سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رفتار با کودکان طلاق

رفتار با کودکان طلاق از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار است چرا که این کودکان نسبت به سایرین آسیب‌پذیری روانی بالاتری دارند و بیشتر در معرض انواع مشکلات رفتاری هستند. جدایی والدین برای کودکان رویدادی بسیار استرس‌زا است و سازگاری با آن نیاز به مراقبت و توجه جدی از جانب اطرافیان دارد. به همین خاطر لازم است که پدر و مادرها قبل از طلاق و پس از آن در مورد نیازهای ویژه فرزندشان آگاهی کافی داشته باشند و نحوه رفتار با کودک خود را بیاموزند. مشاوره طلاق به افراد کمک می‌کند تا در مراحل جدایی آسیب‌ها را برای خود و فرزندان به حداقل برسانند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با کودکان طلاق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: رفتار با کودکان طلاق

رفتار با کودکان طلاق | نکات تربیتی برای والدین

بسیاری از افرادی که طلاق می‌گیرند دائماً با این فکر آزاردهنده درگیر هستند که زندگی فرزندشان را خراب کرده‌اند در حالی که این طور نیست. در واقع با اینکه طلاق رویداد بسیار مهمی در زندگی فرزندان محسوب می‌شود اما آنچه کیفیت زندگی کودک شما را تعیین می‌کند به سبک رفتار و برخورد شما بستگی دارد.

به عبارت دیگر اینکه کودک تحت تأثیر پیامدهای منفی طلاق قرار بگیرد امری طبیعی است اما اینکه این تأثیرات پایدار بمانند و به نوعی جبران‌ناپذیر باشند به نحوه رفتار پدر و مادر بستگی دارد. ما در ادامه به ارائه توصیه‌هایی در مورد نحوه رفتار با کودک پرداخته‌ایم که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید کودک خود را در محیطی سالم پرورش دهید و به او کمک کنید تا بتواند در کنار شما از بحران‌های مرتبط با طلاق عبور کند.

1. در مورد جدایی با کودک خود صحبت کنید

این مسئله بسیار اهمیت دارد که کودک خود را در جریان طلاق قرار دهید و با او در این باره صحبت کنید. جدایی ناگهانی والدین اغلب اضطراب مضاعفی را به کودکان تحمیل می‌کند و آسیب‌پذیری آن‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در نتیجه تلاش کنید تا در فضایی امن در مورد جدایی با کودک خود گفت‌وگو کنید و به او اجازه دهید تا آزادانه نگرانی‌ها و ترس‌هایش را با شما در میان بگذارد. 

در این میان به این نکته توجه داشته باشید که لازم نیست که وارد جزئیات شوید و یا در مقابل کودکتان از همسر خود بدگویی کنید چرا که این کار به جای اینکه تأثیر مثبتی داشته باشد می‌تواند استرس‌های فرزندتان را تشدید کند. به جای پرداختن به این مسائل سعی کنید تا آینده را محور گفت‌وگوی خود قرار دهید و به سؤال‌های فرزندتان درباره مسائلی نظیر مکان زندگی و نحوه ملاقات با والدی که دیگر با او زندگی نمی‌کند توضیحاتی را ارائه دهید. آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که بتوانید در خلال صحبت‌هایتان به فرزند خود نشان دهید که همچنان او را دوست دارید و پس از طلاق نیز به فکر او خواهید بود و محبت کردن به او برای شما در اولویت قرار دارد. برای کسب اطلاعات در زمینه خصوصیات بچه های طلاق کلیک کنید.

2. هنگام رفتار با کودکان طلاق اضطراب‌های پنهان آن‌ها را بشناسید

کودکان به خصوص در سنین پایین‌تر ظرفیت روانشناختی کمتری برای تجزیه و تحلیل هیجانات منفی دارند. آن‌ها نمی‌توانند به روشنی در مورد استرس‌ها و نگرانی‌های خود با شما صحبت کنند و معمولاً این ناراحتی‌ها را در قالب مشکلات رفتاری نشان می‌دهند. به همین خاطر ممکن است که شما شاهد این باشید که پس از جدایی فرزندتان پرخاشگر شده یا به میزان زیادی با شما لجبازی می‌کند.

در این شرایط مقابله با فرزندتان تنها به بدتر شدن اوضاع می‌انجامد و سازگار شدن با شرایط جدید را هم برای شما و هم برای کودک سخت‌تر می‌کند. به همین خاطر بهتر است بتوانید ریشه این رفتارهای مخرب را دریابید و استرس‌ها و اضطراب‌های کودک را برطرف کنید. مراجعه به یک روانشناس کودک زمانی که فرزندتان رفتارهای مخرب زیادی را از خود نشان می‌دهد می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

3. هنگام رفتار با کودکان طلاق تغییرات را به حداقل برسانید

هرچقدر که در پی طلاق، تغییرات بیشتری در زندگی کودک ایجاد شود سازگاری او با شرایط نیز سخت می‌شود. برای مثال تغییر محل زندگی، تغییر مدرسه و از دست دادن دوستان سابق از جمله مواردی هستند که اوضاع را برای فرزندتان دشوار می‌سازند و او را در یک بحران روانی درگیر می‌کنند. به همین خاطر تلاش کنید تا جایی که ممکن است این تغییرات را به حداقل برسانید و اجازه دهید تا ساختار زندگی بر طبق روالی مشابه با گذشته پیش برود.

4. ابتدا مهربان بودن با خود را بیاموزید

نوع رفتار شما با خودتان تا حد زیادی بر رفتارتان با کودک نیز تأثیرگذار است. برای مثال یک مادر افسرده اغلب فرزندی افسرده را پرورش می‌دهد و یا نمی‌تواند آن طور که باید از کودک خود مراقبت کند. در نتیجه پیش از هر چیز برای سلامت روان خود ارزش قائل باشید و به خودتان کمک کنید تا دوره سوگ پس از طلاق را به سلامت پشت سر بگذارید. مراجعه به روانشناس و مطالعه کتاب‌های خودیاری به شما کمک می‌کند تا بتوانید با سهولت بیشتری از پس مشکلات این دوران بربیایید و امنیت و آرامش بیشتری را در اختیار فرزندتان قرار دهید.

5. به کودک خود اجازه دهید تا احساسات منفی خود را ابراز کند

گاهی اوقات والدین نگرانی‌ها و اضطراب‌های کودکان را دست کم می‌گیرند. آن‌ها فکر می‌کنند که فرزندشان در سنین پایین چیزی از شرایط نمی‌فهمد و به همین دلیل احساسات او را جدی نمی‌گیرند. اما لازم است بدانید هرچقدر که کودک سن کمتری داشته احتمال آسیب دیدن او از فرایند طلاق بیشتر خواهد بود. در نتیجه به فرزندتان نشان دهید که برای احساسات او ارزش قائل هستید و بگذارید تا او ناامیدی‌ها و ناراحتی‌هایش را آزادانه بیان کند. اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید به تنهایی از پس مدیریت هیجان‌های منفی کودک خود بربیایید مراجعه به یک روانشناس کودک ضرورت دارد.

برای شناخت بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

سؤالات متداول درباره رفتار با کودکان طلاق

– آیا پسران و دختران در برابر طلاق واکنش‌های متفاوتی دارند؟

بله. در اکثر موارد پسران ناراحتی‌ها و ناامیدی‌های خود را با رفتارهایی نظیر پرخاشگری و لجاجت نشان می‌دهند اما ممکن است دختران بیشتر به انزوا و گوشه‌گیری روی بیاورند و به طور کلی تمایل کمتری نسبت به ارتباطات اجتماعی نشان دهند.

– آیا طلاق والدین احتمال دچار شدن به مشکلاتی نظیر افسردگی و اعتیاد را در بزرگسالی افزایش می‌دهد؟

طلاق والدین لزوماً تعیین کننده سرنوشت افراد نیست و همه چیز بستگی به این دارد که پس از طلاق فرزندتان در چه محیطی قرار می‌گیرد و شما به عنوان والدین چگونه به استرس‌ها و نگرانی‌های او پاسخ می‌دهید. اگر در همان سنین ابتدایی به مشکلات هیجانی کودک پاسخ داده نشود و این مشکلات به صورت حل نشده در او باقی بمانند احتمال دچار شدن به انواع آسیب‌های روانی و اجتماعی نظیر افسردگی و اضطراب نیز افزایش خواهد یافت.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با کودکان طلاق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: رفتار با کودکان طلاق