سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترک شیره

برای ترک شیره چه اقداماتی باید انجام داد؟ شیره یکی از انواع مواد مخدر است که از جوشاندن سوخته تریاک به دست می‌آید و آثاری به مراتب شدیدتر و قوی‌تر از خود تریاک به جای می‌گذارد. برای ترک اعتیاد به شیره امروزه روش‌های بسیار متعددی وجود دارد که به فرد کمک می‌کنند در مسیر ترک، دردهای جسمانی کم‌تری را تجربه کند و بتواند با سهولت بیشتری به درمان موفقیت آمیز دست یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک شیره می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع:ترک شیره

شیره تریاک چیست؟

شیره تریاک که از جوشاندن و صاف کردن سوخته تریاک به دست می‌آید یکی از انواع مواد مخدر یا همان افیون‌ها است. مصرف کنندگان این ماده معمولا از روش‌های تدخینی و خوراکی برای مصرف این ماده استفاده می‌کنند. شیره تریاک تا حد زیادی اعتیادآور است و نسبت به خود تریاک اثرات بسیار قوی‌تری را به جای می‌گذارد.

علائم و عوارض ناشی از ترک شیره

ترک مواد مخدر سنتی نظیر شیره تریاک معمولاً با علائم جسمانی زیادی همراه است. از جمله این علائم می‌توان به درد شدید عضلانی، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، دردهای شکمی و علائمی شبیه سرماخوردگی نظیر آبریزش بینی اشاره کرد. این علائم در کنار تجربه علائم روانی مثل بی‌قراری، احساس تنش و اضطراب شدید معمولاً شرایط را برای فرد دشوار می‌کند. خوشبختانه امروزه درمان‌های دارویی که در ترک شیره به کار گرفته می‌شود این علائم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که فرد بتواند با سهولت بیشتری دوران ترک را پشت سر بگذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عوارض شیره کلیک کنید.

 

روش‌های ترک شیره | قدم اول سم زدایی به کمک دارو

قدم اول در ترک شیره سم زدایی بدن و درمان علائم ناشی از ترک است. ترک شیره تریاک معمولا با علائم جسمانی ناخوشایندی همراه است. این علائم در کسانی که اعتیاد شدیدی داشته‌اند با شدت بیشتری همراه خواهد بود. خوشبختانه امروزه سم زدایی با سهولت بیشتری انجام می‌شود و درمانجویان مجبور به تحمل دردهای شدیدی نیستند چرا که در دوره سم زدایی به جای شیره تریاک داروهایی نظیر متادون، بوپرنورفین و نالترکسون به فرد تجویز می‌شوند.

این داروها به دلیل ساختار مشابهی که با مخدرها دارند علائم ترک را تخفیف می‌دهند و به فرد کمک می‌کنند تا وسوسه کم‌تری برای مصرف شیره داشته باشد. البته این داروها باید حتما تحت نظارت پزشک و در دوزهای محدود مصرف شود. رعایت نکردن این مسئله می‌تواند باعث شود که اعتیاد به داروهای جدید جایگزین اعتیاد به شیره شود و مشکلات فرد همچنان ادامه یابد. برای شناخت بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

روش‌های ترک شیره | قدم دوم رسیدگی به اوضاع روانی

مصرف کنندگان شیره تریاک همانند سایر افراد درگیر اعتیاد در روند درمان خود به روان درمانی نیاز دارند. اهمیت مراجعه به روانشناس و دریافت خدمات روان درمانی در دو مسئله است. اول اینکه مصرف مواد مخدر علاوه بر عوارض جسمانی، عوارض روانی را نیز برای فرد به همراه می‌آورد که نیاز به تشخیص و دریافت درمان مناسب دارد. از جمله این عوارض می‌توان به احساس اضطراب شدید و اختلال در عملکرد جنسی اشاره کرد. درمانگر با بررسی پیامدهای مصرف شیره به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید عملکرد سابق خود را بازیابی کنید و از نظر روانی نیز بهبودی را تجربه کنید.

دومین مسئله این است که گرایش به اعتیاد معمولا ریشه‌های روان شناختی دارد. افراد معمولا به دلیل نداشتن مهارت‌های مقابله‌ای کافی، ناتوانی در مدیریت احساسات منفی، دچار بودن به مشکلات و اختلالات روانی و مواردی از این دست به سمت مواد کشیده می‌شوند. در نتیجه اگر این مسائل رفع و رجوع نشوند احتمال بازگشت فرد پس از ترک همچنان وجود دارد. در حقیقت به همین دلیل است که بسیاری از مصرف کنندگان مواد پس از گذراندن دوران سخت ترک اعتیاد مجددا به سمت آن کشیده می‌شوند. مشاوره ترک اعتیاد با پرداختن به ریشه‌های اعتیاد و ارائه راهکارهای مناسب جهت مقابله با عواملی نظیر وسوسه به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید درمان را به طرز موفقیت آمیزی پیش ببرید و از عود مجدد و لغزش‌های مکرر نیز پیشگیری کنید.

انجام مراقبت‌های پس از ترک شیره

افرادی که زمانی درگیر اعتیاد بوده‌اند همواره باید از خود مراقبت کنند و برای پیشگیری از لغزش مجدد هوشیار باشند. در واقع درمان همواره ادامه خواهد داشت. البته به این معنی نیست که شما دائما باید به پزشک و روان شناس مراجعه کنید بلکه انجام اقداماتی نظیر شرکت در گروه‌های خودیاری می‌تواند در بالا نگه داشتن روحیه شما موثر باشد. همچنین روانشناس برای دوران پس از ترک نیز برنامه‌ای برای شما در نظر می‌گیرد تا در فواصل طولانی‌تر به او مراجعه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید همواره خود را تحت نظر داشته باشید و از عواملی که ممکن است شما را مجددا به سمت مواد بکشانند آگاهی کسب کنید. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران در این زمینه خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

سؤالات متداول

– آیا ترک ناگهانی شیره امکان‌پذیر است؟

قطع ناگهانی مصرف شیره می‌تواند منجر به بروز علائم ترک بسیار ناخوشایندی شود. این علائم گاهی آنقدر آزاردهنده می‌شوند که فرد برای رهایی از آن‌ها بالاجبار شیره مصرف می‌کند. به همین خاطر متخصصان معمولا روش‌های ترک تدریجی و سم زدایی به کمک دارو را به افراد پیشنهاد می‌دهند. از دیگر مشکلاتی که در ترک ناگهانی وجود دارد این است که عوامل روانی موثر در اعتیاد نادیده گرفته می‌شوند و همین امر می‌تواند موجبات لغزش‌های مکرر را فراهم کند.

– مراجعه به کمپ‌های ترک اعتیاد تا چه حد می‌تواند در ترک شیره موثر باشد؟

متاسفانه در اکثر کمپ‌های ترک اعتیاد از روش‌های غیرعلمی و غیراصولی برای ترک استفاده می‌کنند. تمرکز این مراکز تنها بر رفع وابستگی جسمانی و محروم کردن بیمار از مواد است. نادیده گرفتن مسائل روانی و استفاده از روش‌های اجباری باعث می‌شود که بسیاری از افراد نتیجه معکوسی از رفتن به کمپ‌های ترک اعتیاد بگیرند و پس از بازگشت مجددا مصرف را از سر بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک شیره می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع:ترک شیره