سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازگشت بعد از طلاق

بازگشت بعد از طلاق می‌تواند موجب تعجب و واکنش‌های مختلفی از جانب اطرافیان شود که این مسئله زوجین را تحت فشار قرار داده و تردیدهای بیشتری را در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کند. با این حال برخی از افراد مدتی پس از جدایی تصمیم می‌گیرند که مجدداً زندگی خود را با همدیگر از نو آغاز کنند و فرصت دوباره‌ای در اختیار یکدیگر قرار دهند. اما پیش از تصمیم آن که تصمیم بگیرید به زندگی با همسر سابق خود برگردید، لازم است جنبه‌های مختلفی را مورد سنجش قرار دهید و نگاهی به علل جدایی خود داشته‌باشید. موفقیت در این راه مستلزم دریافت خدمات مشاوره پیش از ازدواج و رعایت برخی اصول مهم است که ما در ادامه این مقاله به آن‌ها پرداخته‌ایم.

منبع: بازگشت بعد از طلاق

شماره مرکز مشاوره

گام‌های اساسی برای بازگشت بعد از طلاق

ممکن است با گذشت زمان احساس دلتنگی نسبت به شریک سابق زندگی‌تان شما را در نوعی تنگنای عاطفی قرار دهد و باعث شود که بسیاری از مشکلات پیشین را نادیده بگیرید و به این ترتیب مجدداً زندگی مشترکتان را شروع کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پشیمانی بعد از طلاق کلیک کنید.

با وجود اینکه بسیاری از افراد بعد از این تصمیم زندگی موفقی را تجربه می‌کنند اما نباید مشکلات پیش رو را نادیده گرفت و بدون تأمل و دور اندیشی اقدام کرد چرا که تجربه شکست برای بار دوم می‌تواند هزینه‌ها و آسیب‌های سنگین‌تری را برای شما به همراه داشته باشد و پشیمانی بیشتری را به بار بیاورد. ما در ادامه به چند گام اصلی برای بازگشت بعد از طلاق اشاره کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در مسیر درستی قرار بگیرد و با اطمینان بیشتری دست به انتخاب بزنید.

1. دلیل‌های خود را برای بازگشت بعد از طلاق بررسی کنید

این مسئله بسیار حائز اهمیت است که از خود بپرسید چرا می‌خواهید مجدداً به زندگی سابق خود بازگردید. دلایلی نظیر تمایلات جنسی، بازگشت به خاطر فرزندان و مشکلات مالی نمی‌توانند آینده زندگی شما را تضمین کنند و در شرایطی که بازگشت به این دلایل اتفاق می‌افتد احتمال شکست مجدد بیش از پیش افزایش می‌یابد.

2. هنگام بازگشت بعد از طلاق شکایت‌های قدیمی را مطرح نکنید

برای اینکه بتوانید مجدداً زندگی مشترکتان را شروع کنید و تجربه موفقی در این زمینه داشته باشید لازم است که بتوانید از مشکلات و اختلافات گذشته عبور کنید و دیگر آن‌ها را بین خود مطرح نکنید. البته این مسئله تا زمانی که تعارضات قبلی هنوز در شما حل نشده باقی مانده باشد غیرممکن است.

به همین خاطر ممکن است با بروز هر مشکلی به یاد اتفاقات تلخ گذشته بیافتید و با پیش کشیدن آن‌ها یکدیگر را بیازارید. برای پیشگیری از این مسائل لازم است که مشکلات گذشته را حل و فصل کنید و سپس مجدداً رابطه را از  سر بگیرید. مراجعه به یک زوج درمانگر به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شیوه اصولی به درمان مشکلات موجود در رابطه خود و همسر سابقتان بپردازید و سبک‌های تعاملی سالمی را بیاموزید.

3. رابطه جنسی را به تأخیر بیندازید

دوری و جدایی از همسر به مرور زمان اشتیاق و شور جنسی را بین زوجین ایجاد می‌کند. این امر باعث می‌شود که برخی افراد نتوانند احساسات خود را کنترل کنند و بدون فکر قبلی در مورد اینکه آیا می‌توان واقعاً رابطه گذشته را ترمیم کرد یا خیر با یکدیگر رابطه جنسی برقرار می‌کنند. این کار اوضاع را دشوار و پیچیده کرده و شما را بین نیازهای عاطفی، جسمانی و عقلانیتان سردرگم می‌کند. به همین خاطر تلاش کنید که رابطه را در مسیری قرار دهید که ابتدا از حل شدن مشکلات پیشین مطمئن شده و سپس روابط عاطفی و جنسی را از سر بگیرید.

4. مشاوره پیش از ازدواج را جدی بگیرید

هنگامی که می‌خواهید پس از طلاق مجدداً زندگی مشترک خود را آغاز کنید لازم است که به این رابطه به چشم یک رابطه جدید نگاه کنید و تلاش‌های بنیادی برای ساختن آن انجام دهید. در همین راستا لازم است که به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کرده و در جهت شناخت هرچه بیشتر از یکدیگر گام بردارید. روانشناس در جلسات مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند تا بتوانید تفاوت‌های یکدیگر را بهتر بشناسید و راه حلی برای سازگار شدن با آن‌ها بیابید.

5. درباره بازگشت بعد از طلاق تصویر واقع بینانه‌ای داشته باشید

گاهی اوقات افراد فکر می‌کنند هنگامی که به رابطه باز می‌گردند همه چیز باید به طور کامل تغییر کرده باشد و هرگز مشکلات قدیمی اتفاق نیافتند. اما توجه داشته باشید که شما همان دو نفر قبلی هستید و احتمال اینکه سبک‌های تعامل ناسازگار گذشته را تکرار کنید همچنان برایتان وجود دارد.

در نتیجه تلاش کنید دید واقع بینانه‌ای داشته باشید و هنگام مواجه شدن با مشکلات سریعاً ناامید نشوید و به فکر طلاق نیوفتید. در این شرایط می‌توانید پیش از هر اقدام عجولانه‌ای از مشاوره طلاق کمک بگیرید. فراموش نکنید که قرار نیست که ازدواج مجدد شما عاری از هرگونه مشکل باشد. آنچه مهم است این است که بتوانید از تشدید تعارضات و اختلافات بپرهیزید و نشانه‌های جدی شدن مشکلات را بشناسید. برای کسب آگاهی بیشتر در این باره مراجعه به یک روانشناس متخصص در حیطه زوج درمانی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره طلاق کلیک کنید.

سؤالات متداول

– چرا بازگشت بعد از طلاق به خاطر فرزندان دلیل مناسبی برای این کار نیست؟

اگر شما همچنان همان افراد سابق و با مشکلات گذشته باشید بازگشت بعد از طلاق کمکی به فرزندانتان نخواهد کرد چرا که زندگی شما دستخوش تنش‌ها و تعارضات مختلف خواهد بود. مطالعات نشان می‌دهد فرزندانی که در خانواده‌های آشفته زندگی می‌کنند و دائماً در حال مشاهده اختلافات والدین خود هستند، از کودکانی که پس از طلاق در محیط‌های آرام زندگی می‌کنند وضعیت روانی بهتری دارند و لزوماً به خاطر طلاق دچار مشکل نخواهند شد.

پس اگر می‌خواهید به خاطر فرزندانتان به زندگی برگردید ابتدا باید ببینید که ظرفیت برقراری مجدد ارتباط عاطفی مناسب با همسر سابق خود را دارید یا خیر. همچنین مطمئن شوید که مشکلات سابق زندگی‌تان برطرف شده و یا تنها به خاطر گذشت زمان اهمیت آن‌ها نادیده گرفته شده است.

– چه عواملی احتمال شکست در بازگشت بعد از طلاق را افزایش می‌دهد؟

عوامل مختلفی می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تصمیم‌گیری بدون توجه به مشکلات قبلی، تصمیم‌گیری شتاب زده و بر اساس احساسات، داشتن دلایل نادرست نظیر ناتوانی در حل اوضاع اقتصادی برای بازگشت اشاره کرد. برای تشخیص بهتر این موضوع لازم است که به یک روانشناس مراجعه کنید. شما می‌توانید با مشاوره از مرکز مشاوره روانشناسی در این زمینه از متخصصان کمک بگیرید.

منبع: بازگشت بعد از طلاق