سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ازدواج موفق

بسیاری از افراد در جست‌وجوی راهکارهایی برای ازدواج موفق هستند و می‌خواهند بدانند که چگونه می‌توانند در زندگی مشترک خود، عشق، آرامش و صمیمیت بیشتری را تجربه کنند. امروزه علم روانشناسی با گسترش پژوهش‌های خود در حیطه زوج درمانی و خانواده درمانی می‌تواند تا حد بسیار زیادی به کمک افراد بیاید و آموزش‌های لازم را در این زمینه به زوجین ارائه دهد. راهکارهای گوناگونی مانند خودآگاهی، شناخت یکدیگر و مهارت‌های گفت‌وگوی موثر وجود دارد که می‌تواند به زوجین کمک کنند که به ازدواجی موفق دست یابند و به رشد و کمال بیشتر، ثبات کلی در زندگی و تربیت مناسب فرزندان دست یابند. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

منبع: ازدواج موفق

شماره مرکز مشاوره

معیارها و ملاک‌های یک ازدواج موفق

بر اساس مطالعاتی که در مورد زوج‌های موفق و تجربه رضایت از زندگی مشترک انجام شده است، می‌توانیم چند ملاک و معیار اصلی را برای موفقیت در ازدواج در نظر بگیریم که در ادامه به هریک از آن‌ها پرداخته شده است.

تجربه ثبات کلی در زندگی

بسیاری از کسانی که توانسته‌اند سال‌های سال با یکدیگر زندگی کنند را به عنوان نمونه‌هایی از زوجین موفق معرفی می‌کنند. اما بهتر است کمی در این قضیه دقیق شویم و تلاش کنیم تا با جزئیات بیشتری این موضوع را بررسی نماییم. درست است که تعداد سال‌هایی که افراد در کنار یکدیگر سپری می‌کنند می‌تواند نشان دهنده توانایی بالای آن‌ها برای سازگاری با یکدیگر باشد. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که این مسئله برای همه زوجین صدق نمی‌کند.

بسیاری از افراد در تمام مدت عمر زندگی مشترک خود دائماً در کنار یکدیگر احساس نارضایتی دارند و تعارض‌های بسیاری را تجربه می‌کنند. آنچه که باعث می‌شود این افراد در کنار هم بمانند، تعهد عاطفی و شناختی به یکدیگر نیست بلکه در بسیاری از موارد افراد تنها به دلیل تعهدات اجتماعی، جدایی و طلاق را انتخاب نمی‌کنند.

در واقع مسائل اجتماعی نظیر حضانت فرزندان یا دیدگاه اطرافیان نسبت به متارکه کردن باعث می‌شود پیوند زناشویی پابرجا بماند اما از درون زوجین دچار مشکل باشند. به همین خاطر یکی از ملاک‌های ازدواج موفق این است که افراد بتوانند در کنار چالش‌هایی که با یکدیگر تجربه می‌کنند به نوعی ثبات کلی رسیده باشند و با سازگاری و رضایت درونی به زندگی خود ادامه دهند. در این زمان است که ما می‌توانیم دوام ازدواج را به عنوان نماد و معیاری از ازدواج موفق در نظر بگیریم.

دست یابی به رشد و کمال بیشتر از معیارهای ازدواج موفق

هنگام ازدواج بسیار مهم است که از خود بپرسید چرا قصد دارید یک زندگی مشترک را شروع کنید؟ آیا تنها دلیل شما برای ازدواج این است که یکی از مراحل اصلی زندگی خود را پشت سر بگذارید و به عنوان یک فرد متأهل شناخته شوید؟ اگر چنین دیدگاهی دارید بهتر است کمی بیشتر در این زمینه تأمل کنید. به این مسئله بیندیشید که فلسفه ازدواج چیست و انسان‌ها از قرار گرفتن در کنار یکدیگر به دنبال چه چیزی هستند؟

در واقع پیوند زناشویی تنها وسیله‌ای برای ارضای نیازهای جنسی و تولد فرزند نیست بلکه نوعی تلاش برای رسیدن به رشد و کمال بیشتر است. افراد در این مسیر می‌آموزند که در کنار داشتن استقلال فردی نوعی وحدت بین فردی را نیز تجربه کنند و با شخص دیگری یکی شوند. در واقع تجربه فردیت در کنار در هم آمیختگی با شخصی دیگر به ما این فرصت را می‌دهد که بتوانیم از نظر روانی بیش از پیش رشد کنیم و ویژگی‌ها و صفات رفتاری خود را ارتقا دهیم. به همین خاطر است که زوجین موفق دائماً نزد دیگران تشویق می‌شوند و صفات مثبت آن‌ها هرروز بیشتر به چشم می‌آید. ازدواج موفق باعث می‌شود وقتی به گذشته می‌نگرید از اینکه ازدواج کرده‌اید احساس رضایت داشته باشید و بسیاری از پیشرفت‌ها و موفقیت‌های خود را مدیون پیوند زناشویی خود بدانید.

تربیت مناسب فرزندان

تربیت فرزندان می‌تواند آینه‌ای باشد که میزان موفقیت زوجین در همکاری و همدلی با یکدیگر را نشان دهد. در واقع به دنیا آمدن فرزندان چالش‌های زیادی را پیش پای زن و شوهرها می‌گذارد. در این میان زوجینی که توانایی سازگاری بیشتری با یکدیگر دارند و از مهارت‌های ارتباطی مناسب برخوردارند بیش از دیگران می‌توانند در تربیت فرزندان خود همدل باشند و فرزندان سالم‌تری را پرورش دهند.

احساس صمیمیت در زندگی از معیارهای ازدواج موفق

بسیاری از افراد تعریف درستی از رابطه با همسر ندارند. بسیاری از آن‌ها تجربیات عاشقانه را تنها به روابط جنسی محدود می‌کنند و یا برخی دیگر تعهد و وفاداری صرف را نمادی از موفقیت می‌دانند. اما عاملی که در این میان باعث می‌شود بسیاری از زوجین همچنان در زندگی احساس رضایت و موفقیت را تجربه نکنند کمبود صمیمیت در زندگی است.

زوجین موفق کسانی هستند که می‌توانند در کنار تعهد و رابطه جنسی همانند دو دوست با یکدیگر رفتار کنند و در کنار یکدیگر احساس امنیت و آرامش داشته باشند. به این فکر کنید که چه ویژگی‌هایی را در دوستان خود می‌پسندید و چه چیزی بیشتر باعث دوام روابط دوستی شما می‌شود؟ اگر پاسخ سؤال‌های خود را در همسر آینده خود بیابید بیشتر می‌توانید روی موفقیت ازدواج خود حساب کنید.

 

راهکارهایی برای داشتن ازدواج موفق

با توجه به ملاک‌ها و معیار کلی که در مورد ازدواج موفق گفته شد این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان به این اهداف دست یافت و برای داشتن یک زندگی مشترک موفق تلاش کرد. ما در ادامه به چند راهکار مهم در این زمینه پرداخته‌ایم که مطالعه آن‌ها می‌تواند برای شما سودمند باشد.

کسب خودآگاهی

اولین قدم برای اینکه بتوانید ازدواج موفقی داشته باشید و به انتخاب درستی در زندگی خود دست بزنید این است که خودتان را بشناسید. در واقع پیش از هر چیز نیاز است که از خود بپرسید در زندگی به دنبال چه چیزهایی هستید؟ چه هدفی از زندگی مشترک دارید و چه صفاتی را در همسر خود می‌پسندید. کسانی که بیش از دیگران در مورد ویژگی‌های شخصی خود آگاهی دارند اغلب در زندگی انتخاب‌های مناسب‌تری داشته و در زندگی مشترک نیز فردی را برمی‌گزینند که بیشترین سازگاری را با آن‌ها داشته باشد.

کسب شناخت از یکدیگر برای داشتن ازدواج موفق

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که کسب شناخت و آگاهی قبل از ازدواج امری است که در تقابل عشق و علاقه وجود دارد. اما مسئله تنها در نوع عشقی است که شما تجربه می‌کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب افرادی که برای عاشق شدن به خود فرصت می‌دهند و به مرور زمان نسبت به فرد دیگر علاقه مند می‌شوند نسبت به کسانی که به یکباره تصمیم می‌گیرند، زندگی بادوام‌تر، صمیمانه‌تر و عاشقانه‌تری را تجربه می‌کنند.

در واقع ممکن است که شدت هیجانات شما در برخی مواقع بیشتر باشد اما لزوماً این مسئله به معنای پایدار ماندن احساساتتان نیست. در نتیجه تلاش کنید برای اینکه عشق حقیقی را تجربه نمایید به خود فرصت دهید و با شناختی که از خود دارید ببینید که آیا فرد مورد نظرتان همانی است که شما در جست وجوی آن هستید؟ کمک گرفتن از روانشناسان و جلسات مشاوره پیش از ازدواج تا حد زیادی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه شناخت قبل از ازدواج کلیک کنید.

تلاش برای انعطاف‌پذیری بیشتر

ازدواج کردن به شرایطی منجر می‌شود که در آن لازم است شما برای هر تصمیمی علاوه بر خواسته‌ها و نیازهای خود، خواسته‌های فرد دیگری را نیز در نظر بگیرید و برای آن‌ها ارزش قائل باشید. این مسئله همیشه آسان نیست چراکه در بسیاری از مواقع نیازها و خواسته‌های همسرتان ممکن است با شما در تضاد باشد. در این موقعیت افرادی که انعطاف‌پذیری روانی بالاتری دارند بیش از دیگران می‌توانند خود را با شرایط سازگار کنند و با یکدیگر به تصمیمات مشترک و همراه با تفاهمی دست یابند. در نتیجه لازم است که قبل و بعد از ازدواج برای بهبود این ویژگی در خود تلاش کنید و همواره در جهت ارتقای آن بکوشید.

برخورداری از مهارت گفت‌وگوی مؤثر

بسیاری از اختلافات و مشکلات زوجین از این مسئله ناشی می‌شود که آن‌ها نمی‌توانند به درستی با یکدیگر گفت‌وگو کنند. در واقع بسیاری از افراد هنگام تجربه اختلاف نظرها سریعاً گفت‌وگویشان به دعوا منجر می‌شوند و به همین خاطر در بسیاری از مواقع تلاش می‌کنند که تنها به سکوت اکتفا کنند. در حالی که همین سکوت به مرور زمان به شکافی عمیق در رابطه می‌انجامد که در آن افراد احساس می‌کنند دیگری هیچ درک متقابلی از آن‌ها ندارد. یادگیری مهارت گفت‌وگوی مؤثر به زوجین می‌آموزد تا بتوانند در کنار مطرح کردن خواسته‌های خود آرامش خود را حفظ نمایند و به صحبت‌های دیگری احترام بگذارند. اگر در این زمینه از مهارت کافی برخوردار نیستید، مراجعه به یک روانشناس یا مطالعه کتاب‌های خودیاری که در این زمینه تألیف شده می‌تواند به شما کمک کند.

برای آشنایی بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

– آیا داشتن تفاهم در مورد ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری می‌تواند پیش بینی کننده خوبی برای موفقیت در ازدواج باشد؟

تفاهم در ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری یکی از عوامل تعیین کننده مهم برای ازدواج موفق است چراکه به زوجین کمک می‌کند تا بتوانند درک متقابل بیشتری از یکدیگر داشته باشند و راحت‌تر باهم کنار بیایند. با این حال عوامل مختلف دیگری نیز می‌توانند در پیش بینی این مسئله نقش داشته باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به اشتراکات فرهنگی و خانوادگی، اهداف فردی هر یک از زوجین در مورد زندگی مشترک، مهارت‌های ارتباطی هریک از آن‌ها و… اشاره کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج موفق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران در ارتباط باشید.

منبع: ازدواج موفق