سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص تریازولام

اضطراب یکی از اختلالات و مشکلات شایع در میان افراد است که می‌تواند زندگی آن‌ها را مختل کند. برای درمان این گونه اختلالات داروهایی وجود دارد که قرص تریازولام یکی از انواع داروها است. این دارو از گروه داروهای بنزودیازپین‌ها می‌باشد که برای درمان اختلالات اضطرابی، تشنج و بی‌خوابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرص تریازولام باید با تجویز پزشک و تحت نظر او مصرف شود. مصرف خودسرانه می‌تواند با مشکلات و عوارض جانبی همراه باشد. شناخت عوارض جانبی و موارد منع مصرف این دارو باعث می‌شود که افراد آگاهی کامل از مصرف آن داشته باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای ضد اضطراب می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص تریازولام

قرص تریازولام چیست؟

قرص تریازولام یک داروی ضد اضطراب و از گروه داروهای بنزودیازپین‌ها می‌باشد. از موارد مصرف آن می‌توان به ضد تشنج، آرام بخش و شل کننده عضلات اشاره کرد. تریازولام برای درمان بی‌خوابی در کوتاه مدت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما تنشها برای 1 تا 2 هفته بر روی بی‌خوابی تاثیرگذار است و در صورت مصرف مداوم، تاثیر خود را از دست می‌دهد و بدن نسبت به آن مقاوم می‌شود. جذب این دارو از طریق دستگاه گوارش صورت می‌پذیرد.

برای شناخت بیشتر در زمینه داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

مکانیزم اثر

قرص تریازولام مانند سایر بنزودیازپین‌ها، بر روی گیرنده‌های گابا آمینوبوتیریک اسید تاثیر می‌گذارد. انتقال دهنده‌های گابا تاثیر مهارکنندگی دارند و قرص تریازولام با تحریک و افزایش آن‌ها باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی می‌شود و به این طریق اضطراب و تشنج را مهار کرده و به درمان بی خوابی کمک می‌کند.

عوارض جانبی قرص تریازولام

قرص تریازولام نیز مانند سایر داروها عوارض جانبی دارد که ممکن است بروز پیدا کند. شایع‌ترین عوارض شامل موارد زیر است.

_ اختلالات خواب، خواب آلودگی، کابوس‌های شبانه و بی‌خوابی

_ سردرد و سرگیجه

_ مشکل در هماهنگی بدن

_ احساس خستگی و ضعف

_ اختلال در حافظه در اثر مصرف قرص تریازولام

_ درد و گرفتگی عضلات یا انقباص‌های شکمی

_ مشکل در بینایی

_ یبوست یا اسهال

_ خشکی دهان و تغییر طعم غذاها

_ خشکی پوست

_ تغییرات خلقی مانند افسردگی، استرس، آشفتگی و گیجی و رفتارهای پرخاشگرانه

تداخلات دارویی قرص تریازولام

قرص تریازولام با برخی از داروهای دیگر تداخل دارد. در صورت مصرف هرگونه دارو به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو با مواد و داروهای زیر ممکن است تداخل داشته باشد.

_ سیگار و الکل

_ مخدرهای ضد درد

_ داروهای بیهوش کننده

_ داروهای ضد افسردگی

_ داروهای ضد تشنج

_ ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای

_ داروهای ضد فشار خون

_ داروهای مهارکننده مونو آمینواکسیداز

_ داروهای تضعیف سیستم عصبی

موارد منع مصرف

مصرف قرص تریازولام در برخی از افراد و در صورت داشتن بعضی بیماری‌ها ممنوع می‌باشد. در صورت داشتن هرگونه سابقه بیماری، با پزشک خود مشورت کنید. موارد منع مصرف تریازولام شامل موارد زیر است.

_ زنان باردار

_ ضعف تنفسی

_ مشکلات حاد ریوی

_ مشکلات کبدی

_ حالت فوبیا

_ اختلالات سایکوز

نکاتی در مورد مصرف قرص تریازولام

_ میزان و طریقه مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین شود. از مصرف خودسرانه دارو و یا تغییر میزان مصرف آن خودداری کنید.

_ مصرف تریازولام در دوره بارداری بسیار خطرناک است و امکان دارد که منجر به مرگ و یا نقص‌های جسمانی در جنین بشود.

_ در صورت فراموش کردن زمان مصرف، به محض به یاد آوردن، دارو را استفاده کنید. اما اگر زمان مصرف مجدد نزدیک شده است، میزان دارو را دو برابر نکنید و طبق برنامه همیشگی و منظم خود دارو را مصرف کنید.

_ قرص تریازولام یک داروی خواب آور است. توصیه می‌شود که پس از مصرف آن از انجام کارهایی همچون رانندگی و کار با وسایل خطرناک خودداری کنید.

_ مصرف دارو در دوره شیردهی توصیه نمی‌شود. در صورت نیاز به مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

_ در صورت حساسیت نسبت به برخی از داروها یا مواد غذایی حتما به پزشک اطلاع دهید.

_ عوارض جانبی این دارو در سالمندان، کودکان و افراد ناتوان بیشتر از سایرین است. به همین دلیل لازم است که با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد.

_ مصرف قرص تریازولام با دوز بالا و در طولانی مدت باعث مسمومیت می‌شود که معمولا با نشانه‌هایی همچون تنگی نفس همراه است. در صورت بروز این مشکل هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. برای اطلاع از دیگر روش‌های درمان اضطراب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای ضد اضطراب می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص تریازولام