سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علائم اوتیسم در کودکان

علائم اوتیسم در کودکان چیست؟ اختلال اوتیسم از جمله اختلالات نافذ رشدی است که بررسی آن به صورت یک طیف رفتاری انجام می‌گیرد. افراد مبتلا به اوتیسم دارای نقص در تعامل اجتماعی، مشکلات زبانی و رفتارهای محدود و کلیشه‌ای هستند. والدین اولین افرادی هستند که متوجه تفاوت کودک خود با سایر کودکان می‌شوند. با این حال برای تشخیص این اختلال در کودکان به نظر روانشناس و متخصص نیاز است. ما در ادامه مطلب به بررسی بیشتر در زمینه علائم اوتیسم در کودکان خواهیم پرداخت پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم اوتیسم در کودکان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: علائم اوتیسم در کودکان 

اوتیسم چیست؟

اوتیسم یا درخودماندگی یکی از اختلالات جدی در طیف رشدی است که غالبا در اوایل دوره کودکی و قبل از 3 سالگی ظاهر می‌شود. علائم و شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است اما همه انواع اوتیسم بر توانایی برقراری ارتباط با دیگران توسط کودک تاثیر می‌گذارد. هنوزعلت ابتلا به این اختلال به طور دقیق مشخص نیست اما مسائل ژنتیکی و همچنین بیماری‌هایی که مادر در زمان بارداری به آن‌ها مبتلا می‌شود بر بروز این اختلال اثر دارند.

علائم اوتیسم در کودکان

اختلال تکلم

کودک مبتلا به اوتیسم در صحبت کردن دچار تاخیر هستند. کودکان طی فرایند رشد قدرت کلامی‌شان بیشتر می‌شود. یک کودک طبیعی در 1 سالگی می‌تواند یک کلمه بگوید و در یک و نیم سالگی 3-2 کلمه را با هم ترکیب می‌کند. کودکان مبتلا به اوتیسم یا کلامی ندارند یا در قیاس با هم سن‎هایشان دچار تاخیر کلامی هستند یا کلام دارند، اما معنی دار نیست و کلام دیگران را بازگو می‌کنند.

گاهی والدینی که فرزندشان اوتیسم دارد این مورد را انکار می‌کنند. آن‌ها می‌گویند فرزندم کلام دارد و حتی باهوش است. استدلال آن‌ها این است که چون فرزندشان در سن پایین می‌تواند جمله‌های سنگین و طولانی را بیان کند او باهوش است اما برخی کودکان مبتلا به اوتیسم مثل طوطی کلمات و جمله‌های اطرافیان را تکرار می‌کنند. این مسئله بدان معنی است که کودک درک و شناختی از محیط اطراف ندارد.

هرزه خواری از علائم اوتیسم در کودکان

هرزه خواری میل به خوردن چیزهایی است که خوراکی نیستند که این مورد یکی دیگر از نشانه‌های کودکان مبتلا به اوتیسم است. خوردن چیزهای غیرخوراکی در سن 18 تا 24 ماهگی طبیعی است. اما برخی از مبتلایان به اوتیسم و دیگر اختلالات رشدی طی گذر زمان به خوردن چیزهایی مانند خاک یا گچ ادامه می‌دهند.

کودکان مبتلا به اوتیسم “من” نمی‌گویند

طی روند طبیعی رشد، کودکان به محض آنکه “من” را درک می‌کنند، دیگر از اسم خود برای بیان خواسته‌هایشان استفاده نمی‌کنند در حالی که کودک مبتلا به اوتیسم شناختی از “من” ندارد و خود را با نام صدا می‌زند. برای مثال می‌گوید زهرا خسته است. کودک مبتلا حتی ضمایر را هم اشتباه استفاده می‌کند.

تشنج از علائم اوتیسم در کودکان

اختلالات تشنج از جمله حملات صرع تقریبا در میان 39 درصد بیماران اوتیسم رایج است. این اختلال بیشتر در مبتلایانی مشاهده می‌شود که کم‌ توانی ذهنی هم دارند. بیمار اوتیسم ممکن است انواع گوناگونی از تشنج را تجربه کند. تشنج‌های افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در کودکی یا در سنین بزرگسالی آغاز شوند. برای بررسی بیشتر این مساله بهتر است به پزشک متخصص مغز و اعصاب رجوع کنید.

برقراری ارتباط یک طرفه

کودک مبتلا به اوتیسم در صورتی که کلام سالمی هم داشته باشد، باز هم نمی‌تواند درست ارتباط برقرار کند و گفتارش جهت دار نیست. ممکن است محتوای کلام با سنش همخوانی نداشته باشد یا بدون توجه به صحبت‌های دیگران فقط در مورد علایق خود صحبت کند.
در حقیقت کودک مبتلا به اوتیسم نمی‌تواند اطلاعاتش را با دیگران تبادل کند. این کودکان به خنده یا خستگی دیگران توجهی نمی‌کنند. آن‌ها نمی‌توانند نوبت را رعایت کنند. این افراد ارتباط یک‌طرفه برقرار می‌کنند و به همین علت ارتباطشان موثر نیست.

اختلال در پردازش حسی از علائم اوتیسم در کودکان

اغلب افراد مبتلا به اوتیسم واکنش‌های غیرمعمولی به تجربیات حسی نشان می‌دهند. آن‌ها در پردازش داده‌ها و درک محرک‌های حسی مانند صدا، بو، مزه و حرکت مشکل دارند. بعضی از بیماران اوتیسم به امواج صوتی یا لمس‌شدن، حساسیت بیش‌تری دارند. این وضعیت ‌دفاعی حسی نامیده می‌شود.

از مهم‌ترین نشانه‌های حساسیت بیش‌ از اندازه این است که فرد مبتلا نمی‌تواند در محیطی با نور معمولی لباس بپوشد یا لمس شود یا حتی در جایی با نور معمولی زیاد نمی‌تواند بماند. یکی دیگر از موارد حساسیت این است که به شنیدن نامشان واکنش نشان نمی‌دهند. اکثر اختلالات پردازش حسی با کار درمانی یا روش‌های درمانی یکپارچگی حسی بهتر می‌شوند.

کودکان مبتلا به اوتیسم ساعت‌ها با یک اسباب بازی سرگرم می‌شوند

کودک طبیعی و نرمال توجه کوتاه مدتی دارد یعنی نهایتا پنج دقیقه با یک اسباب بازی بازی می‌کند و بعد آن را رها می‌کند و سراغ بازی دیگری می‌رود. کودک طبیعی، به دلیل اینکه محرک‌های مختلف را آزمایش می‌کند، پیشرفت می‌کند و زود حوصله‌اش سر می‌رود اما کودک مبتلا به اوتیسم ساعت‌ها یک بازی تکراری انجام می‌دهد.

کودکان مبتلا به اوتیسم عاشق پنکه و لباس‌شویی هستند

کودکان مبتلا به اوتیسم به چرخیدن یا به وسایلی که می‌چرخد مثل پنکه و لباسشویی علاقه زیادی دارند و ممکن است ساعت‌ها خودشان را با تماشای آن‌ها سرگرم کنند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه اختلالات و مشکلات کودکان کلیک کنید.

مهمترین علائم اوتیسم در کودکان در هر سن

12 ماهگی: کلمات را نمی‌تواند ادا کند و اصلا صحبت نمی‌کند همچنین او غالبا هنگام خداحافظی با افراد برای آن‌ها دست تکان نمی‌دهد.

14 ماهگی: در این ماه متوجه می‌شوید او به دنیای اطافش بی توجه است و واکنش خاصی نشان نمی‌دهد.

16 ماهگی: کودک حتی قادر نیست یک کلمه ادا کند.

24 ماهگی: نمی‌تواند چند لغت را ادا کند و دایره واژگانش بسیار ضعیف است.

آیا اوتیسم قابل درمان است؟

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که هرچه این اختلال زودتر تشخیص داده شود و بازتوانی‌ها شروع بشوند احتمال بهبود بیشتر است. بهترین زمان برای شروع درمان، قبل از پنج سالگی است. باید بدانید درمان کامل برای اوتیسم وجود ندارد و افراد مبتلا به آن همیشه مقداری تفاوت با همسالان عادی خود خواهند داشت اما می‌توان با داشتن نظارت روی فرد و کمک‌های صحیح، فرد را به زندگی عادی نزدیک‌تر کرد. در درمان کودکان اوتیسم تلاش می‌شود تا با استفاده از تمرین و آموزش‌های مربوطه در مراکز مخصوص، مهارت‌های کلامی و اجتماعی آن‌ها را تقویت کرد. برای انتخاب بهترین روش‌های آموزش کودکان اوتیسم و آگاهی از رفتار مناسب با آن‌ها مراجعه به مشاوره کودک الزامی است.

سوالات متداول

– آیا ابتلا به اوتیسم از بدو تولد مشخص می‌شود؟

علائم اوتیسم معمولا بعد از 9 ماهگی قابل تشخیص است، اما در 3-2 سالگی کاملا مشخص می‌شود مگر در موارد بسیار خفیف که ممکن است در نوجوانی یا جوانی تشخیص داده شود. علائم در 3 حوزه ارتباط، کلام و علایق و رفتار‌های تکراری دیده می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم اوتیسم در کودکان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: علائم اوتیسم در کودکان