سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص کلردیازپوکساید

قرص کلردیازپوکساید یکی از انواع داروهای آرام بخش است که معمولان پزشکان از آن برای درمان انواع اختلالات اضطرابی و مشکلات خواب استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه تجویز هر داروی روانپزشکی باید بر اساس بررسی دقیق وضعیت روانی فرد و شرایط جسمانی او صورت بگیرد، مصرف سرخود این دارو می‌تواند عوارض ناخوشایندی را برای شما به همراه بیاورد و منجر به تشدید مشکلات شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موارد مصرف و عوارض این دارو تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای ضد اضطراب می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص کلردیازپوکساید

قرص کلردیازپوکساید و موارد مصرف آن

قرص کلردیازپوکساید دارویی از گروه بنزودیازپین‌ها است که اغلب در درمان انواع اختلالات مرتبط با استرس و اضطراب و علائم حاد ناشی از ترک الکل از آن استفاده می‌شود. همچنین در برخی موارد پزشکان این دارو را قبل از عمل جراحی به بیماران تجویز می‌کنند تا بتوانند میزان ترس و اضطراب فرد را کنترل کنند. قرص کلردیازپوکساید با افزایش میزان اثربخشی برخی انتقال دهنده‌های عصبی نظیر گابا، روی مغز و سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد و منجر به احساس آرامش بیشتر در فرد می‌شود.

برای آگاهی بیشتر در زمینه داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

عوارض جانبی ناشی از مصرف قرص کلردیازپوکساید

همانند هر داروی دیگری کلردیازپوکساید هم می‌تواند با برخی عوارض جانبی همراه باشد. البته همه افراد این عوارض را تجربه نمی‌کنند و یا با میزان بسیار کمی از آن‌ها مواجه می‌شوند. ما در ادامه به رایج‌ترین عوارض ناشی از مصرف قرص کلردیازپوکساید اشاره کرده‌ایم. در صورت بروز هریک از علائم زیر با پزشک خود مشورت کنید.

– احساس خواب آلودگی

– تجربه ناراحتی‌های شکمی

– یبوست

– ایجاد تغییراتی در قاعدگی بانوان

– تاری دید

– سردرد و سرگیجه

– حالت تهوع و استفراغ

در صورتی که عوارض جانبی زیادی را تجربه کنید احتمالاً پزشک مصرف داروی شما را قطع کرده و داروی مشابه دیگری را جایگزین می‌کند. در واقع پزشک تنها در صورتی دستور به ادامه مصرف قرص کلردیازپوکساید خواهد داد که فواید استفاده از آن از پیامدهای منفی بیشتر باشد. به جای مصرف داروهای عوارض دار می‌توانید از روش‌های غیر دارویی و روان درمانی بهره‌مند شوید.

موارد احتیاط مصرف قرص کلردیازپوکساید

قبل از مصرف این دارو لازم است که برخی جوانب را بسنجید و نکات احتیاطی لازم را رعایت کنید. در ادامه به مهم‌ترین موارد در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

– اگر سابقه حساسیت دارویی نسبت به انواع بنزودیاپین‌ها نظیر دیازپام را دارید حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

– به غیر از حساسیت دارویی در صورت داشتن سابقه هرگونه واکنش آلرژیک دیگر نیز آن را به پزشک خود اطلاع دهید چراکه ممکن است برخی مواد غیر فعال موجود در این دارو باعث تشدید شدن واکنش‌های آلرژیک در شما شود.

– در صورت دچار بودن به هرگونه مشکل پزشکی این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. به خصوص بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های کبد، کلیه، مشکلات ریه و تنفس، اختلالات خونی و سوءمصرف الکل یا مواد حتماً باید با پزشک مطرح شود چرا که می‌تواند عملکرد دارو در بدن را تحت تأثیر قرار دهید.

– به دلیل اینکه این دارو اثرات خواب آور دارد لازم است پس از مصرف آن از رانندگی و انجام فعالیت‌های دیگری که به سطوح بالای هشیاری نیاز دارند خودداری کنید.

 – مصرف این دارو برای زنان باردار توصیه نمی‌شود چرا که می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیاندازد. به همین خاطر اگر باردار هستید یا احتمال می‌دهید که حامله باشید حتماً در مورد این موضوع با پزشک خود مشورت کنید.

– این دارو می‌تواند از طریق شیر مادر به کودک انتقال یابد و موجب اثرات ناخوشایندی در نوزاد شود. به همین خاطر مصرف این دارو در دوران شیردهی نیز باید با مراقبت و احتیاط بیشتری صورت بگیرد.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی می‌توانند عملکرد داروی مورد نظر را تغییر داده و یا موجب افزایش عوارض جانبی آن شوند. به همین خاطر لازم است که در صورت مصرف هرگونه دارو آن را به پزشک خود اطلاع دهید و به طور سرخود هیچ گونه تغییری در نحوه مصرف داروهای خود ایجاد نکنید. از جمله داروهایی که معمولاً با قرص کلردیازپوکساید تداخل دارند می‌توان به آنتی اسیدها، برخی از انواع داروهای ضدافسردگی‌ها نظیر فلوکستین، سایمتدین، کلوزاپین و سدیم اکسیبات اشاره کرد.

مصرف بیش از حد کلردیازپوکساید

مصرف بیش از اندازه قرص کلردیازپوکساید در دوزهای سنگین می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد به همراه داشته باشد و منجر به اوردوز شود. علائمی نظیر تنگی نفس، کم شدن هوشیاری، کند شدن و از بین رفتن رفلکس‌ها به شما در زمینه بروز اوردوز هشدار می‌دهند. در صورت بروز این مشکل سریعاً باید به اورژانس مراجعه کنید. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی با داشتن مشاورانی در زمینه داروهای ضد اضطرابی می‌توانند به شما کمک کنند.

سؤالات متداول

– در صورتی که مصرف یک وعده قرص کلردیازپوکساید را فراموش کردم باید چه کار کنم؟

اگر مصرف این دارو را برای یک وعده فراموش کردید به محض یادآوری آن را استفاده کنید. با این حال اگر مصرف دوز بعدی نزدیک است باید وعده قبلی را فراموش کنید و از دو برابر کردن داروی خود بپرهیزید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای ضد اضطراب می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص کلردیازپوکساید