سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میگرن چیست؟

میگرن نوعی سردرد بسیار شدید است که معمولاً در یک طرف سر احساس می‌شود. این نوع سردرد می‌تواند ساعت‌ها و یا حتی روزها طول بکشد و منجر به از دست رفتن عملکرد روزانه فرد شود. افراد مبتلا به میگرن معمولاً همراه با سردرد حالات ناخوشایندی نظیر حالت تهوع و استفراغ را نیز تجربه می‌کنند. حملات میگرن مشکلات و دردهای فراوانی را برای فرد به دنبال دارند. افزایش آگاهی در مورد نشانه‌ها و عللی که به لحاظ فردی و محیطی در بروز میگرن نقش دارند، جهت شناخت بهتر بیماری و انتخاب بهترین روش‌های درمانی الزامی است.

برای دریافت مشاوره در زمینه میگرن می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: میگرن چیست؟

میگرن و علائم آن

میگرن نوعی سردرد شدید است که معمولاً از کودکی، نوجوانی و یا سال‌های اولیه بزرگسالی آغاز می‌شود. فرایند میگرن اغلب 4 مرحله را طی می‌کند که مراحل پیش درآمد، اورا، حمله سردرد و فاز نهایی یا همان مرحله پس از حمله را شامل می‌شود. البته این نکته حائز اهمیت است که همه کسانی که میگرن دارند لزوماً تمامی این مراحل را پشت سر نمی‌گذارند. ما در ادامه به علائم هریک از مراحل به طور جداگانه پرداخته‌ایم.

1. علائم مرتبط با مرحله پیش درآمد

یک تا دو روز قبل از شروع حمله میگرن افراد ممکن است تغییراتی را در بدن خود حس کنند. این تغییرات معمولاً در مورد شروع سردردهای میگرنی به فرد هشدار می‌دهند. این علائم موارد زیر را شامل می‌شوند.

– یبوست

– دچار شدن به تغییرات خلقی به صورت تجربه حالات افسردگی و سرخوشی به طور متناوب

– احساس ولع شدید نسبت به برخی غذاها

– انقباضات گردنی

– افزایش تشنگی و تکرر ادرار

– خمیازه‌های مکرر

2. مرحله اورا

مرحله اورا می‌تواند روز قبل از میگرن و یا در حین سردردهای میگرنی رخ دهد. اورا علائمی از سیستم عصبی را شامل می‌شود که معمولاً به صورت بینایی اتفاق می‌افتند. این علائم اغلب به صورت تدریجی شروع می‌شوند و در چند دقیقه اوج می‌گیرند و ممکن است چیزی در حدود 20 تا 60 دقیقه ادامه پیدا کنند. موارد زیر نمونه‌هایی از اورا را شامل می‌شوند.

– علائم بینایی نظیر دیدن لکه‌ها و یا اشکال نورانی شبیه نور فلش در فضا

– احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز در قسمت‌های مختلف بدن مثل بازوها و پاها

– احساس ضعف و بی‌حسی در یک طرف صورت یا بدن

– دشواری‌هایی در تکلم

– بروز حرکاتی غیرقابل کنترل و شبیه به تیک در برخی قسمت‌های بدن

3. حمله میگرن

حمله سردرد میگرن اگر تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند چیزی در حدود 4 تا 72 ساعت ادامه پیدا کند. اینکه میگرن هر چند وقت یک بار در فرد بروز پیدا کند از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد اما اینکه در طول ماه چندین بار اتفاق بیفتد معمولاً نادر است و کمتر رخ می‌دهد. علائم آن معمولاً موارد زیر را شامل می‌شوند.

– احساس درد یک طرفه در سر. البته در بسیاری از موارد ممکن است در هر دو طرف سر احساس شود.

– احساس نبض در سر

– حساسیت به نور، صدا و گاهی حتی بو و لمس شدن

– تهوع و استفراغ

4. فاز نهایی و مرحله پس از حمله

یک تا دو روز پس از حمله میگرن ممکن است همچنان حالات خاصی را در خود احساس کنید. برای مثال بسیاری از افراد احساس گیجی و سردرگمی را گزارش می‌دهند. همچنین ممکن است که تا چند روز پس از این حمله با تکان دادن سر گاهی دردهای موقتی را احساس کنید. از نظر خلق و روحیه برخی از مبتلایان به میگرن در فاز نهایی، بهبود خلق و حالت سرخوشی را تجربه می‌کنند.

علل دچار شدن به میگرن

پژوهشگران هنوز نتوانسته‌اند علت دقیق دچار شدن به میگرن را مشخص کنند. با این حال آن‌ها معتقدند که مجموعه‌ای از فاکتورهای ژنتیکی و محیطی در بروز این مشکل نقش ایفا می‌کنند. محققان با بررسی نقاط مختلف مغز به این نتیجه رسیده‌اند که کنش متقابل ساقه مغز و عصب سه قلو در سیستم عصبی، یک مسیر بسیار مهم در ایجاد دردهای میگرنی محسوب می‌شوند و همچنین عدم تعادل برخی مواد شیمیایی در مغز نظیر سروتونین نیز احتمالاً در بروز این سردردها نقش دارند. از آنجایی که سطح سروتونین در بدن مبتلایان به اختلالات خلقی نظیر افسردگی کاهش می‌یابد این فرضیه وجود دارد که این بیماران بیشتر در معرض دچار شدن به سردردهای میگرنی قرار دارند.

برای شناخت بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.

عوامل تحریک کننده در بروز میگرن

عوامل تحریک کننده مختلفی وجود دارند که می‌توانند به عنوان عوامل برانگیزاننده حمله میگرن عمل کرده و باعث شروع شدن این سردردهای شدید شوند. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

– استرس در محیط خانه و کار یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند باعث شروع دوره‌های سردرد شود.

– مصرف نوشیدنی‌های الکلی به خصوص مشروب و نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه.

– تغییرات هورمونی در بدن زنان نظیر نوسانات استروژن که پیش از دوره‌های قاعدگی، حاملگی و یائسگی اتفاق می‌افتند می‌توانند منجر به شروع میگرن شوند. مصرف داروهای هورمونی نیز در همین راستا می‌توانند منجر به تشدید میگرن در زنان شوند.

– برخی محرک‌های حسی نظیر قرار گرفتن در معرض نور شدید، سر و صدای زیاد و بوهای تند.

– تغییرات در چرخه خواب و بیداری نظیر کم خوابی یا پرخوابی.

– مصرف برخی غذاها نظیر غذاهای شور.

درمان میگرن

درمان توسط داروها دو هدف اصلی را دنبال می‌کند که کاهش علائم فعلی و پیشگیری از حملات بعدی را شامل می‌شود. بر این اساس داروهای میگرن در دو دسته کلی قرار می‌گیرند.

1- داروهای تسکین دهنده که در طول حملات و برای تخفیف علائم مصرف می‌شوند. از جمله این داروها می‌توان به انواع داروهای کدئین دار و داروهای ضد تهوع اشاره کرد.

2- داروهای پیشگیری کننده که به طور منظم و غالباً روزانه مصرف می‌شوند و احتمال بروز حملات بعدی را کاهش می‌دهند. از جمله این داروها می‌توان به داروهای ضد صرع و ضد افسردگی اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای ضد صرع کلیک کنید.

نوع دارویی که پزشک تجویز می‌کند بستگی به نوع علائم شما دارد. در نتیجه از مصرف خودسرانه داروها پرهیز کنید و برای دریافت درمان مناسب به یک پزشک متخصص اعصاب مراجعه نمایید.

سؤالات متداول

– آیا میزان شیوع میگرن در بین زنان و مردان متفاوت است؟

بله. زنان به طور کلی بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند و حدوداً 3 برابر بیشتر به این مشکل دچار می‌شوند.

– آیا میگرن ارثی است؟

پژوهشگران در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که ژنتیک می‌تواند در بروز میگرن نقش داشته باشد. به همین خاطر اگر بستگان درجه یک شما به میگرن دچار باشند احتمال بروز این مشکل در شما بیشتر خواهد بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه میگرن می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: میگرن چیست؟