سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مخدر ال اس دی

مخدر ال اس دی یکی از انواع مواد مخدر جدید است که مصرف آن در بین جوانان از شیوع بالاتری برخوردار است. این ماده به دلیل اثرات توهم‌زایی می‌تواند منجر به تجربیات شبه روانپریشی شده و فرد را در معرض خطرهای بسیار جدی قرار دهد. با این حال از آن جایی که مصرف ال اس دی موجب تحریک دستگاه عصبی شده و حالاتی نظیر هیجان و شادی زیاد را ایجاد می‌کند، بسیاری از افراد به خصوص در مهمانی‌ها و پارتی‌های شبانه از آن استفاده می‌کنند. مخدر ال اس دی اعتیادآور بوده و ترک خودسرانه‌ی آن امکان پذیر نیست و اغلب با شکست مواجه می‌شود. به همین دلیل در صورت وابستگی به مواد مداخله مشاوره ترک اعتیاد و بهره‌مندی از روش‌های ترک اصولی ضروری است.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: مخدر ال اس دی

مخدر ال اس دی چیست؟

ال اس دی نوعی ماده اعتیادآور نیمه‌صنعتی است که از ترکیب نوعی قارچ با مواد شیمیایی آزمایشگاهی تولید می‌شود. این ماده امروزه به عنوان یک داروی روانگردان شناخته شده است که تأثیرات آن متناسب با دوز مصرف می‌تواند از تحریف شناختی تا بروز توهم‌های بینایی و شنوایی متفاوت باشد. در بسیاری از موارد تولید کنندگان این دارو، مواد صنعتی و روانگردان دیگری را نیز به آن اضافه می‌کند که عوارض و پیامدهای ناشی از آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و در بسیاری از موارد موجب بروز اوردوز و مرگ مصرف کنندگان می‌شود.

شکل ظاهری قرص

این ماده در حالت عادی معمولاً ظاهری بلوری و بی‌بو دارد. از آنجایی که مقادیر بسیار اندک این دارو بسیار قدرتمند است و می‌تواند تأثیرات بسیار شدیدی رو فرد مصرف کننده بگذارد، اغلب مخدر ال اس دی به صورت قطره‌های محلول کوچک روی صفحات ژلاتینی مصرف می‌شود.

طریقه مصرف مخدر ال اس دی

افراد معمولاً از روش بلع یا جذب روی زبانی برای مصرف استفاده می‌کنند. با این حال مانند هر ماده مخدر دیگری روش‌های تزریقی، استنشاقی و تدخینی نیز در استعمال آن دیده شده است. برای آگاهی بیشتر در زمینه اعتیاد کلیک کنید.

اثرات کوتاه مدت مصرف مخدر ال اس دی

مصرف این دارو در هیچ دوزی امن نیست و مقادیر بسیار کم آن نیز می‌تواند عوارض و پیامدهای ناگواری را به همراه بیاورد. تأثیرات مختلف آن معمولاً 30 تا 45 دقیقه پس از مصرف آغاز می‌شوند و می‌توانند بین 4 تا 12 ساعت باقی بمانند. در این بازه زمانی فرد ممکن است علائم زیر را تجربه کند.

– احساس شادی و سرخوشی

– بروز تغییرات ادراکی نظیر توهم‌های بیداری و شنوایی

– احساس گیجی و ناتوانی در تمرکز

– سردرد

– حالت تهوع

– افزایش ضربان قلب یا نامنظم شدن ریتم قلبی

– افزایش دمای بدن

– افزایش سرعت تنفس

– استفراغ

– تعریق و لرزش بدن

اوردوز با مخدر ال اس دی

زمانی که این ماده در دوز بالا مصرف شود تا حد زیادی احتمال بروز اوردوز وجود خواهد داشت چراکه علائم منفی ناشی از مصرف به شدت افزایش می‌یابند. در صورتی که در فرد مصرف کننده هریک از علائم زیر را مشاهده کردید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

– بروز حملات عصبی پانیک

– بدبینی شدید و پارانویا

– علائم روان پریشی نظیر توهم و هذیان

– افزایش فعالیت‌های پرخطر

– کاهش هوشیاری

اثرات بلند مدت مصرف مخدر ال اس دی

افرادی که مرتباً از این ماده استفاده می‌کنند در دراز مدت دچار تجربه فلش بک می‌شوند. فلش بک به شرایطی گفته می‌شود که فرد در مواردی که ال اس دی مصرف نکرده دچار تجربیات مرتبط با مصرف می‌شود. این تجربیات اغلب مرتبط با تحریفات ادراکی، بینایی و عاطفی هستند. فلش بک‌ها ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از آخرین مصرف فرد رخ دهند. این تجربه اغلب برای افراد بسیار ترسناک و نگران کننده است به خصوص اگر شامل توهم‌های خطرناک و آزاردهنده باشد. علاوه بر این موارد در افرادی که زمینه ژنتیکی ابتلا به اختلالات روانپریشی را دارند مصرف این ماده می‌تواند به بروز یک اختلال مزمن جدی نظیر اسکیزوفرنیا بیانجامد.

ترک مخدر ال اس دی

ترک این ماده از نظر جسمانی نسبت به مخدرهایی نظیر هروئین و تریاک از سهولت بسیار بیشتری همراه است چراکه اغلب مصرف کنندگان در هنگام ترک هیچ گونه ناراحتی جسمانی را گزارش نمی‌دهند و علائمی نظیر دردهای عضلانی که در ترک سایر مواد دیده می‌شود در ترک این ماده مخدر دیده نمی‌شود.

در ازای این علائم فرد هنگام کنار گذاشتن مخدر وابستگی روانی بسیار زیادی را تجربه می‌کند. به همین خاطر ممکن است افکار وسواسی بسیار شدید برای مصرف مجدد را تجربه کند و دچار وسوسه‌های بسیار نیرومندی شود. از آنجایی که موانع ترک بیشتر روانی هستند برای درمان اعتیاد به این ماده مراجعه یک روانشناس متخصص در حیطه اعتیاد ضرورت بسیاری دارد.

سؤالات متداول

– شدت عوارض و پیامدهای ناشی از مصرف مخدر ال اس دی به چه مواردی بستگی دارد؟

نحوه مصرف این دارو یکی از فاکتورهای مهم در میزان تأثیرگذاری آن است. برای مثال در مصرف وریدی عوارض بسیار خطرناک‌تر از مصرف خوراکی خواهد بود. علاوه بر این میزان دوز مصرفی، مواد و داروهایی که فرد هم زمان با ال اس دی مصرف کرده و میزان سلامت قبلی فرد در شدت اثرات منفی نقش دارند.

– مصرف چه موادی همزمان با ال اس دی خطرات ناشی از مصرف را افزایش می‌دهد؟

مصرف این ماده در کنار سایر مواد محرک و توهم‌زا نظیر اکستازی و شیشه تا حد زیادی خطرات آن را افزایش داده و احتمال بروز توهم‌های خطرناک را نیز بیشتر می‌کنند. همچنین مصرف این ماده در کنار الکل نیز می‌تواند منجر به افزایش تأثیرات منفی و بروز حالاتی نظیر تهوع و استفراغ شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: مخدر ال اس دی