سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شوهر معتاد

یکی از مشکلات عمده‌ای که بسیاری از افراد را در زندگی زناشویی نگران و آشفته می‌کند اعتیاد همسر و شوهر معتاد است چرا که این موضوع می‌تواند بنیان خانواده را تحت تأثیر قرار داده و آسیب‌های روانی، مالی و اجتماعی گسترده‌ای را به وجود بیاورد. رفتار با فردی که در معرض آسیب اعتیاد قرار گرفته از اهمیت بسیاری برخوردار است و می‌تواند یک عامل تعیین کننده در جهت تداوم یا ترک آن باشد. آنچه که زوجین لازم است به آن توجه کنند افزایش آگاهی درباره اعتیاد، عدم حمایت‌های آسیب زا و فراموش نکردن خود است تا اینگونه بتوانند به همسر خود کمک کنند. همچنین روش‌های نوین درمانی مانند رواندرمانی برای ترک افراد بسیار موثر است.

تماس با مشاور?

منبع: شوهر معتاد 

نکات مهمی که در رفتار با شوهر معتاد باید در نظر بگیرید

هرکسی که در یک رابطه جدی و متعهدانه قرار گرفته باشد می‌داند که اعتیاد امری مخرب است و می‌تواند آسیب‌های جدی را در پی داشته باشد. به همین خاطر لازم است که افراد در مورد این معضل آگاهی کافی داشته باشند و بتوانند در برابر آن رفتارهای پیشگیرانه و مقابله‌ای مناسب را بیاموزند. توجه به نکات زیر در مورد اعتیاد همسر در زندگی زناشویی امری ضروری است.

– ممکن است که اعتیاد شوهر معتاد در ابتدای رابطه و آشنایی آشکار نباشد.

– ممکن است با مصارف تفریحی و گهگداری مواد یا الکل طبیعی به نظر برسد.

– ممکن است پس از گذشت سال‌ها و بعد از شروع زندگی مشترک آغاز شود.

– ممکن است که مدت‌ها قبل از آگاه شدن شما شروع شده باشد و همسرتان آن را مخفی نگه داشته باشد.

البته توجه به این نکات به معنای این نیست که بخواهید دائماً در مورد اعتیاد همسرتان شک و تردید داشته باشید یا در این باره مضطرب شوید. بلکه این نکات به شما آگاهی می‌دهد تا در زمان آشنایی برای اعتیاد و حتی مصارف تفریحی مواد و الکل آگاهی بیشتری داشته باشید و آن‌ها را به عنوان عوامل خطر در نظر بگیرید و هشیارانه زندگی مشترک خود را آغاز کنید. علاوه بر این، آگاهی از نکات مرتبط با شوهر معتاد به شما کمک می‌کند تا اگر پس از ازدواج متوجه مصرف مواد از جانب همسر خود شدید بیشتر بتوانید آرامش خود را حفظ کنید و به دنبال راه‌حل‌های منطقی‌تر برای این موضوع بگردید. 

 برای آشنایی بیشتر در زمینه اعتیاد کلیک کنید.

 

نحوه رفتار با شوهر معتاد

اکثر افراد وقتی همسرشان درگیر اعتیاد می‌شود اظهار می‌کنند که انگار با فرد جدید و غریبه‌ای روبه‌رو شده‌اند چرا که اعتیاد منجر به تغییرات رفتاری بسیار شدیدی می‌شود که در پی آن اطرافیان احساس می‌کنند که فرد معتاد را تا پیش از این نمی‌شناخته‌اند.

برای مثال ممکن است همسرتان زمانی از نظر ظاهری بسیار جذاب و خوشتیپ بوده، اما اکنون اصلاً به ظاهر خود رسیدگی نکند و یا حتی تمایلی به رعایت بهداشت فردی نیز نداشته باشد. همچنین ممکن است که او فردی بسیار آرام و صبور بوده اما در پی مصرف مواد بسیار پرخاشگر شده باشد و دائماً با شما بدرفتاری کند. این تغییرات گاهی اوقات آنقدر آزاردهنده می‌شوند که افراد احساس می‌کنند به جز طلاق گرفتن راه دیگری در زندگیشان باقی نمانده است. ما در ادامه توصیه‌هایی را مطرح کرده‌ایم که در ارتباط با شوهر معتاد می‌توانند کمک کننده باشند و به شما فرصت دهند تا بتوانید حداکثر تلاش خود را برای نگهداشتن و حفظ زندگی مشترک انجام دهید.

1- از انکار اوضاع بپرهیزید

اعتیاد معضلی بسیار آسیب‌زا و دردناک است و در عین حال با انگ‌ها و برچسب‌های اجتماعی بسیاری نیز همراه می‌شود که اوضاع را برای خود فرد و خانواده او بسیار دشوار می‌سازد. همین مسئله باعث می‌شود که بسیاری از زنان به خصوص در ابتدای زندگی با شوهر معتاد با وجود اینکه از این موضوع خبر دارند سعی کنند از آن چشم پوشی کنند و به نوعی دست به انکار آن بزنند.

در حالی که هرچقدر از اعتیاد فرد بگذرد فرصت‌های بیشتری در مسیر بهبودی از دست می‌روند و وابستگی جسمانی و روانی شدیدتری شکل می‌گیرد. پس آنچه اهمیت دارد این است که در قدم اول اعتیاد همسرتان را بپذیرید تا بعد بتوانید در جست و جوی خدمات و کمک حرفه‌ای برآیید.

2- در رفتار با شوهر معتاد آگاهی خود را در مورد اعتیاد بالا ببرید

بسیاری از افراد درک درست و دقیقی از اعتیاد ندارند و همین مسئله باعث می‌شود که نتوانند همسر خود را درک کنند و واکنش مناسبی در برابر او داشته باشند. به همین خاطر قبل از هر چیز لازم است که دانش خود را در مورد اعتیاد بالا ببرید و بدانید که این مشکل امروزه نوعی بیماری محسوب می‌شود و درمان‌های حرفه‌ای تخصصی متنوعی در مورد آن به کار گرفته می‌شود. در نتیجه تلاش کنید تا با یک متخصص حرفه‌ای در تماس باشید و در مورد اعتیاد، علل و روش‌های درمان آن اطلاعات دقیق‌تری کسب کنید. مراجعه به یک روانشناس متخصص در حیطه اعتیاد تا حد زیادی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

3- محافظت از خود را فراموش نکنید

گاهی اوقات افراد آنقدر در نجات همسر خود درگیر می‌شوند که خود را فراموش می‌کنند. اما باید این مسئله را در نظر بگیرید که وقتی خودتان در شرایط روانی مناسبی قرار نداشته باشید نمی‌توانید به طور مؤثری به همسرتان نیز کمک کنید. شوهر معتاد می‌تواند به طور گسترده‌ای سلامت روان شما را تحت تأثیر قرار داده و منجر به بروز مشکلاتی از جمله حملات اضطرابی، استرس مزمن و افسردگی شود.

 برای مقابله با این موضوع تلاش کنید که همه بار مشکل اعتیاد همسرتان را تنهایی متحمل نشوید و از منابع حمایتی خود نظیر خانواده و دوستان کمک بگیرید. حمایت‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید مقاومت روانی خود را افزایش داد و با ظرفیت بالاتری در جهت مقابله با این مشکل عمل کنید. اگر احساس می‌کنید که اطرافیان و دوستانتان نمی‌توانند آن طور که باید به تقویت روحیه شما کمک کنند از یک مشاور و رواندرمانگر کمک بگیرید. سلامت روان شما باید نسبت به هر اقدامی در اولویت باشد.

4- در رفتار با شوهر معتاد حمایت‌های آسیب‌زا را قطع کنید

بسیاری از افراد هنگامی که حال و روز همسر خود را می‌بینند نمی‌توانند در برابر اوضاع مقاومت کنند و حمایت‌هایی را به عمل می‌آورند که در حقیقت نوعی دوستی خاله خرسه محسوب می‌شود! برای مثال ممکن است همسرتان از شما تقاضای پول کند تا بتواند مواد بخرد یا از شما بخواهد تا خودتان برای او مواد یا الکل تهیه کنید.

همچنین ممکن است شما دائماً در حال رفع و رجوع پیامدهای اعتیاد او باشید و به او کمک کنید تا با عواقب بدی مواجه نشود. این کارها مسلما ناشی از عشق و علاقه شما به همسر و زندگی‌تان است اما لازم است این را بدانید که با این کارها به طور غیر عمد در حال تقویت اعتیاد شوهر معتاد خود هستید. تا زمانی که شما این اقدامات را انجام می‌دهید او هرگز با پیامدهای کار خود مواجه نشده و نمی‌تواند مسئولیت اوضاع را به عهده بگیرد. در نتیجه هیچ گونه انگیزه‌ای برای ترک نیز در وی پدید نخواهد آمد. اگر به دنبال کمک به همسرتان هستید به جای چنین اقداماتی از یک متخصص کمک بگیرید و تلاش کنید تا رفتارهای مناسب در زمینه برخورد با اعتیاد همسرتان را بیاموزید.

5- برچسب زدن و سرزنش کردن را کنار بگذارید

یکی از عواملی که توانایی فرد را برای ترک و درمان موفق اعتیاد کاهش می‌دهد کمبود اعتماد به نفس و کاهش احساس کارآمدی است چرا که این امر باعث می‌شود آن‌ها احساس ناتوانی شدیدی در برابر مواد بکنند و حس کنند که هیچ راهی در مقابلشان وجود ندارد. برچسب‌زنی و سرزنش از جانب شما نه تنها به این اعتماد به نفس کمکی نمی‌کند بلکه تا حد زیادی به تخریب آن می‌انجامد. به همین خاطر لازم است که بتوانید درک درستی از اوضاع داشته باشید و با حرف‌ها و برخوردهای نامناسب اوضاع را تشدید نکنید.

6- در مورد روش‌های درمانی آگاهی کافی کسب نمایید

بسیاری از خانواده‌ها هنوز در مورد روش‌های نوین ترک اعتیاد آگاهی کافی ندارند. به همین خاطر به روش‌های سنتی و کم اثری نظیر بستن فرد یا فرستادن به کمپ‌های اجباری روی می‌آورند. این روش‌ها به دلیل نادیده‌گیری ریشه‌های روانی اعتیاد و تحمیل علائم ترک بسیار شدید، افراد را فراری داده و باعث می‌شود که بارها و بارها در مسیر درمان شکست بخورند. در حالی که امروزه روش‌های نوینی شامل دارو درمانی و رواندرمانی وجود دارد که به افراد کمک می‌کند تا دوره سم‌زدایی خود را به آسانی را طی کنند و به شیوه مؤثری با وسوسه‌های روانی خود نیز مقابله کنند.

برای آشنایی بیشتر با این روش‌ها با متخصصین سلامت روان و روانشناسان دوره دیده در حیطه اعتیاد مشورت کنید. همچنین می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران در ارتباط باشید.

 

سؤالات متداول

– همسرم برای ترک تریاک متادون درمانی را شروع کرده. آیا این روش در ترک اعتیاد مؤثر است؟

متادون درمانی یکی از روش‌های دارویی است که در دوره سم‌زدایی مواد افیونی نظیر تریاک، هروئین و شیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به دلیل شباهتی که به مواد افیونی دارد می‌تواند علائم ناخوشایند ناشی از ترک را کاهش داده و به همسرتان کمک کند تا بتواند دوره پرهیز طولانی‌تری را تجربه کند.

برای اینکه این روش مؤثر باشد لازم است که حتماً تحت نظر پزشک صورت بگیرد چرا که مصرف خودسرانه آن به خودی خود می‌تواند به بروز علائم اعتیادی جدیدی بیانجامد و مشکلات را دوچندان کند. توجه داشته باشید که متادون درمانی تنها مقدمه درمان است و برای تکمیل آن پیگیری جلسات مشاوره و رواندرمانی ضرورت دارد.

منبع: شوهر معتاد