سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همسر خودشیفته

افراد خودشیفته چه ویژگی‌هایی دارند؟ چگونه باید با این افراد تعامل کرد؟ آیا می‌توان با یک همسر خودشیفته زندگی کرد و با او تعاملات مثبتی داشت؟ زندگی کردن با فرد خودشیفته چالش‌های زیادی را به همراه دارد و اغلب بسیار آزارنده و ناراحت کننده است؛ همسر خودشیفته تنها به خودش اهمیت می‌دهد و ممکن است شکست‌های عاطفی زیادی را به شما تحمیل کند. بسیاری از افراد نمی‌دانند با همسر خودشیفته خود چگونه برخورد کنند. شناسایی ویژگی‌های فرد خودشیفته و آگاهی از نحوه برخورد صحیح با چنین افرادی به میزان زیادی شما کمک می‌کند تا از آسیب‌های رابطه جلوگیری کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر خودشیفته می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: همسر خودشیفته

خودشیفتگی چیست؟

خودشیفتگی یک اختلال شخصیتی است که در آن فرد اهمیت ویژه‌ای به خودش می‌دهد و همواره نیاز عمیقی برای تحسین شدن دارد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته معتقدند که نسبت به دیگران برتر هستند و از همین رو اهمیت چندانی به نیازها و احساسات دیگران نمی‌دهند.

اما همه آنچه که ما از افراد خودشیفته می‌بینیم نوعی نقاب است که از شخصیت شکننده آن‌ها محافظت می‌کند. چرا که در حقیقت این افراد عزت نفس بسیار پایین و تخریب شده‌ای دارند که تلاش می‌کنند با اهمیت دادن زیاد به خود آن را پنهان کنند. به همین دلیل است که آن‌ها تحمل بسیار کمی در برابر انتقادات دارند و با کوچک‌ترین بازخورد منفی به شدت به هم می‌ریزند.

چگونه می‌توان به خودشیفتگی همسر پی برد؟

نشانه‌هایی وجود دارد که به شما نشان می‌دهد با یک همسر خودشیفته ازدواج کرده‌اید. برای مثال اگر همسرتان دچار این اختلال باشد دائماً در همه شرایط بر خودش متمرکز خواهد بود و همواره نیاز دارد که شما و سایر اعضای خانواده از او تعریف و تمجید کنید. 

با این حال نمی‌تواند توجه چندان عمیقی به نیازهای شما داشته باشد. این امر باعث می‌شود که در رابطه با او همواره فشار زیادی را تحمل کنید و احساس نادیده گرفته شدن داشته باشید. در واقع شما باید در حال خدمات رسانی باشید در حالی که نمی‌توانید کوچک‌ترین انتقادی بکنید یا در مورد انتظارات خود از او توقع چندانی داشته باشید.

اگر این ویژگی‌ها را در همسر خود مشاهده می‌کنید به جای برچسب زدن به او و بیان آنکه او فردی خودشیفته و خود خواه است ابتدا مشکل خود را با یک مشاور روانشناس در میان بگذارید و با او در این باره مشورت کنید تا بتوانید رفتاری تأثیرگذار و مثبت را با او تجربه کنید. همچنین بهره‌مندی از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی نیزمی‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

ویژگی‌های رابطه با همسر خودشیفته

رابطه عاطفی با یک فرد خودشیفته ویژگی‌های خاصی دارد که اغلب موجب نارضایتی طرفین می‌گردد. ما در ادامه به چند مورد از رایج‌ترین این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

– احساس برتری یک طرفه و عدم تعادل در رابطه

– عدم دریافت همدلی کافی از جانب همسر خودشیفته

– کنترل‌گری و انجام رفتارهای محدود کننده از جانب فرد خودشیفته

– نادیده گرفته شدن نیازهای یکی از طرفین و ارضای افراطی نیازهای دیگری

– وجود پرخاشگری بیشتر در رابطه

تعامل با همسر خودشیفته

ممکن است بعد از ازدواج خود را درگیر رابطه با فردی خودشیفته ببینید و از این بابت دچار ناکامی و سردرگمی شوید. قدم اول پس از آگاهی در این باره این است که از خود بپرسید چه چیزهایی باعث شده که شما به این فرد جذب شوید و درواقع فردی خودشیفته را دوست داشته باشید؟ این مسئله می‌تواند از عواملی نظیر داشتن والدینی خودمحور نشات بگیرد. گاهی اوقات افراد نمی‌توانند به استقلال روانی کافی در زندگی دست یابند و شخصیت خود را دائماً به فردی دیگر گره می‌زنند. این امر باعث می‌شود که در ازدواج با فردی خودشیفته از اینکه همسرشان دائماً در کانون توجهات قرار دارد احساس ارزشمندی کنند.

فهم نقشی که خودتان در این رابطه بیمارگون ایفا می‌کنید به شما کمک می‌کند تا چرخه معیوب ارتباطات ناسالم با همسرتان را بشکنید و به او نیز کمک کنید تا به تعادل بیشتری در رفتارهایش دست یابد. در واقع این امکان وجود دارد که شما با رفتارهایتان به طور ناخودآگاه در حال تقویت کردن خودشیفتگی همسر خود باشید.

مراجعه به یک روانشناس در این شرایط می‌تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید همواره در زندگی نقش قربانی را بازی نکنید و برای عزت نفس و هویت خود ارزش مستقلی قائل باشید. در کنار جلسات درمان فردی، مشاوره زوج درمانی نیز می‌تواند نقش بسیار مفیدی داشته باشد و در تمرین تعامل‌های سالم به شما و همسر خودشیفته شما کمک کند.

برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره خانواده کلیک کنید.

سؤالات متداول

– آیا اختلال شخصیت خودشیفته قابل درمان است؟

بله با این حال درمان اختلالات شخصیت معمولاً از درمان سایر اختلالات دشوارتر است و به تعداد جلسات بیشتری نیاز دارد. به این ترتیب درمان‌های طولانی مدت‌تری را می‌طلبد که از جمله مؤثرترین این درمان‌ها در این زمینه می‌توان به درمان روانپویشی اشاره کرد.

– آیا فرد خودشیفته می‌تواند پس از ازدواج تغییر کند و به واسطه ازدواج به تعادل رفتاری بیشتری دست یابد؟

شاید این جمله را شنیده باشید که می‌گویند هرگز به امید تغییر کسی با او وارد رابطه نشوید. بیشترین مصداق این جمله را می‌توان در مورد ارتباط با افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی مطرح کرد چرا که اختلالات شخصیت وضعیت باثباتی هستند و اغلب به سختی تغییر می‌کنند و حتی بسیاری از درمانگران نیز برای درمان آن با دشواری‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر خودشیفته می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: همسر خودشیفته