سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان استرس شدید

آیا می‌دانید استرس چه تاثیرات مخربی دارد و درمان استرس شدید چگونه امکان پذیر است؟ همه افراد در طول روز با عوامل استرس‌زای بسیار زیادی روبه‌رو می‌شوند. استرس‌هایی که ظاهرا کوچک هستند اما تاثیر بسیار زیاد و مستقیمی بر سلامت جسم و روان انسان می‌گذارند. به همین دلیل لازم است که برای مقابله با استرس چاره‌ای اندیشید. عوامل بسیار زیادی در بروز استرس نقش دارند که شناسایی آن‌ها به مقابله با استرس و درمان آن کمک می‌کند. در ادامه مقاله به توضیح عوامل استرس‌زا و راهکارهایی برای درمان آن می‌پردازیم. 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان استرس شدید می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: درمان استرس شدید

تاثیر استرس بر بدن

اضطراب و استرس تاثیرات بسیار مخرب و ویرانگری بر روی روان و بدن می‌گذارند. این تاثیرات منفی در اثر یک چرخه معیوب شدیدتر می‌شود. مثلا فردی که استرس دارد بیش از سایر افراد تمایل به خوردن غذاهای ناسالم دارد. همچنین بی‌خوابی نیز در افرادی که غذای نامناسب می‌خورند، بسیار بیشتر است. استرس به صورت مستقیم نیز بر ذهن و روان تاثیر می‌گذارد. فردی که استرس دارد نمی‌تواند به خوبی تمرکز کند و حتی ممکن است با مشکلات جدی‌تری همچون افسردگی مواجه شود. امکان دارد که استرس در طولانی مدت باعث بروز بیماری‌هایی همچون سرطان و دیابت بشود.

برای شناخت بیشتر در زمینه علائم استرس کلیک کنید.

درمان استرس شدید | دلایل بروز استرس

عوامل گوناگونی وجود دارند که بر افراد تاثیر می‌گذارند و باعث استرس در آن‌ها می‌شوند. شناخت عوامل استرس‌زا می‌تواند به درمان کمک کند. برخی از دلایل بروز استرس شامل موارد زیر است.

1. شغل و محل کار

اکثر افراد ساعات بسیار زیادی از روز خود را در محل کارشان می‌گذرانند. طبق تحقیقات روزهای ناخوشایند و پراسترس روزهای کاری برای افراد بسیار زیاد است. حال تصور کنید که فردی به کار خود نیز علاقه‌ای نداشته باشد و با بی‌میلی و اجبار کار کند. نارضایتی شغلی استرس محیط کار را تشدید می‌کند و باعث ایجاد استرس مداوم و مزمن در فرد می‌شود.

2. ویژگی‌های ظاهری

تحقیقات نشان داده است بسیاری از افرادی که استرس مداوم و شدید دارند، از ظاهر و مخصوصا اندام و اضافه وزن خود ناراضی هستند. توجه داشته باشید که بسیاری از این دغدغه‌ها چاره دارند. مثلا تغذیه مناسب و ورزش در کنار اراده بالا باعث تناسب اندام، افزایش اعتماد به نفس و کاهش استرس در شما می‌شود.

3. رقابت

کمی از استرس بسیار مفید است و باعث ایجاد انگیزه رقابت و پیشرفت در افراد می‌شود. اما اگر نیاز به رقابت بسیار شدید و افراطی باشد باعث بروز استرس مزمن در طولانی مدت می‌گردد و درمان استرس شدید در این افراد الزامی می‌شود.

4. سلامتی

برخی از افراد به طور افراطی نگران سلامت خود و عزیزانشان هستند. نگرانند که مبادا سلامتی‌شان به خطر بیافتد. این نگرانی بیش از حد تنها به دلیل افکار منفی ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است سابقه بیماری در خانواده نیز استرس شدیدی را به فرد تحمیل کند. توجه داشته باشید که نگرانی برای حفظ سلامتی یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش سلامت است. استرس ناشی از این نگرانی باعث می‌شود که بدن به تدریج فرسوده شود.

5. تغییر در محیط زندگی

تغییر در زندگی برای اکثر افراد دشوار است. شروع یک کار جدید، ازدواج، نقل مکان به خانه‌ای دیگر و غیره از مواردی هستند که نیاز به زمانی برای سازگاری دارند و در این حد فاصل زمانی استرس زیادی به افراد تحمیل می‌شود.

6. مسائل مالی

می‌توان گفت که اکثر جنبه‌های زندگی تحت تاثیر مسائل مالی هستند. پس طبیعی است که باعث ایحاد استرس هم بشوند. حتی افرادی که وضع مالی خوبی دارند نیز برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری‌های خود نگران هستند و دچار استرس می‌شوند.

7. روابط عاطفی

همه رابطه‌های عاطفی درجه‌ای از استرس را با خود به همراه دارند. دو فرد متفاوت برای این که بتوانند با هم به تفاهم برسند چالش‌های زیادی را تجربه می‌کنند. حتی برخی مواقع این چالش‌ها حل نمی‌شوند و به جدایی عاطفی ختم خواهند شد. تحقیقات نشان داده است افرادی که در روابط عاطفی خود شکست خورده‌اند یا از همسرشان جدا شده‌اند سطح بالایی از استرس را تجربه می‌کنند.

8. عدم توانایی نه گفتن

برخی از افراد نمی‌توانند به راحتی نه بگویند و در نتیجه زیر بار مسئولیت‌های زیاد و سنگینی می‌روند. آن‌ها فکر می‌کنند که با نه گفتن دیگران را ناراحت کرده و آن‌ها را از دست می‌دهند در نتیجه به خودشان سخت می‌گیرند. مسئولیت‌های زیاد و سنگین از عوامل بسیار مهم استرس‌زا می‌باشد.

راهکارهایی برای درمان استرس شدید

برای کاهش استرس راهکارهای ساده و بسیار موثری وجود دارد که در ادامه به برخی ازآن‌ها می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش‌های کاهش استرس کلیک کنید.

1. به موقع بیدار شدن

زمانی که به موقع از خواب بیدار می‌شوید بدن‌تان برای شروع یک روز خواب آماده است. در این شرایط به موقع و به خوبی صبحانه می‌خورید و به همین ترتیب زمان خوردن ناهار و شام نیز تنظیم می‌شود. خواب کافی و بیدار شدن به موقع نشاط و سرزندگی را افزایش می‌دهد و از بروز استرس پیشگیری می‌کند.

2. ورزش و تغذیه مناسب از راهکارهای درمان استرس شدید

رژیم غذایی از عوامل تاثیرگذار در بروز استرس است. یک فهرست از رژیم غذایی خود تهیه کنید و غذاهای ناسالمی همچون فست فود، غذاهای چرب و نوشابه‌های گازدار را کنار بگذارید. با مصرف غذاهای ارگانیک و سبزیجات تازه استرس خود را تا حد زیادی کاهش دهید. در کنار این رژیم غذایی به ورزش نیز بپردازید. ورزش کردن باعث ترشح هورمون‌های شادی بخش شده و استرس را از بین می‌برد.

3. برنامه ریزی

یک برنامه منظم برای انجام کارهای روزمره خود داشته باشید تا دچار سردرگمی نشوید. سردرگمی در انجام کارها باعث می‌شود که در انجام کارها ناتوان شوید و همچنین این مسئله زمینه‌ای برای ایجاد استرس می‌شود. با داشتن برنامه، کارهای خود را در سریع‌ترین زمان و به بهترین نحو انجام می‌دهید و باقی روز را با آرامش می‌گذرانید. داشتن برنامه در طولانی مدت نیز بسیار موثر است. مثلا طراحی یک برنامه برای مسائل مالی و پس انداز کردن به از بین بردن استرس‌های ناشی از مسائل مالی کمک می‌کند.

4. حذف کارهای کم اهمیت از راهکارهای درمان استرس شدید

انجام کارهای کم اهمیت و ناچیز باعث می‌شود که افراد وقت کافی برای انجام کارهای مهم را نداشته باشند و کنترل شرایط از دستشان خارج شود. مثلا برخی از افراد عادت دارند که تمام مطالب یک مجله را در طول روز می‌خوانند. این کار فایده‌هایی هم دارد ولی وقت زیادی از شما می‌گیرد. بهتر است که تنها به خواندن مطالب مهم و مورد نیاز بپردازید و کارهای ضروری و مهم خود را انجام دهید. در صورتی که وقت اضافه داشتید به انجام اینگونه کارها بپردازید. این کار شاید ساده به نظر بیاید ولی استرس روزانه را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

5. نه گفتن

نه گفتن یکی از مهم‌ترین توانایی‌ها برای تمام افراد است. زمانی که شما قدرت نه گفتن نداشته باشید، زیر بار مسئولیت‌های زیادی می‌روید و دچار استرس می‌شوید. با کسب مهارت نه گفتن، نگرانی‌ها و استرس‌هایتان از بین خواهد رفت.

6. تجدید نظر در روابط مسموم از راهکارهای درمان استرس شدید

ارتباط با برخی از افراد مهم‌ترین عامل در ایجاد استرس است. مثلا روابط عاشقانه بی‌پایه‌ای که سرشار از مشکل و درگیری هستند یا رابطه با دوستان بدقول و بی‌منطقی که شرایط را برای شما سخت می‌کنند. این گونه روابط بسیار استرس‌زا هستند. با تجدید نظر در آن‌ها استرس خود را از بین ببرید.

7. زمانی برای خود در نظر بگیرید

در کنار تمام کارهای روزمره‌ای که انجام می‌دهید، زمانی را هم برای خود و آرامش‌تان در نظر بگیرید. همه افراد به زمانی نیاز دارند که دور از تمام عوامل استرس‌زا ساعتی را تفریح بپردازند و آرامش خود را به دست آورند. حتی اگر زمان چندانی ندارید هم سعی کنید که حداقل چند ساعت در هفته را برای خود برنامه ریزی کنید. در غیر این صورت استرس‌های روزمره انباشته می‌شوند و به تدریج نتایج نامطلوبی ایجاد می‌کنند.

8. قبول شرایط از راهکارهای درمان استرس شدید

قبول کنید که هیچکس در شرایط کاملا ایده آل به سر نمی‌برد و همه افراد برای خود مشکلاتی دارند. مشکلاتی همچون بیماری و جدایی ممکن است برای هرکسی به وجود بیاید و نباید باعث فرسودگی شما شوند. این شرایط را قبول کنید تا استرس و ناراحتی‌هایتان از بین برود. با قبول شرایط می‌توانید زندگی خود را به بهترین نحو ادامه دهید و نشاط و سرزندگی خود را دوباره به دست آورید.

9. مدیتیشن از راهکارهای درمان استرس شدید

مدیتشن تمرکز بر ذهن و افکار است. مدیتیشن بر میزان ماده خاکستری مغز تاثیر می‌گذارد و در نتیجه استرس کاهش می‌یابد. این کار باعث شناسایی افکار منفی و آگاهی از چگونگی شکل گیری آن‌ها می‌شود و به غلبه کردن بر آن‌ها کمک می‌کند. روزانه مدت کوتاهی را به انجام مدیتیشن بپردازید تا تاثیر چشمگیر آن را متوجه شوید.

10. کمک گرفتن از روانشناس

در صورتی که احساس می‌کنید استرس بسیار شدید است و زندگی روزمره‌تان را مختل کرده است حتما از روانشناس کمک بگیرید. مشاوره ریشه استرس را شناسایی می‌کند و با ارائه راهکارهایی موثر به درمان آن کمک می‌کند. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی نیز می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان استرس شدید می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: درمان استرس شدید