سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لکنت زبان کودکان

لکنت زبان کودکان یک مشکل گفتاری است و جریان عادی گفتار کودک را مختل می‌کند.  با اینکه این مشکل ممکن است کوتاه و گذرا باشد اما هم برای کودک و هم برای والدین دوران سختی خواهد بود. در بسیاری از مواقع لکنت زبان می‌تواند در برقراری ارتباط کودک با همسالان و والدینش مشکلات جدی به وجود آورد. در این بین بیشترین نگرانی مادران از این است که کودکشان نتواند در دوره‌ای که باید، با همسالانش ارتباط برقرار کند. علل گوناگونی مانند عوامل زیستی، روانی می‌تواند باعث لکنت شود اما جای نگرانی نیست چرا که با مشاوره درمانی و گفتار درمانی می‌توان به حل این مشکل کمک کرد.

منبع: لکنت زبان کودکان

لکنت زبان کودکان

لکنت زبان کودکان یک مشکل گفتاری است. این مشکل جریان عادی گفتار کودک را مختل می‌کند. کودکی که لکنت زبان دارد صداها، هجاها یا کلمات را تکرار می‌کند یا به صورت طولانی کلمات را می‌کشد. والدین با مشاهده این مشکل باید برای درمان و برطرف کردن لکنت زبان کودکشان اقدام کنند.

 

عواملی که باعث ایجاد لکنت زبان کودکان می‌شود

علت زیستی

علت زیستی نشان می‌دهد که کودکانی که والدینشان در گذشته از این مشکل رنج می‌بردند، ممکن است فرزندانشان نیز به لکنت ابتلا پیدا کنند. از طرفی دیگر وجود لکنت زبان در کودکان می‌تواند به دلیل مشکل در فرآیند مغزی کودک نیز باشد.

علت روانی

یکی از مشکلاتی که باعث لکنت زبان کودکان می‌شود اضطراب و نگرانی است. کودک ممکن است در معرض انواع مختلفی از استرس‌ها در محیط خانه و یا در محیط مدرسه قرار بگیرید که این مهم با لکنت زبان او در ارتباط است.

از طرفی دیگر قرار گرفتن در معرض ترس‌های ناگهانی و شدید نیز می‌تواند تکلم کودک را دچار مشکل کند. همچنین وقتی فرزند در کودکی جدایی والدین و محرومیت‌های شدید عاطفی را تجربه می‌کند نیز می‌تواند در معرض خطر لکنت زبان قرار بگیرد.

برای شناخت بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

 

علائم لکنت زبان کودکان

– دشواری در شروع گفتن یک کلمه، عبارت یا جمله

– کشیدن یک کلمه یا صداها از علائم لکنت زبان کودکان

– تکرار یک صدا، هجا یا کلمه

– سکوت مختصر برای هجا یا گفتن کلمات خاص، یا مکث در گفتن یک کلمه

– تنش بیش از حد، سفت کردن صورت و دهان برای ساختن یک کلمه

– اضطراب در حین صحبت کردن از علائم لکنت زبان کودکان

– توانایی محدود در برقراری ارتباط موثر

– پلک زدن سریع و لرزش لب یا فک و تیک صورت

 

راهکارهای کمک به کودک 

بررسی علت لکنت زبان کودکان

در اولین قدم والدین باید به لکنت زبان فرزند خود پی ببرند و برای یافتن علت آن تلاش کنند. گاهی خود والدین می‌توانند علت لکنت را متوجه شوند و در برخی موارد برای یافتن علت باید با متخصص در این زمینه مشورت‌هایی انجام دهند. تشخیص درست علت لکنت یک کودک کمک بزرگی به درمان او می‌کند.

با دقت به فرزندتان گوش دهید

سعی کنید صبورانه به چیزهایی که در تلاش برای گفتن آن است، گوش دهید و با او ارتباط چشمی برقرار کنید. در حین صحبت کردن، وسط حرف زدن کودک دخالت نکنید و اجازه دهید هر چیزی که می‌خواهد را خودش بگوید.

اختصاص زمان

زمانی را بگذارید که بتوانید بدون حواس پرتی با فرزندتان صحبت کنید. وعده‌های غذایی می‌توانند فرصت خوبی را برای مکالمه فراهم کنند.

آهسته صحبت کنید

اگر آهسته صحبت کنید، کودک شما اغلب همین کار را انجام می‌دهد. این می‌تواند به کاهش لکنت زبان او کمک کند.

برای کمک به لکنت زبان کودکان فضایی آرام ایجاد کنید

برای آرامش هر چه بیشتر کودکتان تلاش کنید. تمام تلاش خود را انجام داده تا فضایی آرام در خانه ایجاد شود که در آن کودک شما احساس راحتی کند و بتواند آزادانه صحبت کند.

روی لکنت فرزند خود تمرکز نکنید

سعی کنید هنگام تعامل روزانه به لکنت زبان توجه نکنید. فرزند خود را در معرض موقعیت‌هایی قرار ندهید که به خاطر احساس فشار شروع به صحبت کند. به خصوص در جمع او را مجبور نکنید که حرف بزند، این عمل لکنت او را وخیم‌تر خواهد کرد.

ستایش را به جای انتقاد ارائه دهید

بهتر است فرزندتان را به دلیل واضح صحبت کردن ستایش کنید تا اینکه بر روی لکنت او تمرکز داشته باشید. این کار را به روشی آرام و مثبت انجام دهید.

برای کمک به لکنت زبان کودکان تنبیه بدنی انجام ندهید

باید خوددار باشید و بتوانید خودتان را کنترل کنید. از کتک زدن جسمی و وارد کردن زخم‌های روحی با کلمات و گفتارتان به کودک بپرهیزید. این کارها نمی‌تواند لکنت او را برطرف کرده و یا کودک را وادار به حرف زدن کند. مواظب رفتارهای هیجانی خود باشید.

فرزند خود را همانطور که هست بپذیرید

به صورت منفی واکنش نشان ندهید یا فرزند خود را به دلیل لکنت زبان مورد انتقاد یا مجازات قرار ندهید. این می‌تواند باعث ایجاد احساس عدم امنیت و نبود حمایت روانی در کودک شود. حمایت و تشویق والدین می‌تواند تغییر بزرگی را در زندگی او ایجاد کند.

برای آشنایی بیشتر در زمینه مشکلات کودکان کلیک کنید.

 

مراجعه به متخصص برای درمان لکنت زبان کودکان

ممکن است والدین تمام تلاش خود را برای بهبود لکنت فرزند دلبندشان انجام داده باشند، اما تغییری در وضعیت او مشاهده نمی‌کنند. البته باید به خاطر بسپاریم که معمولاً لکنت زبان گذرا است. اما اگر سن کودک از 5 سال گذشت و رو به بهبودی نرفت، والدین باید نزد روانشناس و یا گفتار درمان مراجعه کنند.

 

سخن آخر

لکنت زبان برای هر کودکی می‌تواند رخ دهد و از آن جایی که هنوز علت‌ اصلی آن شناخته نشده ممکن است برای والدین نیز نگرانی‌های زیادی را به همراه آورد. بهترین کار در هنگامی که متوجه لکنت زبان فرزندتان می‌شوید این است که آرامش خود را حفظ کنید و با کمک مشاوره درمانی و گفتار درمانی بهترین را راه برای بهبود فرزندتان را در پیش بگیرد.

 

سؤالات متداول

لکنت زبان کودک در چه دوره‌ای آغاز می‌شود؟

نمی‌توان به طور قطع گفت، اما معمولاً بین 2 تا 6 سالگی این موضوع رخ می‌دهد.

چند درصد کودکان خود به خود لکنتشان بهبود پیدا می‌کند؟

50 تا 80 درصد از کودکان بعد از مدتی خود به خود لکنشتان بهبود پیدا می‌کند. البته کودکانی که به صورت خفیف دچار این مشکل می‌شود راحت‌تر و سریع‌تر از همسالان خود بهبود می‌یابند. برای حل مشکلات کودک در تمام زمینه‌ها می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

منبع: لکنت زبان کودکان