سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتیاد به کار

اعتیاد به کار چیست و چه علائمی دارد؟ شاید شما هم با افرادی برخورد کرده باشید که تمام زندگی خود را وقف فعالیت‌های شغلی کرده‌ و سایر ابعاد زندگیشان را فراموش کرده‌اند. این افراد اغلب خود را در حجم زیادی از کارهای مختلف درگیر می‌کنند و فرصت بسیار کمی برای لذت بردن از زندگی در اختیار خود قرار می‌دهند. این شرایط که به عنوان اعتیاد به کار شناخته می‌شود، منجر به مشکلات جدی در سلامت روان افراد شده و آن‌ها را برای درمان به دریافت خدمات حرفه‌ای نیازمند می‌کند. بنابراین ضرورت توجه به این نوع اعتیاد و اقدام به ترک آن، لازم و ضروری است. در ادامه به بررسی علل، علائم و عوارض اعتیاد به کار خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

منبع: اعتیاد به کار 

شماره مرکز مشاوره

اعتیاد به کار چیست؟

اعتیاد امروزه تعریف گسترده‌تری پیدا کرده است و متخصصان معتقدند که علاوه بر مواد مخدر، انسان‌ها می‌توانند به انجام رفتارهای گوناگون نیز معتاد شوند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که انجام یک رفتار برای فرد به یک اجبار تبدیل شود و تمام عملکرد روزانه او را تحت تأثیر قرار دهد. اعتیاد به کار هم یکی از انواع اعتیادهای رفتاری است و شرایطی را ایجاد می‌نماید که فرد در آن احساس می‌کند دائماً مجبور است وقتش را پیرامون مسائل شغلی صرف کند و نمی‌تواند جلوی رفتارهای خود را در این باره بگیرد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه اعتیاد کلیک کنید.

 

علائم اعتیاد به کار

افرادی که دچار اعتیاد به کار هستند اغلب علائم روانشناختی و رفتاری مشابهی را از خود نشان می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– افرادی که دچار اعتیاد به کار هستند تمام هویت خود را پیرامون موفقیت شغلی‌شان تعریف می‌کنند. این امر باعث می‌شود که دائماً در کار خود به دنبال کسب تأیید از دیگران باشند و در غیر این صورت آرامش خود را از دست می‌دهند.

– ممکن است افرادی که به طور افراطی به فعالیت‌های شغلی می‌پردازند در ظاهر کمبود اعتماد به نفس خود را نشان ندهند. اما بسیاری از آن‌ها از این مسئله رنج می‌برند و کار کردن زیاد و دست‌یابی به موفقیت‌های شغلی باعث می‌شود که بتوانند احساسات بد ناشی از این موضوع را فراموش کنند.

– اعتیاد به کار باعث می‌شود که افراد ملاک‌های بسیار بالایی برای زندگی خود در نظر بگیرند و دائماً از اینکه نمی‌توانند کامل و بدون نقص باشند احساس نارضایتی کنند.

– افرادی که به کار کردن معتادند، زمان‌هایی که مجبور به استراحت یا پرداختن به امور دیگر هستند آرامش ذهنی ندارند و دائماً در مورد مسائل شغلی اشتغال ذهنی بالایی را تجربه می‌کنند.

– نادیده‌ گیری وضعیت سلامت برای رسیدگی به کار. برای مثال بسیاری از این افراد از خواب و خوراک خود می‌گذرند تا بتوانند ساعات بیشتری به کارشان رسیدگی کنند.

– عدم تمایل به برقراری ارتباط با دیگران به خصوص روابط صمیمانه و نزدیک

– گذراندن ساعات بسیار طولانی و اضافی در محل کار 

 

علل اعتیاد به کار

با تعریفی که در مورد اعتیاد به کار و علائم آن ارائه دادیم این سؤال در ذهن شکل می‌گیرد که چرا افراد به این مشکل دچار می‌شود؟ در واقع چه عاملی پرداختن به امور شغلی را از حالت طبیعی خارج می‌کند و آن را به یک رفتار اعتیادی تبدیل می‌کند؟ در جواب به این سؤال باید گفت که این مشکل دلیل ثابتی ندارد و در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمال‌گرایی افراطی، تمایل بسیار شدید و وسواس گونه برای دست‌یابی هرچه بیشتر به ثروت و شهرت و مشکلات درونی عاطفی از جمله رایج‌ترین علل اعتیاد به کار هستند.

 در واقع افرادی که مشکلات روحی و روانی زیادی را در زندگی احساس می‌کنند و در عین حال توانایی سازگاری پایینی برای حل این مسائل دارند ممکن است که برای رهایی از فشارها و هیجانات منفی به کار کردن افراطی پناه ببرند و از این طریق تلاش کنند تا سختی‌های زندگی را نادیده بگیرند.

 

روش‌های درمان اعتیاد به کار

اعتیاد به کار امروزه به عنوان یکی از وضعیت‌های مشکل‌ساز سلامت روان در نظر گرفته می‌شود و روانشناسان برای بهبود آن از روش‌های مختلفی بهره می‌برند. درمان شناختی رفتاری یکی از مؤثرترین رویکردهای درمانی برای این اختلال محسوب می‌شود و درمانگران در این رویکرد تلاش می‌کنند تا با شناسایی و تغییر خطاهای شناختی، هیجانات مثبت‌تری را در فرد شکل بدهند و رفتارهای او را نیز اصلاح نمایند. در صورتی که اعتیاد به کار شدت بسیار زیادی داشته باشد ممکن است روانشناس فرد را به یک روان پزشک ارجاع دهد تا در کنار جلسات روان درمانی از دارو درمانی نیز بهره مند شود.

 

توصیه‌هایی برای بهبود و درمان اعتیاد به کار

در کنار مراجعه به یک متخصص انجام برخی تمرین‌ها به طور روزمره به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر بر این مشکل غلبه کنید و کار کردن افراطی را کنار بگذارید. ما در ادامه به چند توصیه مهم در این زمینه پرداخته‌ایم.

1. برای خود محدودیت وضع کنید

کمی قانونمندی به شما کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر رفتارهای خود داشته باشید و بتوانید تعدیلی میان کار و زندگی روزمره خود ایجاد نمایید. برای مثال زمان‌های مشخصی را برای پرداختن به امور کاری اختصاص دهید و در ساعاتی غیر از آن خود را ملزم کنید که فعالیت دیگری انجام دهید. برای اینکه بتوانید از این روش نتیجه بهتری بگیرید لازم است که ساعات کار خود را به مرور و پله به پله کاهش دهید تا ذهنتان بتواند با برنامه جدید راحت‌تر سازگار شود.

2. سلامت و تغذیه مناسب را در اولویت قرار دهید

برای اینکه بتوانید از ساعات کار خود کم کنید می‌توانید اهدافی در جهت سلامت و تغذیه بهتر برای خود تنظیم کنید و در راستای رسیدن به آن‌ها تلاش نمایید. برای مثال می‌توانید روزانه زمان خاصی را به ورزش اختصاص دهید یا برای کاهش وزن خود برنامه سلامتی مناسبی را وضع کنید.

3. به علایق خود بیاندیشید

بسیاری از افراد از این جهت دائماً به کار و حرفه خود مشغول هستند که احساس می‌کنند هیچ چیز دیگری در زندگیشان وجود ندارد. در واقع بسیاری از افراد به مرور زمان علائق خود را فراموش کرده‌اند و زندگی خود را خالی از هرگونه لذتی می‌دانند. برای تغییر این اوضاع تلاش کنید تا درون نگری بیشتری داشته باشید و علایق  خود را کشف کنید. اگر بتوانید ساعات و اوقات فراغت خود را به اموری بگذرانید که به آن‌ها علاقه‌مند هستید کم‌تر با کار اشتغال ذهنی پیدا می‌کنید و راحت‌تر می‌توانید تعادل را به زندگی خود برگردانید.

4. استرس روزانه خود را مدیریت کنید

همان طور که در علل مربوط به اعتیاد به کار گفته شد، بسیاری از افراد به دلیل اینکه نمی‌توانند هیجانات منفی روزمره خود را کنترل و مدیریت کنند به کار زیاد پناه می‌برند. در نتیجه می‌توان گفت اگر این هیجانات بهبود یابند فرد می‌تواند راحت‌تر کار خود را تعدیل کند و از پرداختن افراطی به آن بپرهیزد. انجام کارهای ساده‌ای نظیر نفس کشیدن عمیق و آرام، انجام ورزش‌هایی نظیر یوگا و اجرای تکنیک‌های روانشناختی نظیر ریلکسیشن و ذهن آگاهی می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید استرس‌ها و هیجانات منفی روزمره خود را کاهش دهید و از این طریق اعتیاد به کار را نیز بهبود ببخشید.

برای آشنایی بیشتر در زمینه درمان اضطراب کلیک کنید.

5. در مورد عواقب و آثار اعتیاد به کار هشیار باشید

بسیاری از افراد اعتیاد به کار را چیزی بدی نمی‌دانند و اتفاقاً فکر می‌کنند که این امر در طول زمان می‌تواند مایه پیشرفت آن‌ها شود. همین انتظار مثبت باعث می‌شود که فرد اصلاً در پی درمان و بهبود این وضعیت نباشد و دائماً فشار زیادی را به خود تحمیل کند. در حالی که پژوهش‌ها در مورد آثار اعتیاد به کار موارد زیر را نشان می‌دهد. آگاهی از این موارد به شما فرصت می‌دهد تا یک بار دیگر در مورد این مشکل تجدید نظر کنید.

– اعتیاد به کار باعث می‌شود افراد از زندگی لذت نبرند و در طول زمان افسرده شوند.

– انجام کار زیاد فرصت ورزش کردن و داشتن تغذیه مناسب را از افراد می‌گیرد و در نتیجه به مشکلات سلامتی متعددی می‌انجامد.

– این مسئله آسیب‌های خانوادگی را نیز به همراه دارد و با ایجاد نارضایتی همسران، منجر به طلاق و احساس عدم رضایت از زندگی مشترک می‌شود.

برای شناخت بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

1. آیا درمان اعتیاد به کار و سایر اعتیادهای رفتاری نیز همانند اعتیاد به مواد مخدر دشوار است؟

بروز دو مسئله ترک اعتیاد به مواد مخدر را دشوار می‌کند. مورد اول علائم ناخوشایند ناشی از ترک و دوم احساس ولع و وسوسه شدید برای مصرف مجدد است. ما در اعتیاد رفتاری با مورد اول رو به رو نیستیم چراکه وابستگی جسمانی وجود ندارد. اما وابستگی روانی شکل گرفته است و احساس وسوسه و مشغولیت ذهنی پابرجاست. همین مسئله باعث می‌شود که افراد دشواری‌های زیادی را در این زمینه تجربه کنند و در این مسیر بارها دچار شکست شوند. با این حال امروزه درمان‌های روانشناختی گوناگونی برای درمان وسوسه طراحی شده است که می‌تواند عبور از این مسئله را نیز برای درمانجویان آسان کند. برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به کار می‌‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: اعتیاد به کار