا عفونت شدید ریه، تب بالا، مصرف برخی داروها نظیر مسکن‌ها و داروهای استیروئیدی، کاهش سدیم بدن، دهیدراته بودن یا همان کم آبی بدن، مشکلات کبد و کلیه، عمل‌های جراحی سنگین و اختلال صرع اشاره کرد.

البته در برخی موارد متخصصین نمی‌توانند علل بروز دلیریوم را دریابند و به عبارت دیگر عوامل ایجاد کننده آن همواره مشخص نیستند. با این حال بروز این مشکل در سالمندان و افراد با نقایص بینایی یا شنوایی به مراتب بیش از دیگران اتفاق می‌افتد.

 

روش‌های درمان

در هنگام بروز دلیریوم فرد به شدت احساس سردرگمی کرده و شروع به هذیان گویی می‌کند. در این شرایط لازم است که بیمار را فوراً به مراکز درمانی منتقل کنید تا درمان‌های دارویی لازم آغاز شوند. از آنجایی که فرد مبتلا به دلیریوم نمی‌تواند به وضوح صحبت کند و اطلاعات دقیقی در مورد خود بدهد لازم است که فردی آشنا هنگام ارزیابی همراه بیمار حضور داشته باشد تا پزشک بتواند اطلاعات لازم را از او دریافت نماید و بداند که چه اتفاق خاصی برای بیمار رخ داده است.

اگر پزشک بتواند علت اصلی بروز دلیریوم را تشخیص دهد درمانی متناسب با آن را در پیش می‌گیرد و برای مثال اگر مشخص شود که بیمار در پی عفونت‌های شدید ریه به این مشکل مبتلا شده تجویز آنتی بیوتیک‌ها در اولویت قرار می‌گیرد. در نتیجه درمان دلیریوم برای همه افراد یکسان نیست و همه چیز بستگی به عاملی دارد که منجر به بروز این علائم شده است.

 

چگونه به فردی که دچار دلیریوم شده کمک کنیم؟

وقتی دلیریوم در فردی بروز پیدا می‌کند اطرافیان اغلب نمی‌دانند که باید چه رفتاری انجام دهند و چه مراقبت‌هایی را به عمل بیاورند. آن‌ها معمولاً در این شرایط احساس دست‌پاچگی می‌کنند و غافلگیر می‌شوند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کند تا با حفظ خونسردی بتوانید به بیمار کمک کنید و او را در رساندن به مراکز درمانی یاری برسانید.

– از فرد بپرسید که چه اتفاقی اخیراً برای او رخ داده و چه چیزی باعث احساس گیجی در او شده است.

– به فرد اطمینان دهید که در کنار او هستید و او در شرایط امنی قرار دارد.

– به او کمک کنید تا از زمان و مکانی که در آن قرار دارد آگاه شود. نشان دادن ساعت و نوشتن نام مکانی که او در آنجاست در این موقعیت می‌تواند کمک کننده باشد.

– تلاش کنید تا چیزهای آشنا را به فرد یادآوری کنید تا او بتواند احساس آرامش بیشتری به دست بیاورد و از سردرگمی او کاسته شود.

– اطمینان یابید که فرد توانایی‌های شنوایی و بینایی خود را از دست نداده و می‌تواند پیام‌های شما را به وضوح دریافت کند.

– در اولین فرصت با اورژانس تماس بگیرید و یا فرد را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

1. آیا مصرف آرام بخش‌ها می‌تواند منجر به بهبود علائم دلیریوم شود؟

آرام بخش‌ها از جمله داروهای ضد اضطرابی هستند که می‌توانند به آرامش هرچه بیشتر افراد کمک کنند. با این حال هرگز این داروها را به طور سرخود مصرف نکنید. مصرف آرام بخش‌ها در زمان بروز دلیریوم می‌تواند منجر به تشدید علائم شده و اوضاع را وخیم‌تر کند. پزشکان تنها در مواردی که دلیریوم منجر به رفتارهای آسیب رسان به خود یا دیگری شود به بیمار آرام بخش تجویز می‌کند.

2. چقدر طول می‌کشد تا دلیریوم فروکش کرده و بهبود یابد؟

زمانی که علت اصلی بروز دلیریوم برطرف شود علائم این مشکل فروکش می‌کند. بنا به دلایل مختلفی که در این اختلال نقش دارند ممکن است دلیریوم برای چند ساعت، چند روز یا چند هفته باقی بماند. برای دریافت مشاوره در زمینه دلیروم می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: دلیریوم چیست؟