سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترس از پرواز

ترس از پرواز که در اصطلاح روانشناسی با عنوان ایروفوبیا شناخته می‌شود یکی از انواع فوبیاهای خاص می‌باشد و در طبقه اختلالات اضطرابی قرار دارد. در این اختلال فرد ترس و وحشت زیادی را هنگام پرواز با هرگونه وسیله هوایی نظیر هواپیما و هلیکوپتر تجربه می‌کند و حتی از تصور قرار گرفتن در این موقعیت‌ها نیز دچار حالات ناخوشایندی می‌شود. اگر دچار این فوبیا هستید ما در این مقاله در مورد علائم، علل و روش‌های درمان این اختلال اطلاعاتی ارائه کرده‌ایم که مطالعه آن می‌تواند برای شما سودمند باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از پرواز می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترس از پرواز

ترس از پرواز یا ایروفوبیا چیست؟

ممکن است همه افراد هنگام قرار گرفتن در هواپیما و در لحظات پرواز و فرود میزانی از اضطراب را تجربه کنند. این تجربه اضطراب لزوماً به معنای این نیست که شما به اختلال ایروفوبیا مبتلا هستید. افراد مبتلا به ایروفوبیا ترس و وحشت بسیار شدیدی را هنگام پرواز تجربه می‌کنند که این امر باعث می‌شود تا حد امکان از قرار گرفتن در موقعیت‌های مربوط به آن اجتناب کنند.

برای مثال این افراد حاضرند وقت، هزینه و سختی‌های بیشتری را متحمل شوند اما از خطوط هوایی برای مسافرت‌های خود استفاده نکنند. در نتیجه آن‌ها اغلب وسایل نقلیه زمینی را انتخاب کرده و استفاده از هرگونه وسیله‌ای که در موقعیت پرواز قرار می‌گیرد را نادیده می‌گیرند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه اختلال فوبیای خاص کلیک کنید.

علل و عوامل مرتبط با فوبیای پرواز

ترس از پرواز اغلب با ترس‌ها و فوبیاهای دیگری نیز همراه است. برای مثال بسیاری از کسانی که دچار ایروفوبیا هستند به کلاستروفوبیا یا همان ترس از فضاهای بسته نیز دچار هستند. این افراد هنگام قرار گرفتن در هواپیما به دلیل بسته بودن فضا احساس می‌کنند که در تنگنا قرار گرفته‌اند و نمی‌توانند از موقعیت فرار کنند. همین امر باعث می‌شود که ترس آن‌ها به هواپیما نیز سرایت کرده و در نتیجه ایروفوبیا را نیز تجربه کنند.

از دیگر شرایط مرتبط با دچار شدن به این فوبیا می‌توان به آکروفوبیا اشاره کرد. در این نوع از هراس فرد از قرار گرفتن از هرگونه بلندی و ارتفاعات به شدت می‌ترسد و از آن‌ها اجتناب می‌کند. به همین خاطر به دلیل آنکه موقعیت پرواز همواره با قرار گرفتن در ارتفاعات همراه است طبیعتاً آکروفوبیا به ترس از پرواز نیز می‌انجامد.

علاوه بر مسائل روانی برخی شرایط جسمانی نیز می‌توانند در ایجاد فوبیای پرواز نقش داشته باشند. برای مثال افرادی که دچار مشکلات مرتبط با گوش، سینوزیت و سرگیجه هستند هنگام قرار گرفتن در هواپیما علائمشان تشدید می‌شود. یادآوری این حالات ناخوشایند باعث می‌شود که فرد هنگام قرار گرفتن مجدد در هواپیما دچار ترس و اضطراب شدید شود.

همچنین در ذکر علل مرتبط با فوبیای پرواز نباید نقش عوامل محیطی را نادیده بگیریم. افرادی که بیش از دیگران در معرض اخبار ناخوشایند مرتبط با سقوط هواپیماها قرار می‌گیرند و در اطرافیان خود کسانی را دارند که به این ترس مبتلا هستند بیش از دیگران در معرض دچار شدن به این آسیب قرار دارند.

علائم ترس از پرواز

این فوبیا معمولاً منجر به تجربه علائم مختلفی در سطح جسم و روان می‌شود که در ادامه به هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

علائم جسمانی

علائم جسمانی ترس از پرواز معمولاً موارد زیر را در بر می‌گیرد که هنگام قرار گرفتن در موقعیت پرواز و یا حتی تصور آن تجربه می‌شود.

– افزایش تعریق

– افزایش ضربان قلب

– حالت تهوع

– استفراغ از علائم جسمانی ترس از پرواز

– سرگیجه 

– سرد شدن دست‌ها

– احساس تنگی نفس

– احساس خفگی

علائم روانشناختی

ایروفوبیا علاوه بر ایجاد علائم ناخوشایند جسمانی منجر به تجربه علائمی در سطح روان نیز خواهد شد که موارد زیر را شامل می‌شود. افراد هنگام قرار گرفتن در موقعیت پرواز یا حتی فکر کردن به آن این علائم را تجربه می‌کنند.

– افزایش تحریک‌پذیری و احساس بی‌قراری روانی

– تجربه افکار زیاد و ناخوشایند مرتبط با مرگ

– کاهش توانایی تفکر در اثر ترس از پرواز 

– دچار شدن به ترس و اضطراب شدید

– تجربه مشکلاتی در جهت‌یابی

 برای آگاهی بیشتر در زمینه فوبیا و ترس کلیک کنید.

درمان ترس از پرواز

در درمان این فوبیا معمولاً از روش‌های مختلف دارو درمانی و روان درمانی استفاده می‌شود. برای افرادی که در طول زندگی خود تماس چندانی با موقعیت‌های مرتبط با پرواز ندارند ممکن است پزشک داروی آرامبخشی را در دوز بسیار پایین تجویز کند تا با مصرف آن قبل از قرار گرفتن در هواپیما و سایر موقعیت‌های شبیه به آن بتوانند آرامش خود را حفظ کنند و اضطراب چندانی نداشته باشند.

اما برای کسانی که دائماً باید از هواپیما استفاده کنند و عملکرد روزانه‌شان به خاطر ترس از پرواز مختل شده، درمان‌های اساسی‌تری لازم است که ازجمله آن‌ها می‌توان به مواجهه درمانی، حساسیت زدایی تدریجی و درمان شناختی رفتاری اشاره کرد. این درمان‌ها که از جانب روانشناسان ارائه می‌شود معمولاً در درمان انواع فوبیاها به کار می‌رود و خوشبختانه در اغلب موارد نیز موفقیت‌آمیز است. همچنین مشاوره از مرکز مشاوره روانشناسی نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

سؤالات متداول

– آیا با افزایش سن ترس از پرواز کاهش می‌یابد؟

اگر این ترس درمان نشده باقی بماند می‌تواند از کودکی تا بزرگسالی همراه فرد باقی بماند. با گذشت زمان هرچقدر که فرد بیشتر از قرار گرفتن در موقعیت‌های پرواز اجتناب می‌کند میزان ترس و شدت اختلال او افزایش می‌یابد.

– آیا بین زنان و مردان از نظر میزان دچار شدن به فوبیای پرواز تفاوتی وجود دارد؟

مطالعات اکثر نشان می‌دهد که زنان به میزان بیشتری دچار فوبیای پرواز هستند و مردان به مقدار کمتری آن را تجربه می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که 60 درصد مبتلایان زن و 40 درصد مرد می‌باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از پرواز می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترس از پرواز