سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شناخت مردان

شناخت مردان و ویژگی‌های جسمی و روحی آنان برای خانم‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است چراکه باعث تاثیرات مثبت بر زندگی زناشویی و خانوادگی می‌شود و به افراد کمک می‌کند تا در زمان مناسب بهترین واکنش و برخورد را نشان دهند. بسیاری از نارضایتی‌ها و شکایات خانم‌ها از همسرانشان در جلسات مشاوره خانواده، از عدم شناخت درست مردان و ویژگی‌های جسمی و روانی آنان نشأت می‌گیرد. در واقع دنیای مردان با زنان تفاوت‌های بسیاری دارد. آگاهی از این تفاوت‌ها به زن و شوهر کمک می‌کند تا به شکل سازگارانه‌تری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و درک بیشتری نسبت به یکدیگر داشته‌باشند.

منبع: شناخت مردان

اهمیت شناخت مردان

عموما زنان و مردان در جنبه‌های مختلف زندگی با یک‌‌دیگر تفاوت دارند که بهتر است در ارتباط با جنس مخالف این تفاوت‌ها را بشناسند. گاهی بانوان به اشتباه تصور می‌کنند که رفتار و واکنش همسرشان باید شبیه به آن‌ها باشد و از یکی سری رفتارها ناراحت می‌شوند. در برخی مواقع نیز نمی‌دانند که باید با او چگونه برخورد کنند و به رفتارهایش پاسخ دهند که باعث دلخوری شریک زندگی آن‌ها می‌شود. پس مهم است که آقایان را چه از نظر جسمی چه از نظر روحی بشناسند تا بتوانند با او برخورد متناسبی داشته باشند.

 

شناخت جسم مردان

1. نقش هورمون‌ها

در بدن مردان هورمون‌های درون‌ریزی وجود دارد که هرکدام برای هدف خاصی ترشح می‌شوند و مهم‌ترین آن هورمون تستوسترون نام دارد که ویژه جنس نر است. این هورمون وظیفه تمایز صفات‌جنسی، تفاوت در قدرت عضلانی و استخوان‌ها، پرخاشگری، افزایش گلبول‌های قرمز و متابولیسم پایه، ضخامت پوست، بیماری‌ها و ایمنی بدن، رفتار و روان و مغز را به عهده دارد.

2. دستگاه تناسلی

یکی از قسمت‌های فیزیولوژیک مردان که لازم است خودشان و شریک جنسی‌شان به خوبی آن را بشناسد دستگاه تناسلی اوست که نقش زیادی در زندگی جنسی و ادامه نسل او دارد. میل جنسی در مردان بسیار زیاد است و زنان برای این که به خوبی بتوانند رابطه جنسی برقرار کنند و هر دو به رضایت کامل دست یابند باید شناخت کافی داشته باشند.

دستگاه تناسلی مردان به شکلی است که بیشتر در زمان دخول دچار تحریک می‌شود و اگر در زمان رابطه جنسی بیضه‌ها تحریک شوند به دلیل اعصاب زیادی که در آن‌ها وجود دارد فرد زودتر دچار تحریک جنسی می‌شود. در این حالت باید مراقب بود که این اندام آسیب نبیند و فرد را دچار مشکل نکند. بعد از رابطه جنسی مردان تمایل دارند بخوابند به این دلیل که هورمون‌های ترشح‌شده در آن‌ها انرژی‌شان را می‌کاهد.

3. تولید مثل

بعد از این که رابطه جنسی بین زن و مرد صورت گرفت ممکن است تولید مثل رخ دهد. نقش مردان در تولید مثل بسیار زیاد است در صورتی که در هر انزال مرد حدود 4000 اسپرم وجود دارد. این اسپرم‌ها دارای دو کروموزوم جنسی x وy است که جنسیت جنین بستگی به کروموزوم‌های پدر دارد. بلوغ جنسی در مردان دیرتر اتفاق می‌افتد اما تا حدود 80 سالگی توانایی باروری دارند.

4. شناخت مردان و نیازهای غذایی آنان

تغذیه کافی و مناسب در سلامت جسمی و روانی انسان نقش مهمی دارد و برای رشد مغز و اندام‌ها لازم است. در صورت رعایت برنامه غذایی درست مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها افزایش می‌یابد. مواد غذایی زیادی از جمله اسیدهای چرب، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها برای مردان لازم است. 

5. شناخت مردان در حواس پنجگانه‌

حس بینایی حسی است که در مردان بسیار قوی است اما حس شنوایی به طوری نیست که صداها را به زودی تشخیص دهند و بدانند که صدا از کدام سمت می‌آید. مردان عموما به بعضی بوها بی‌تفاوت هستند و نمی‌توانند آن‌ها را تشخیص دهند. در حس لامسه به دلیل ضخیم بودن پوست مردان عموما در آن ضعیف هستند و تحمل درد و فشار در این افراد کمتر است. 

 

شناخت روان مردان

1. بیان احساسات و عواطف

مردان همیشه احساسات خود را به سختی به زبان می‌آورند و فکر می‌کنند اگر هر حسی را در دلشان دارند کافی‌ است و احتیاجی نیست که آن را بیان کنند. آن‌ها در سکوت عشق می‌ورزند که نباید آن‌ را دلیلی بر بی‌محلی بدانید و باید به آن‌ها بفهمانید دوست دارید که عشق را به زبان بیاورند.

2. انجام دادن کارها

نیمکره راست مغز آقایان از نیمکره چپشان بزرگتر است به همین دلیل در کسب مهارت‌های فیزیکی، تطابق‌های چشمی و ماهیچه‌ای به خوبی در آن‌ها صورت می‌گیرد. مردان مانند بانوان نمی‌توانند در یک زمان به چند کار متفاوت بپردازند و روی آن تمرکز کنند. هیچ‌گاه نباید کاری که نیاز به تمرکز فراوان دارد را با کار دیگری انجام دهند در غیر اینصورت به نتیجه مطلوب نمی‌رسند. مردان به دلیل این که از گذشته وظیفه و مسئولیت کار کردن را به عهده داشتند اگر کار نکنند از مرد بودن خود منزجر می‌شوند. مردانی که موقعیت شغلی، مسئولیت خانوادگی و اجتماعی ندارند بعد از مدتی احساس کمبود و حقارت می‌کنند.

3. صحبت کردن برای شناخت روان مردان

مردان دوست دارند که موقع حرف زدن به سرعت به سراغ اصل مطلب بروند و بدون بیان جزئیات قسمت مهم موضوع را بیان کنند. همیشه از به حاشیه رفتن دوری می‌کنند و دوست ندارند در موقعی که دیگران با آ‌ن‌ها صحبت می‌کنند هم این حالت را داشته باشند و دوست دارند شخص مقابل اصل موضوع را برای آن‌ها بیان کند و اصلا به جزئیات نپردازد.

4. مردان به دنبال راه حل

مردان همیشه در طول زندگی به راه‌حل فکر می‌کنند به همین دلیل به محض مشاهده ناراحتی زنان به دنبال راهکاری می‌گردند که به زنان ارائه دهند و این ریشه در دریافت نکردن احساس و توجه از جانب مرد است و در نهایت باعث عصبانیت زنان می‌شود.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره خانواده کلیک کنید.

 

شناخت مردان | چگونه با مردان رفتار کنیم؟

1. صحبت کردن

عموما سعی کنید هنگام صحبت کردن به سراغ اصل مطلب بروید و از جزئیات دوری کنید. اگر همیشه بخواهید همه چیز را بگویید ممکن است آن‌ها اصلا به شما گوش ندهند. وقتی می‌خواهید موضوع مهمی را با آن‌ها در میان بگذارید زمانی این‌کار را انجام دهید که مشغول به کار دیگری نباشد و تمام حواسش را به شما و صحبتتان جمع کرده باشد.

2. بهتر کردن روابط

همیشه به او قدرت بدهید تا بتواند با شما احساس صمیمیت کند. اگر مسئولیت‌های مختلفی را به دوش او بگذارید متوجه می‌شود که به او اطمینان دارید و او را حلال مشکلات می‌دانید. همیشه بعد از این‌ که کاری و مسئولیتی را انجام داد از او قدردانی کنید تا احساسات خوبی به او منتقل شود و روابطتتان بهبود پیدا کند. اصلا نباید به او سرکوفت بزنید یا برای کاری سرزنشش کنید. در صورتی که کاری را اشتباه انجام داد از او قدردانی کنید اما به او بگویید که کجای کار را اشتباه کرده است.

3. آرام کردن

عموما زمانی که آقایان ناراحت یا عصبانی هستند به سکوت احتیاج دارند و باید تنها باشند و فکر کنند. آن‌ها مانند زنان نیستند که زمان عصبانیت یا ناراحتی می‌خواهند کسی با آن‌ها صحبت کند و با این رفتار حس آن‌ها تشدید می‌شود و مشکل بیشتر می‌شود.

4. عدم مقایسه

عموما آقایان از این که با افراد دیگری مقایسه شوند احساس ناراحتی می‌کنند و دوست ندارند این اتفاق برای آن‌ها رخ دهد. مردان فکر می‌کنند که هر تلاش و کوششی را برای بهتر کردن زندگی‌شان انجام دادند و اگر آن‌ها را مقایسه کنید ممکن است فعالیت و تلاششان زیر سوال برود و با برخورد خوبی روبه‌رو نشوید.

برای برقراری ارتباط بهتر با همسر می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

منبع: شناخت مردان