سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص فلورازپام

قرص فلورازپام به عنوان یکی از داروهای آرام بخش اغلب در درمان اختلالات اضطرابی به کار می‌رود و به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با سهولت بیشتری کنترل هیجانات خود را به دست بگیرند. با این حال داروهای آرام بخش در درمان اختلالات اضطرابی به عنوان گزینه مکمل محسوب می‌شوند و به تنهایی کافی نیستند. در واقع دارو درمانی بدون دریافت خدمات روانشناسی و رواندرمانی نمی‌تواند تأثیرات بلندمدتی داشته باشد و بهبودی پایداری ایجاد کند. اگر می‌خواهید درمان دارویی را انتخاب کنید حتماً به پزشک مراجعه کنید و از مصرف سرخود داروهای روانپزشکی جدا بپرهیزید. پیش از مصرف هر دارویی لازم است نسبت به موارد مصرف و عوارض آن آگاهی کامل کسب کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای ضد اضطراب می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص فلورازپام

قرص فلورازپام و موارد مصرف آن

فلورازپام نوعی داروی آرام بخش است که در طبقه بنزودیازپین‌ها قرار دارد. این دارو علاوه بر اینکه در کاهش مشکلات اضطرابی به افراد کمک می‌کند، بیشتر در زمینه اختلالات خواب نظیر بی‌خوابی نیز استفاده می‌گردد. مصرف قرص فلورازپام معمولاً باعث می‌شود که بتوانید سریع‌تر به خواب بروید، خواب طولانی‌تری داشته باشید و کمتر در طول شب بیدار شوید.

در نتیجه به طور کل می‌توان گفت که این دارو به افراد کمک می‌کند تا بتوانند کیفیت خواب خود را بهبود ببخشند. معمولاً پزشکان این دارو را به طور محدود و فقط در بازه زمانی اندکی نظیر یک تا دو هفته تجویز می‌کنند. در صورتی که پس از گذشت این زمان مشکلات خواب شما همچنان پایدار باقی بماند لازم است که مجدداً به متخصص مراجعه نموده و برای دریافت درمان‌های جایگزین اقدام کنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

عوارض جانبی مصرف قرص فلورازپام

قرص فلورازپام همانند هر داروی دیگری می‌تواند با برخی عوارض جانبی همراه باشد. از جمله این عوارض می‌توان به سرگیجه و مشکلاتی در هماهنگی حرکتی اشاره کرد. برای اینکه سرگیجه ناشی از مصرف این دارو منجر به افتادن شما نشود تلاش کنید وقتی در حالت نشسته هستید و یا به جایی تکیه داده‌اید و می‌خواهید بایستید عجله نکنید و آرام از جایتان بلند شوید.

خواب آلودگی یکی دیگر از عوارضی است که در پی مصرف این دارو ایجاد می‌شود. اگر در طول روز دائماً در حال چرت زدن هستید و زمان خوابتان بیش از اندازه افزایش یافته است حتماً با پزشکتان مشورت کنید چراکه شاید نیاز باشد میزان دوز دارو را متناسب با وضعیت خود تغییر دهید.

توجه داشته باشید که فقط در صورتی پزشک دستور مصرف این دارو را به شما می‌دهد که به این نتیجه رسیده باشد، مزایای مصرف قرص فلورازپام از عوارض آن بیشتر است. در نتیجه اگر دچار عوارض جانبی زیادی شده‌اید حتماً باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. البته بسیاری از افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند اصلاً دچار عوارض خاصی نمی‌شوند یا به طور بسیار محدود آن را تجربه می‌کنند.

موارد احتیاط مصرف قرص فلورازپام

در مصرف فلورازپام رعایت برخی نکات ضرورت دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

– اگر نسبت به قرص فلورازپام یا سایر بنزودیاپین‌ها نظیر دیازپام حساسیت دارید، قبل از مصرف این دارو حتماً این مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید.

– به غیر از حساسیت دارویی در صورت داشتن سابقه هرگونه واکنش آلرژیک دیگر نیز آن را به پزشک خود اطلاع دهید چرا که ممکن است برخی مواد غیر فعال موجود در این دارو باعث تشدید شدن واکنش‌های آلرژیک در شما شود.

– قبل از مصرف این دارو پرونده پزشکی خود را در اختیار پزشک قرار دهید تا او در مورد وجود سوابق بیماری‌های قبلی شما به اطلاعات بیشتری دست یابد. وجود بیماری‌های کلیوی، ریوی، خونی، بیماری‌های کبد و مشکلات روانی نظیر افسردگی و دچار بودن به افکار خودکشی می‌تواند در عملکرد این دارو تأثیر بگذارد و یا عوارض جانبی آن را افزایش دهد.

– به دلیل اینکه این دارو اثرات خواب‌آور دارد لازم است پس از مصرف آن از رانندگی و انجام فعالیت‌های دیگری که به سطوح بالای هشیاری نیاز دارند خودداری کنید.

– اگر در حین مصرف این دارو نیاز به عمل جراحی خاصی پیدا کردید و یا به دندانپزشک مراجعه کردید مصرف این دارو را به پزشک مربوطه اطلاع دهید.

– مصرف این دارو برای زنان باردار توصیه نمی‌شود چرا که می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیاندازد. به همین خاطر اگر باردار هستید یا احتمال می‌دهید که حامله باشید حتماً در مورد این موضوع با پزشک خود مشورت کنید.

– این دارو می‌تواند از طریق شیر مادر به کودک انتقال یابد و موجب اثرات ناخوشایندی در نوزاد شود. به همین خاطر مصرف این دارو در دوران شیردهی نیز باید با مراقبت و احتیاط بیشتری صورت بگیرد.

تداخلات دارویی

مصرف همزمان قرص فلورازپام با برخی داروها می‌تواند نوع تأثیرگذاری و عملکرد این دارو را تغییر دهد و یا منجر به پیدایش عوارض جانبی جدی در فرد بشود. از جمله این داروها می‌توان به انواع مسکن‌ها، داروهای حاوی کدئین، سایر خواب‌آورها نظیر لورازپام، آنتی هیستامین‌ها و داروهای شل کننده عضله نظیر کاریزوپرودول اشاره کرد. برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل لازم است که هرگونه داروی مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید.

مصرف بیش از حد قرص فلورازپام

مصرف بیش از اندازه فلورازپام در دوزهای سنگین می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد به همراه داشته باشد و منجر به اوردوز شود. علائمی نظیر تنگی نفس، کم شدن هوشیاری، کند شدن و از بین رفتن رفلکس‌ها به شما در زمینه بروز اوردوز هشدار می‌دهند. در صورت بروز این مشکل سریعاً باید به اورژانس مراجعه کنید. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی با داشتن مشاورانی در زمینه داروهای ضد اضطرابی می‌توانند به شما کمک کنند.

سؤالات متداول

– در صورتی که مصرف یک وعده کلردیازپوکساید را فراموش کردم باید چه کار کنم؟

اگر مصرف یک وعده از دارو را فراموش کردید، آن را مصرف نکنید مگر اینکه بعد از آن 7 تا 8 ساعت بخوابید. مصرف دارو در طول روز می‌تواند باعث خواب آلودگی شدید و کاهش سطح هشیاری شما شده و عملکرد روزانه شما را با اختلال مواجه کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای ضد اضطراب می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص فلورازپام