سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختلاف سنی در ازدواج

افراد برای ازدواج به ملاک و معیارهای مختلفی توجه می‌کنند که یکی از این ملاک‌ها میزان اختلاف سنی در ازدواج است. اهمیت این موضوع در جوامع مختلف و با توجه به ویژگی‌های هر شخص می‌تواند متفاوت باشد و به شرایط فردی، رشد عقلی، عاطفی و بلوغ فکری افراد بستگی دارد. با این حال شناخت یکسری مزایا و مشکلاتی که اختلاف سنی می‌تواند برای زوجین به وجود آورد اهمیت دارد. ما در ادامه مقاله به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت پس تا انتها همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف سنی در ازدواج می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلاف سنی در ازدواج

اهمیت اختلاف سنی در ازدواج

اختلاف سنی در ازدواج به اندازه معیارهای دیگر اهمیت ندارد. ازدواج موفق تا حدود زیادی به درک و فهم زوج از یکدیگر بستگی دارد و نه اختلاف سنی که باهم دارند. دو نفر می‌توانند بر حسب علاقه، احترام و درکی که دارند یک ازدواج موفق را رقم بزنند، اما این از اهمیت اختلاف سنی کم نمی‌کند. اگر اختلاف بسیار زیاد یا بسیار کم باشد آسیب‌های مربوط به خودش را دارد.

اختلاف سن مناسب در ازدواج

عموما در یک ازدواج موفق بهتر است که مرد از زن حداقل 1 تا 5 سال بزرگتر باشد. اما این که اختلاف سنی مناسب برای ازدواج چه سنی است کاملا بستگی به شرایط فردی، رشد عقلی، عاطفی و بلوغ فکری دارد که در هر فردی متفاوت است. ممکن است دو زوج با فاصله سنی یکسان وجود داشته باشند که یکی از آن‌ها ازدواج موفقی دارد و دیگری ازدواجش ناموفق است و این فقط به بلوغ و شرایط فکری فرد بستگی دارد.

برای شناخت بیشتر در زمینه شناخت قبل از ازدواج کلیک کنید.

عواملی که بر اختلاف سنی در ازدواج موثر است

فرهنگ

مدل و الگوی زندگی که در یک منطقه حکم‌فرماست و فرهنگ را می‌سازد بر رفتار فرد تاثیر می‌گذارد. در فرهنگ کشور‌های آسیایی رواج دارد که مرد بزرگتر از زن باشد حتی این اختلاف سنی به چهار یا پنج سال برسد اما در بعضی از کشورها ممکن است که همسن بودن یا بزرگتر بودن زن هم پذیرفته شده باشد.

سن ازدواج در پیشینه خانوادگی فرد

فرد عموما در انتخاب اختلاف سنی مناسب برای ازدواج، خانواده و اشخاص اطراف خود را الگو قرار می‌دهد. اگر در خانواده او مرسوم باشد که پسر فاصله سنی زیادی با دختر داشته باشد او هم چنین اختلافی را می‌پذیرد.

برنامه فرزندپروری

ممکن است شخصی تمایل نداشته باشد تا چند سال بعد از ازدواج هم بچه دار شود. در این صورت زن باید از مرد کوچکتر باشد تا قدرت باروری او کاهش پیدا نکند.

مزایای اختلاف سنی در ازدواج

بلوغ فکری از مزایای اختلاف سنی در ازدواج

وقتی که ازدواج با اختلاف سنی اتفاق بیافتد فرد بزرگتر می‌تواند عاقلانه‌تر تصمیم بگیرد و مشکلات را از بین ببرد و بر اساس تجربه، بهترین عملکرد را از خودش نشان دهد.

اختلاف جزئی نگرش و تفکر

زوج‌هایی که باهم اختلاف سنی دارند نگرش و دیدگاهشان نسبت به زندگی متفاوت است که تنوع و تازگی را به همراه دارد و زندگی را از یک‌نواخت بودن دور می‌کند. همچنین فرد را به درک کردن و پذیرش دیگران عادت می‌دهد. در این حالت ممکن است برای مسائل مختلف راه‌حل‌هایی متفاوت و کارآمد پیدا شود.

ثبات اقتصادی از مزایای اختلاف سنی در ازدواج

وقتی که یک فرد در ازدواج بزرگتر باشد به خوبی می‌تواند مشکلات را از بین ببرد و مسائل را حل کند. در این حالت موقعیت‌های زیادی برای مزیت‌های مالی و ثبات اقتصادی زوج‌ها به وجود می‌آید.

کنترل سالم

با گذشت زمان فردی که کوچکتر است می‌تواند شخص بزرگتر را از لحاظ مالی، عاطفی و جسمی حمایت کند. این فرآیند باعث می‌شود که پایه زندگی افراد خانواده مستحکم شود و تعادل کافی در آن به وجود می‌آید.

مشکلات اختلاف سنی در ازدواج

سردی ارتباط

اختلاف سنی زیاد در ابتدای ازدواج مشکلی به وجود نمی‌آورد و همه چیز به صورت عادی و با بهترین شکل ممکن پیش می‌رود. اما بعد از مدتی رضایت زوج از زندگی مشترک کاهش پیدا می‌کند و از یکدیگر دلسرد می‌شوند. افرادی که فاصله سنی‌شان کمتر است رضایت بیشتری نسبت به زندگی مشترک دارند. احساس ناامیدی و عدم رضایت در زوج‌هایی که تفاوت سنی زیادی دارند می‌تواند به طلاق منجر شود. 

اختلافات زناشویی از مشکلات اختلاف سنی در ازدواج

ازدواج با اختلاف سنی زیاد می‌تواند منجر به کاهش تفاهم، به وجود آمدن مشکلات اقتصادی یا حمایتی و به وجود آمدن مشکلات جدی در زندگی زناشویی بشود. این مشکل زمانی شدت پیدا می‌کند که زن بزرگتر از مرد باشد.

فشار اجتماعی

ممکن است زوج‌هایی با اختلاف سنی زیاد مورد پذیرش جامعه نباشند و عموما در پی انتقاد آن‌ها قرار بگیرند. این مسئله می‌تواند آن‌ها را دچار فشار اجتماعی کند که بر زندگی شخصی‌شان هم تاثیر می‌گذارد.

تفاوت الویت‌ها از مشکلات اختلاف سنی در ازدواج

افرادی که تفاوت سنی زیادی دارند اولیت‌هایشان بسیار با یک‌دیگر متفاوت است به گونه‌ای که ممکن است یکی از آن‌ها اولیت دیگری را بیهوده بداند. در اینجا بروز اختلافات زناشویی اتفاق می‌افتد.

فرزندآوری

اگر افراد با فاصله سنی زیاد بخواهند با یک‌دیگر ازدواج کنند مخصوصا اگر با تاخیر در امر فرزندآوری روبه‌رو شوند دچار مشکل می‌شوند و به راحتی نمی‌توانند این‌کار را انجام دهند.

نارضایتی از رابطه جنسی 

ممکن است در صورت وجود اختلاف سنی بیش از حد، رابطه جنسی که باب میل هر دوطرف باشد صورت نگیرد. عموما فردی که سن کمتری دارد می‌خواهد جنب و جوش فراوانی در رابطه جنسی داشته باشد اما شخصی که سنش بالاتر است علاقه‌ای به این کار ندارد.

حل مشکلات اختلاف سنی در ازدواج

حفظ حریم شخصی

در هر رابطه‌ای اهمیت دارد که شما حریم شخصی فرد مقابل را رعایت کنید و تا جایی که به زندگی زناشویی آسیب نرسیده باید به او اجازه بدهید که زمانی را صرف خودش کند و حریم خودش را داشته باشد. اهمیت این اصل برای برطرف کردن مشکلات اختلاف سنی زیاد بسیار مناسب است.

صبوری

روبه‌رو شدن با مسائلی که از نظر شما بسیار غیرعادی است با صبر کردن آسان می‌شود. صبور بودن و شکیبایی به شما کمک می‌کند تا حد زیادی دچار مشکل نشوید و از نقاط بهتری به زندگی نگاه کنید. در این صورت مشکلات حاصل شده از فاصله سنی زیاد را بهتر از بین می‌برید.

برقراری ارتباط

بیشتر مسائل و مشکلات زناشویی با برقراری ارتباط موثر می‌تواند از بین برود. شما باید همه چیز را با شریک زندگی‌تان در میان‌بگذارید تا با آن‌ها کنار بیاید پس با او صادق باشید. مخصوصا اگر اختلاف سنی بسیار زیادی با هم دارید.

عشق بدون علت

عشق و علاقه بدون اینکه به دنبال شرط و علت باشید به میزان زیادی در حل مشکلات به شما کمک کند. افراد با اختلاف سنی زیاد می‌توانند با یک‌دیگر به خوبی زندگی کنند به شرط این‌که پایه و اساس رابطه‌شان سلامت باشد و از عشق و علاقه ساخته شود. همانطور که متوجه شدید اختلاف سنی یکی از عوامل مهم و مؤثر در امر ازدواج است اما آنچه که اهمیت بیشتری دارد، تفاهم و سازگاری افراد است. مشاوره ازدواج به شما کمک می‌کند تا میزان تفاهمات بین خود را از جنبه‌های مختلف بسنجید و با شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر وارد زندگی مشترک شوید.

سوالات متداول

– با 10 سال اختلاف سنی میشه زندگی خوبی داشت؟

اختلاف سنی با توجه به معیارهای رشد عقلی، اقتصادی، فکری و نگرش خود فرد و اطرافیان او تعیین می‎شود. اما به طور کلی ممکن است در بسیاری از افراد اختلاف سنی 10 سال زوج را دچار مشکل کند که نیاز به مراقبت‌های بیشتری از رابطه دارند.

– همسن بودن در ازدواج میتونه باعث مشکل بشه؟

همسن بودن تا درجات زیادی نمی‌تواند مشکل‌ساز باشد و بستگی به تحول و رشد فرد دارد. در این مورد عموما افراد نگرششان یک شکل است و از یک دیدگاه به موضوعات مختلف نگاه می‌کنند. در این صورت از مزایای اختلاف سنی متناسب نمی‌توانند بهره‌مند شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف سنی در ازدواج می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلاف سنی در ازدواج