سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ازدواج با مرد سن بالا

ازدواج یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی دختران است و در جوامع امروزی به دلیل شرایط اقتصادی ازدواج با مرد سن بالا رو به افزایش رفته است. دختران عموما به دلایل مختلفی مانند فرار از مسائل اقتصادی، خانوادگی و یا پر کردن خلاء احساسی دست به ازدواج با مردان مسن می‌زنند. ازدواج با مرد سن بالا می‌تواند معایبی مانند نگاه منفی جامعه و برچسب پول پرستی به دختر را با خود به همراه داشته باشد. البته این نوع ازدواج دارای مزایایی مانند صادقانه‌تر بودن رابطه، عدم قضاوت و رابطه جنسی بهتر نیز است. توجه داشته باشید که مزایا و معایب برای افراد می‌تواند مختلف باشد اما به طور کلی یکسری اصول ثابت هستند که در ادامه به بررسی بیشتر آنان خواهیم پرداخت.

منبع: ازدواج با مرد سن بالا 

شماره مرکز مشاوره

دلیل جذب دختران برای ازدواج با مرد سن بالا

1. مسائل مادی و اقتصادی از دلایل ازدواج با مرد سن بالا

عموما اصلی‌ترین و اولین دلیلی که دختران، مردان سن بالا را برای ازدواج انتخاب می‌کنند مسائل مالی است. در جامعه امروزی مردان سن بالا به توانایی مالی خوبی دست پیدا کرده‌اند که مردان جوان این تمکین را ندارند و نمی‌توانند از نظر اقتصادی حامی خوبی برای همسرشان باشند.

به همین دلیل دخترانی که در فشارهای اقتصادی بزرگ شده‌اند و مشکلات مالی شدیدی دارند ازدواج با این مردان را ترجیح می‌دهند. ازدواج با مردان سن بالا راه حل مناسبی برای حل مشکلات مالی نیست اما زمانی که خودشان را در محدودیت می‌بینند و خانواده‌شان هم درگیر بدهکاری هستند این راه را انتخاب می‌کنند.

2. نبودن مورد مناسب برای ازدواج

برخی دختران و زنان جوان در جامعه به علت موقعیت خاصی که دارند خواستگار مناسبی نداشته و اگر احساس تنهایی کنند و بخواهند دوباره ازدواج کنند انتخاب‌های محدودی دارند. دخترانی که تا به حال ازدواج نکرده‌اند هم برای این که در خانواده با شرایط خاصی مانند بزهکاری یا اعتیاد درگیر هستند یا جایگاه اجتماعی بسیار پایینی دارند برای ازدواج خواستگار مناسبی نداشته و اگر بخواهند ازدواج کنند انتخاب‌های محدودی دارند که عموما با آقایانی که سن بالا دارند ازدواج می‌کنند. 

3. دور شدن از خانواده از دلایل ازدواج با مرد سن بالا

اگر دختری شرایط متعادلی در خانواده نداشته باشد یا این که فشارهای روانی مانند آزار و اذیت، سوءاستفاده و بی‌مهری را تجربه کند به دنبال راهی هستند که این شرایط را عوض کند. در این حالت اگر مردی با سن بالا خواستگار دختر باشد به هر نحوی که شده او را راضی می‌کند و می‌خواهد که رضایت او را جلب کند. دختر نیز که خواهان دور شدن از خانه و خانواده آشفته خودش است با گرفتن وعده‌های عاطفی و مالی و این که هیچ محدودیتی مانند محدودیت تحصیلی، شغلی و مالی برای او وجود ندارد این شرایط را می‌پذیرد و با او ازدواج می‌کند.

4. احساس خلاء و آسیب عاطفی در زندگی

در بعضی از موارد دیده می‌شود که دختر نه مشکل مالی و نه مشکل خانوادگی دارد اما گرایش زیادی به انتخاب مردان سن بالا برای ازدواج داشته و به نظر او بهترین زندگی با مرد سن بالا صورت می‌گیرد. در این حالت ممکن است آن‌ها به اندازه مردان جوان در نظر دختر جذاب بیایند. دلیل این انتخاب احساس خلاء و آسیب عاطفی است که دختر از کودکی آن را تجربه کرده است. دخترانی که حمایت عاطفی پدر را در کودکی نداشته‌اند، ارتباط مناسبی با او برقرار نکرده‌اند یا اصلا از داشتن پدر محروم بوده‌اند، به صورت ناخودآگاه به دنبال آغوش و محبتی پدرانه هستند تا بتوانند چیزی را که نداشته‌اند از او بگیرند. به همین دلیل به این نوع ازدواج گرایش بیشتری دارند.

برای آشنایی بیشتر در زمینه اختلاف سنی در ازدواج کلیک کنید.

 

معایب ازدواج با مرد سن بالا

1. نگرش منفی جامعه

جامعه و عموم مردم زمانی که می‌بینند یک دختر با مرد سن بالایی ازدواج کرده است نگرش منفی نسبت به آن‌ها دارند به این دلیل که فکر می‌کنند این ازدواج فقط به دلیل مسائل مالی صورت گرفته است و دختر را محکوم به مال‌پرستی می‌کنند حتی اگر دلیل دختر برای ازدواج این نباشد. تفکر دیگران این‌چنین است که دختر زیبایی و جوانی‌اش را در برابر ثروت و رفاه در اختیار مرد قرار داده و فکر می‌کنند مرد می‌خواهد از دختر سوءاستفاده بکند.

2. عدم درک متقابل و وجود احساس کنترل‌گری

یکی از مشکلات عمده‌ای که در این ازدواج‌ها وجود دارد عدم درک متقابل است. زن و شوهر از دوره‌های مختلفی هستند و نیازها و توقعاتی نامشابه دارند. خواسته‌های انسان در دوره‌های سنی متفاوت برای کارهای گوناگون مانند معاشرت، تفریح و نیاز جنسی مختلف است و ممکن است همین تفاوت تمام شادی و نشاط را از زندگی بگیرد و حالت خسته کننده‌ای به آن بدهد.

دختری که هنوز جوان است می‌خواهد که آزمون و خطا کند و تجربه‌های جدیدی بیاموزد و تفریحات هیجان‌انگیزی انجام دهد. در مقابل همسرش که سن بالایی دارد آرامش بیشتری از زندگی می‌خواهد و علاقه‌ای ندارد که ریسک کند و مدل سرگرمی‌های او متفاوت و انعطا‌ناپذیر است. در حالتی باتجربه بودن و پخته‌تر بودن مرد می‌تواند کنترل‌گری‌اش را روی زن افزایش دهد که به خودش نقش همسر و والد بودن نسبت به دختر را بدهد.

3. امکان بیوه شدن از معایب ازدواج با مرد سن بالا

طبق تحقیقات خانوم‌ها بیشتر از آقایان عمر می‌کند. در حالتی که مرد از زن مسن‌تر است این اتفاق ممکن است خیلی زود بیافتد و موجب شود دختر زودتر از چیزی که فکرش را می‌کند بیوه شود.

4. وجود تفاوت جسمی

تفاوت‌های جسمی بسیار زیادی بین مردان و زنان وجود دارد و اگر سن آن‌ها از هم زیاد باشد این تفاوت‌ها بیشتر به چشم می‌آیند. قوای جنسی زنان در سن جوانی بسیار زیاد است و می‌توانند به خوبی رابطه جنسی برقرار کنند در صورتی که مردان هر چقدر سنشان افزایش می‌یابد توانایی جنسی‌شان کاهش پیدا می‌کند. در این حالت نیازهای جنسی زن برآورده نمی‌شود و رضایتی از رابطه جنسی ندارد.  

برای اطلاعات بیشتر در زمینه شناخت قبل از ازدواج کلیک کنید.

 

مزایای ازدواج با مرد سن بالا

1. ارتباط صادقانه

با بالاتر رفتن سن افراد در کنترل احساسات‌ و ابراز آن پخته‌تر می‌شوند. در این حالت دلیلی نمی‌بینند که احساسات واقعی‌شان را از شما پنهان کنند و چیز دیگری را بروز دهند. در واقع آن‌ها به صادقانه‌ترین حالت ممکن احساساتشان را بیان ‌می‌کنند بدون این که از چیزی بترسند.

2. کمتر مورد قضاوت قرار گرفتن

مردان سن بالا عموما یادگرفته‌اند که خودتان را قبول داشته باشند به هر شکلی که هستید و با هر اخلاقی که دارید. حتی اگر عادت‌هایی دارید که نمی‌توانید با آن‌ها کنار بیایید آن‌ها این عادت‌ها را می‌پذیرند و به شما هم می‌آموزند که خودتان را همان‌طور که هستید بپذیرید. این افراد به دلیل باورشان امکان ندارد شما را قضاوت کنند.

3. رابطه جنسی بهتر از مزایای ازدواج با مرد سن بالا

مردی که سن بالایی دارد زمان زیادی را برای تجربه و یادگیری رابطه جنسی داشته است و می‌داند چه چیزهایی ممکن است برای شما خوشایند باشد و چه چیزهایی می‌تواند شما را آزرده خاطر کند. با این که قوای جنسی آن‌ها کاهش یافته اما می‌دانند که فقط نباید به جنبه‌های جسمی و جنسی شما توجه کنند به همین دلیل عواطف و احساساتشان در رابطه جنسی بیشتر به کاربرده می‌شود. 

4. عاقلانه‌تر برخورد کردن

این تجربیات زندگی است که به افراد یاد می‌دهند چگونه باید با مشکلات عاقلانه رفتار کنند و آن‌ها را حل کنند. زندگی در کنار کسی که تجربه‌های فراوانی در زندگی‌اش داشته است به شما دیدی متفاوت و عاقلانه‌تر هدیه می‌دهد. بنابراین وقت و انرژی شما صرف تجربه کردن وشکست خوردن نمی‌شود و می‌توانید زودتر به جلو حرکت کنید.

5. صبوری بیشتر مردان در رابطه

عموما با بالارفتن سن افراد یاد می‌گیرند یک شبه نمی‌توانند به هدفشان برسند و همین باعث می‌شود که صبر بسیار زیادی داشته باشند. بودن در کنار این مردان به شما یاد می‌دهد که توازن خوبی داشته باشید مخصوصا در دنیایی که همه‌چیز با سرعت زیادی در حرکت است. زندگی در کنار یک مرد پخته به شما کمک می‌کند آرام، صبور و با تفکر عمیق به سمت هدفتان حرکت کنید.

 

موارد قابل توجه برای ازدواج با مرد سن بالا

1. سبک زندگی

اختلاف سنی زیاد به این معنی است که نسل شما با یک‌دیگر متفاوت است پس سبک زندگی متفاوتی نیز نسبت به هم دارید و خاطرات مشترکی که در روند زندگی دارید بسیار کم است. مسائلی که برای شما روزمره و عادی است ممکن است برای او جدید و کشف‌ نشده باشد. این اختلاف دوره در جزئی‌ترین مسائل مانند نپسندیدن آهنگ یا فیلم مورد علاقه شما مشحص است. در این جا شما حتی نمی‌توانید توقع داشته باشید که رویاها و درد و دل‌هایتان باهم شباهت داشته باشد.

2. بچه‌دار شدن

اگر سن کمی دارید و نمی‌خواهید بعد از ازدواج مادر شوید حتما راجب این مسئله با همسرتان صحبت کنید به این دلیل که همسرتان ازدواج دوم اوست و فرزندان بزرگتری دارد و همچنین سن او نیز بالا رفته است. 

3. پذیرفتن کهنسالی

شاید در حال حاضر چهره پخته او و موهای جوگندمی‌اش شما را جذب خودش کند اما باید بدانید که بعد از مدتی علائم روحی و جسمی کهنسالی در او بروز پیدا می‌کند به صورتی که بی‌حوصله‌تر می‌شود، نیاز به آرامش بیشتری دارد، حوصله هیجان ندارد و شما را در کارهایی که دوست دارید همراهی نمی‌کند. پس قبل از این که جواب مثبت بدهید به چندسال بعد هم فکر کنید و بهتر است که با یک متخصص روان‌شناس هم مشورت کنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

 

سوالات متداول‏‎

به نظرتون ازدواج با مردی که 17 سال بزرگتره چه جوریه؟

ازدواج با مردی که تفاوت سنی‌اش با شما بیشتر از 10 سال است ازدواج با مرد سن بالا حساب می‌شود و شما از دو نسل متفاوت هستید به طوری که طرز تفکر و نگرش شما نسبت به هم متفاوت است و شکاف زیادی وجود دارد. در جایی که شما به دنبال ریسک هستید او به دنبال آرامش است و از این محیط‌ها دوری می‌کند. اما در مقابل می‌تواند ویژگی‌های مثبتی مانند عدم قضاوت، استفاده از تجربیات، صبور بودن و برخورد عاقلانه‌ هم داشته باشد. این افراد احساسات خودشان را هم به خوبی بروز می‌دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران در ارتباط باشید.

منبع: ازدواج با مرد سن بالا