سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طلاق بر فرزندان پسر چه تاثیری دارد؟

تأثیر طلاق بر فرزندان پسر چگونه است؟ پسران پس از طلاق والدین با چه آسیب‌هایی مواجه می‌شوند؟ جدایی والدین نه تنها خود آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه می‌تواند پیامدهای بلند مدتی را برای فرزندان به همراه بیاورد. تفاوت‌های جنسیتی باعث می‌شود که دختران و پسران به شیوه‌های متفاوتی به طلاق واکنش نشان دهند و با مشکلات مختلفی روبه‌رو شوند. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا به طور اختصاصی در مورد تأثیر طلاق بر فرزندان پسر اطلاعات بیشتری ارائه کنیم. برای آگاهی از این موضوع تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تأثیر طلاق بر فرزندان پسر می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: طلاق بر فرزندان پسر چه تاثیری دارد؟

تأثیر طلاق بر فرزندان 

طلاق والدین یکی از موقعیت‌های استرس‌آوری است که فشار زیادی را برای فرزندان به همراه می‌آورد. هرچقدر که فرزندان در سنین پایین‌تری باشند احتمال آسیب‌پذیری آن‌ها افزایش می‌یابد چرا که کودکان کمتر می‌توانند رویدادهای پیرامون خود را به طور منطقی تجزیه و تحلیل کنند و به همین خاطر در علت‌یابی وقایع پیرامون خود دچار مشکل می‌شوند. آن‌ها معمولا به دلیل خود مرکز بینی که در سطح روان تجربه می‌کنند خودشان را در جدایی پدر و مادر مقصر می‌دانند و از این بابت دست خوش هیجان‌های منفی بسیاری می‌شوند.

برای شناخت بیشتر در زمینه آسیب های طلاق کلیک کنید.

تأثیر طلاق بر فرزندان پسر

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، دختران و پسران هر دو تحت تأثیر طلاق و جدایی والدین قرار می‌گیرند با این حال نحوه واکنش آن‌ها به این رویداد ممکن است متفاوت باشد چراکه اغلب دختران در برابر رویدادهای آسیب‌زا، درون ریزی بیشتری می‌کنند و در نتیجه رفتارهایی نظیر گوشه گیری، انزوا و افسردگی را بیشتر از خود نشان می‌دهند در حالی که پسران مشکلات خود را بیشتر با برون ریزی نشان می‌دهند و به این ترتیب رفتارهای مخربی نظیر پرخاشگری بیشتر در آن‌ها دیده می‌شود. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین تأثیرات طلاق بر فرزندان اشاره کرده‌ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره طلاق کلیک کنید.

بروز رفتارهای مخرب و پرخاشگرانه از جمله تأثیر طلاق بر فرزندان پسر

در بسیاری از موارد پسران اضطراب‌ و مشکلات خود را با بروز رفتارهای مخرب نشان می‌دهند. به همین خاطر لجبازی، پرخاشگری و دعوا در کودکان پسری که والدینشان از یکدیگر طلاق گرفته‌اند بیشتر دیده می‌شود. اگر پسران در زمان جدایی والدین در دوران نوجوانی قرار داشته باشند احتمال بروز رفتارهای بزهکارانه نیز در آن‌ها دیده می‌شد. این رفتارها زمانی شدت بیشتری می‌یابند که جدایی با درگیری و دعوا همراه بوده و فرزندان شاهد این اختلافات باشند.

افت تحصیلی و مشکلات مرتبط با مدرسه

طلاق والدین می‌تواند روی وضعیت تحصیلی پسران تأثیر بسزایی بگذارد. به خصوص زمانی که این اتفاق در سال‌های پیش دبستانی می‌افتد فرزندان پسر با آسیب‌های بیشتری مواجه می‌شوند. ورود به مدرسه برای این کودکان اغلب دشوار بوده و باعث می‌شود که آن‌ها در سازگار شدن با مدرسه با دشواری‌های متعددی روبه‌رو شوند. افت تحصیلی و انجام رفتارهای مخرب در کلاس درس نیز از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانند تحت تأثیر طلاق والدین در پسران ایجاد شود. شما می‌توانید با مشاوره از مرکز مشاوره روانشناسی در این زمینه از متخصصان کمک بگیرید.

آسیب‌های مرتبط در خصوص کاهش تماس با پدر از جمله تأثیر طلاق بر فرزندان پسر

پسران در روند رشد، به تماس و تعامل کافی با پدران خود نیاز دارند. آن‌ها بسیاری از رفتارهای جنسیتی را از پدرشان می‌آموزند و اغلب در سال‌های کودکی پدر را به عنوان مهم‌ترین الگوی رفتاری خود برمی‌گزینند. پسرانی که پس از طلاق با مادران خود زندگی می‌کنند اغلب به اندازه کافی با پدرشان تعامل ندارند که این مسئله به تنهایی می‌تواند تأثیرات منفی متعددی را برای آن‌ها به همراه بیاورد. به همین خاطر توصیه می‌شود اگر حتی حضانت فرزند برعهده مادر قرار گرفته باشد، فرزند خود را از دیدار با پدر محروم نکنید و تلاش کنید تا تماس‌ها و دیدارهای منظمی را برای آن‌ها فراهم کنید.

مشکلات ارتباطی با ناپدری یا نامادری 

پس از طلاق یکی از مشکلات عمده فرزندان ارتباط آن‌ها با والد جدید در نقش ناپدری یا نامادری می‌باشد. به خصوص اگر ارتباط کودک با والد قبلی صمیمی و عمیق بوده، پذیرش فرد جدید در جایگاه او برای آن‌ها سخت‌تر خواهد بود. با این حال مطالعات نشان می‌دهد که معمولاً پسرها در این زمینه سازگاری بیشتری از خود نشان می‌دهند و زودتر می‌توانند روابط خود را با فرد جدید تعدیل کنند.

سؤالات متداول در رابطه با تأثیر طلاق بر فرزندان پسر

– آیا صحبت کردن در مورد طلاق پیش از وقوع آن می‌تواند به کودکان پسر کمک کند تا راحت با این موضوع کنار بیایند؟

بله. بسیار اهمیت دارد که قبل از طلاق کودک خود را برای این موضوع آماده کنید. جدایی ناگهانی می‌تواند منجر به سردرگمی زیاد فرزند شما شده و واکنش‌های او را تشدید کند. تلاش کنید تا متناسب با سن کودک در این باره با او صحبت کنید و اجازه دهید تا او نگرانی‌هایش را آزادانه با شما مطرح کنید. توجه داشته باشید که هرگز به این بهانه پیش فرزندتان از همسر خود بدگویی نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تأثیر طلاق بر فرزندان پسر می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: طلاق بر فرزندان پسر چه تاثیری دارد؟