سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترس از ارتفاع

ترس از ارتفاع یا همان آکروفوبیا یکی از رایج‌ترین ترس‌ها در میان انسان‌ها است. اگر شما هم هنگام قرار گرفتن در یک بلندی بدون هیچ دلیلی دچار ترس و اضطراب فراوان می‌شوید احتمال دارد که دچار این فوبیا باشید. همچنین باید بدانید که ترس از ارتفاع یکی از انواع اختلالات اضطرابی محسوب می‌شود. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در مورد علائم، علل و درمان آکروفوبیا توضیحات بیشتری را ارائه کنیم. برای کسب اطلاعات در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از ارتفاع می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترس از ارتفاع

ترس از ارتفاع چیست؟

ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا یکی از انواع فوبیای خاص است و در طبقه اختلالات اضطرابی قرار دارد. دچار بودن به این اختلال به معنای ترس بسیار شدید از قرار گرفتن در ارتفاع و بلندی است که باعث می‌شود فرد هنگام قرار گرفتن در این موقعیت اضطراب شدیدی را تجربه کند و حتی در بعضی موارد دچار حملات پانیک گردد. تجربه مقداری ترس هنگام قرار گرفتن در ارتفاع برای اکثر افراد پیش می‌آید و امری طبیعی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال فوبیای خاص کلیک کنید.

شاید شما هم هنگامی که در یک بلندی می‌ایستید و به پایین نگاه می‌کنید دچار سرگیجه شوید و احساس ناخوشایندی داشته باشید. این حالت‌ها باعث نمی‌شود که شما از رفتن به بلندی‌ها اجتناب کنید. در حالی که افراد مبتلا به آکروفوبیا به دلیل ترس خود تا حد امکان از قرار گرفتن در ارتفاع دوری می‌کنند. این افراد حتی از فکر کردن و تصور کردن این موقعیت‌ها نیز دچار اضطراب شدیدی می‌شوند. این اضطراب و پریشانی آنقدر شدید است که بر عملکرد روزانه زندگی فرد تأثیر می‌گذارد و او را با مشکلات مختلفی روبه‌رو می‌کند.

علائم ترس از ارتفاع

علامت اصلی آکروفوبیا ترس شدید از ارتفاع است که با اضطراب و حملات پانیک مشخص می‌شود. علائم این اختلال می‌توانند به صورت جسمانی و روانشناختی بروز پیدا کنند که در ادامه به صورت جداگانه به هریک از آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آگاهی بیشتر در زمینه فوبیا و ترس کلیک کنید.

علائم جسمانی ترس از ارتفاع

افراد مبتلا به آکروفوبیا اغلب علائم جسمانی زیر را تجربه می‌کنند.

– افزایش تعریق، تپش قلب و احساس درد در قفسه سینه هنگام قرار گرفتن در مکان‌های مرتفع و یا حتی هنگام فکر کردن به آن‌ها

– دچار شدن به سرگیجه هنگام قرار گرفتن در بلندی و یا تصور کردن آن

– لرزش بدن هنگام مواجه شدن با ارتفاع

– احساس عدم تعادل و تمایل برای افتادن هنگام قرار گرفتن در بلندی

علائم روانی ترس از ارتفاع

علائم روان شناختی ترس از ارتفاع موارد زیر را شامل می‌شود.

– احساس ترس و وحشت نسبت به دیدن و قرار گرفتن در مکان‌های مرتفع

– ترس بسیار شدید از گرفتار شدن در یک مکان مرتفع

– تجربه نگرانی بیش از حد در مورد چگونگی مواجهه با موقعیت‌های مرتفع

علل دچار شدن به ترس از ارتفاع

آکروفوبیا در بسیاری از موارد در پاسخ به تجربه رویدادهای ناگوار مرتبط با ارتفاع ایجاد می‌شود. از جمله این رویدادها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– تجربه افتادن از بلندی

– مشاهده کردن افتادن کسی از بلندی

– دچار شدن به حمله پانیک در یک منطقه مرتفع یا تجربه حالات روانی ناخوشایند دیگر که باعث شرطی شدن فرد نسبت به انواع بلندی‌ها می‌شود.

با این حال افراد بسیاری هستند که هیچ گونه تجربه ناخوشایندی در این زمینه ندارند و با این حال بدون هیچ دلیلی آکروفوبیا را تجربه می‌کنند. در این شرایط عوامل زیستی نظیر تأثیرپذیری ژنتیکی می‌توانند نقش مهمی داشته باشند چرا که تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در خانواده و بستگان درجه یک خود فردی مبتلا به فوبیا دارند بیش از دیگران به این اختلال مبتلا می‌شوند. البته این مسئله می‌تواند ناشی از الگوبرداری نیز باشند.

درمان ترس از ارتفاع

در بسیاری از موارد ممکن است افراد برای درمان فوبیای خود مراجعه نکنند چرا که تماس چندانی با موقعیت اضطراب‌آور ندارند. اما برای مثال برای افرادی که می‌خواهند در مکان‌های مرتفع کار و فعالیت کنند این مسئله می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد و به عملکرد روزمره آن‌ها آسیب برساند. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین و مؤثرترین روش‌های درمانی در زمینه ترس از ارتفاع اشاره کرده‌ایم.

مواجهه درمانی

مواجهه درمانی مؤثرترین روش برای درمان انواع فوبیای خاص مخصوصا ترس از ارتفاع محسوب می‌شود. در این روش درمانگر به شما کمک می‌کند تا بتوانید به تدریج با عامل ترس خود مواجه شوید و در موقعیت‌های مرتبط با آن از طریق تمرین تکنیک‌هایی نظیر ریلکسیشن واکنش‌های سالم‌تری را جایگزین واکنش‌های اضطرابی کنید.

برای مثال ممکن است روانشناس از شما بخواهد که در قدم اول از نگاه کردن به عکس‌های مرتبط با مناطق مرتفع شروع کنید. پس از اینکه بتوانید در این مرحله بر اضطراب‌های خود غلبه کنید درمانگر موقعیت سخت‌تری را برایتان طراحی کرده و از شما می‌خواهد تا هرچه بیشتر به موقعیت مورد نظر نزدیک شوید تا در انتها بتوانید در یک مکان مرتفع قرار بگیرید بدون اینکه دچار اضطراب و حالات ناخوشایند بدنی شوید.

درمان شناختی رفتاری

اگر شما آمادگی کافی برای مواجهه درمانی را نداشته باشید درمان شناختی رفتاری می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد. در این روش درمانگر با به چالش کشیدن افکار مرتبط با ترس از ارتفاع، به شما کمک می‌کند تا به نوعی بازسازی شناختی دست یابید و در نهایت بتوانید کنترل هیجانات و احساسات خود را نیز در دست بگیرید.

دارو درمانی

خوشبختانه فوبیاها اغلب به درمان‌های روان شناختی پاسخ می‌دهند و لزومی برای دارو درمانی وجود ندارد. با این حال اگر میزان اضطراب شما بسیار شدید باشد و اختلال بسیاری به عملکرد روزمره شما وارد شده باشد ممکن است که دریافت برخی داروهای آرام بخش ضرورت پیدا کند. از جمله مهم‌ترین این داروها می‌توان به انواع بتابلاکرها و بنزودیازپین‌ها اشاره کرد. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی نیز می‌تواند به شما در این زمینه کمک کننده باشد.

سؤالات متداول

– مؤثرترین روش برای درمان فوبیا کدام است؟

نوع درمان انتخابی بستگی به میزان شدت مشکل و سایر ویژگی‌های فرد دارد. با این حال در مورد اغلب فوبیاها مواجهه درمانی و استفاده از حساسیت‌زدایی تدریجی در خط اول درمان قرار دارد.

– برای درمان فوبیا باید به چه متخصصی مراجعه کرد؟

روانشناسان بالینی به کمک رویکردهای مختلف روان درمانی نظیر مواجهه درمانی و درمان شناختی رفتاری به شما کمک می‌کنند تا بتوانید بر این ترس خود غلبه کنید. در صورتی که نیاز به دریافت دارو وجود داشته باشد درمانگر شما را به یک روانپزشک ارجاع خواهد داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از ارتفاع می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترس از ارتفاع