سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترک هروئین

امروزه روش‌های بسیار مؤثری در ترک هروئین به کار گرفته می‌شود. ترک به کمک دارو و رواندرمانی از جمله مهم‌ترین این روش‌ها هستند. ترک هروئین به دلیل ایجاد حالات بسیار ناخوشایند جسمانی برای بسیاری از مصرف کنندگان غیرممکن به نظر می‌رسد اما روش‌های نوینی که در این زمینه به کار بسته می‌شود با کاهش علائم ترک به افراد کمک می‌کند تا رنج کمتری را متحمل شوند و بتوانند درمان موفقیت آمیز را تجربه کنند. آشنایی با انواع روش‌های ترک به شما کمک می‌کند بهترین آن‌ها را برای درمان اعتیاد انتخاب کنید. گاه ترکیبی از روش‌های ترک می‌تواند بهترین تأثیر را داشته‌باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک هروئین می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترک هروئین

روش‌های سنتی در ترک هروئین

بسیاری از افراد هنوز با روش‌های نوین ترک هروئین آشنا نیستند و هنوز از روش‌های سنتی که بازدهی کمتری دارند برای ترک استفاده می‌کنند. از جمله این روش‌ها می‌توان به ترک ناگهانی یا همان روش سقوط آزاد و ترک یابویی اشاره کرد.

ترک هروئین به روش سنتی یا سقوط آزاد

در این روش فرد به طور ناگهانی خود را از مصرف هروئین محروم می‌کند. این کار می‌تواند علائم ترک بسیار شدیدی را به همراه داشته باشد. این علائم در بسیاری از موارد منجر به نیمه کاره رها کردن ترک و بازگشت به سوی مواد می‌شود.

ترک هروئین به روش سنتی تدریجی

برخی از افراد برای اینکه این علائم را کاهش دهند از روش سنتی تدریجی استفاده می‌کنند. به‌طوری که در هر نوبت مصرف مقداری از دوز مصرفی را کاهش می‌دهند تا در نهایت به هدف قطع کامل مصرف دست یابند. این روش نیز به دلیل در نظر نگرفتن ریشه‌های روانی اعتیاد و عوامل برانگیزاننده مصرف در بسیاری از مواقع نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. با این حال در بین روش‌های سنتی، روش ترک تدریجی بیشترین بازدهی را دارد و بسیاری از افراد گزارش می‌کنند که توانسته‌اند با این روش به مصرف خود خاتمه دهند.

ترک هروئین به روش یابویی

در این روش ترک ناگهانی همراه با اجبار و زور صورت می‌گیرد. برای مثال بسیاری از خانواده‌ها فرد را به کمپ‌های اجباری می‌فرستند که در آن جا از روش‌هایی نظیر بستن فرد به تخت برای پایدار ماندن در ترک مواد استفاده می‌شود. این روش‌ها معمولاً بازدهی چندانی ندارند و با آسیب‌های روانی که برای فرد مبتلا به اعتیاد ایجاد می‌کنند منجر به تشدید شدن اوضاع در دراز مدت می‌شوند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

روش‌های نوین در ترک هروئین

امروزه در ترک هروئین کم‌تر از روش‌هایی نظیر بستن فرد به تخت و یا محروم کردن ناگهانی او از مواد استفاده می‌شود چراکه در این روش‌ها ریشه روانی اعتیاد فرد نادیده گرفته شده و در نتیجه حتی پس از سم‌زدایی بدن مجدداً فرد به سمت مواد گرایش پیدا می‌کند چون هنوز علل روانی درگیری او با اعتیاد بر طرف نشده است. همچنین در روش‌های سنتی، فرد علائم ترک بسیار آزار دهنده‌ای را متحمل می‌شود.

از جمله رایج‌ترین آن‌ها درد شدید عضلانی، اسهال، استفراغ و لرزش بدن است. این علائم باعث می‌شود که افراد برای گریز از این شرایط بحرانی به ناچار مواد مصرف کنند و از ترک فراری باشند. در حالی که استفاده از روش‌های دارویی می‌تواند به مصرف کنندگان کمک کند تا علائم جسمانی خود را کاهش داده و در مسیر ترک پایدار بمانند. در ادامه به طور جداگانه در مورد ترک به کمک دارو و روش‌های رواندرمانی توضیحاتی ارائه کرده‌ایم.

ترک به کمک دارو

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های ترک به کمک دارو این است که فرد علائم جسمانی ناخوشایند کم‌تری را تجربه می‌کند و به این ترتیب نیاز و وسوسه به مصرف هروئین نیز در او کاهش می‌یابد. این مسئله در جلوگیری از عود و لغزش‌های مکرر که در افراد مبتلا به اعتیاد امر شایعی است تا حد بسیاری مؤثر است.

داروهایی که در ترک هروئین به فرد تجویز می‌شوند، نوعی مخدر خفیف هستند و دقیقا روی همان گیرنده‌های مغزی درگیر با هروئین اثر می‌گذارند و به همین خاطر نیاز فرد به مصرف هروئین را کاهش می‌دهند. با این حال نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که این داروها خود نوعی مخدر هستند و حتماً باید تحت نظر پزشک مصرف شوند. پزشک با بررسی میزان شدت اعتیاد دوز متناسبی از دارو را برای شما تجویز خواهد کرد. مصرف سرخود این دارو و توجه نکردن به دوزهای مصرف می‌تواند خود منجر به شکل‌گیری اعتیاد جدیدی در فرد شود. در این حالت نه تنها ترک هروئین صورت نمی‌گیرد بلکه اعتیاد جدیدی نیز به مشکلات قبلی اضافه خواهد شد. از جمله داروهایی که در مراکز ترک اعتیاد به مصرف کنندگان هروئین تجویز می‌شود می‌توان به متادون، بوپرنورفین و نالترکسون اشاره کرد.

ترک به کمک روان درمانی

پرداختن به مشکلات سلامت روان در ترک هروئین برای بسیاری از افراد تعریف نشده است. در واقع ممکن است فکر کنید که این درمان جزء ضروری ترک نیست و آنچه بیش از هر چیزی اهمیت دارد رفع وابستگی جسمانی است. این در حالی است که اعتیاد به هر نوع ماده مخدری ریشه‌های روان شناختی دارد و تا زمانی که این عوامل حل و فصل نشوند اعتیاد فرد ادامه خواهد یافت. به همین دلیل است که بسیاری از مصرف کنندگان با وجود همه سختی‌هایی که در ترک هروئین تحمل می‌کنند بازهم بارها و بارها به سمت آن کشیده می‌شوند و نمی‌توانند دوران ترک طولانی داشته باشند.

به همین خاطر اگر به دنبال این هستید که بتوانید اعتیاد را برای همیشه کنار بگذارید و از شر وسوسه‌های مرتبط با آن خلاص شوید باید به طور زیربنایی برای درمان خود اقدام کنید. در این شرایط مراجعه به یک روانشناس متخصص در حیطه اعتیاد بسیار اهمیت دارد. روانشناس معمولاً با انجام ارزیابی‌های روانی مختلف به شما کمک می‌کند تا بتوانید علل اصلی اعتیاد خود را پیدا کنید. برای مثال بسیاری از افراد به دلیل افسردگی، اضطراب، کمبود اعتماد به نفس یا دچار بودن به اختلالات شخصیتی به مصرف مواد روی می‌آورند. به این ترتیب اگر این مشکلات بر طرف شوند به دنبال آن گرایش فرد به مصرف مواد نیز از بین خواهد رفت

به همین خاطر متخصصان توصیه می‌کنند که در ترک هروئین تنها به دریافت دارو بسنده نکنید و در کنار آن پیگیری جلسات رواندرمانی را نیز جدی بگیرید. در مشاوره ترک اعتیاد به شما کمک می‌شود تا روش‌های روان درمانی را به صورت کامل و مؤثر پیش ببرید.

انتخاب بهترین روش برای ترک هروئین

به طور کلی  از نظر متخصصان اعتیاد استفاده از دارو درمانی و روان درمانی در کنار یکدیگر بهترین روش برای ترک هروئین محسوب می‌شود. از جمله مزایای این روش این است که درمانی سرپایی است و افراد مجبور نیستند برای مدت طولانی از فعالیت‌های اجتماعی و شغلی خود محروم شوند. با این حال در افرادی که تازه مصرف را شروع کرده‌اند و هنوز اعتیاد در آن‌ها شدت چندانی نیافته استفاده از روش‌هایی نظیر سقوط آزاد نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران در زمینه ترک اعتیاد خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

سؤالات متداول

– ترک هروئین چه عوارضی دارد؟

علائم ترک این ماده بسته به میزان شدت اعتیاد و اینکه ترک از چه روشی انجام شود متفاوت خواهد بود. افرادی که به طور ناگهانی هروئین را کنار می‌گذارند معمولاً علائمی نظیر تهوع، استفراغ، بی قراری، درد عضلانی، بی‌خوابی، تپش قلب، پرخاشگری و … را به طرز بسیار شدیدی تجربه می‌کنند. اما این علائم در افرادی که ترک تدریجی را انتخاب کرده‌اند و از داروهای جایگزین نظیر متادون استفاده می‌کنند بسیار خفیف‌تر خواهد بود.

– آیا مصرف هم زمان هروئین و داروهای جایگزین خطرناک است؟

هرگز نباید داروهای جایگزین نظیر متادون و بوپرنورفین را هم زمان با هروئین مصرف کنید. این کار می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد و منجر به حمله صرع و یا حتی مرگ شود.

– فرستادن فرد به کمپ های ترک اعتیاد چقدر در ترک هروئین موثر است؟

در فرستادن فرد به کمپ های ترک اعتیاد باید احتیاط بسیاری به خرج دهید. در بسیاری از این کمپ‌ها که به کمپ‌های اجباری معروف هستند، از روش‌های خشونت آمیز و سنتی برای ترک استفاده می‌شود. این کار به معنای نادیده گرفتن بعد روانی اعتیاد و پرداختن افراطی به سم‌زدایی جسمانی است. معمولا افراد در این کمپ‌ها با آسیب‌های روانی بسیاری مواجه می‌شوند که باعث می‌شود نتوانند در ترک اعتیاد پایدار باشند و حتی بیش از پیش نسبت به مصرف گرایش پیدا کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک هروئین می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترک هروئین