سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص آسنترا

سرترالین در مبحث دارو و درمان با نام تجاری آسنترا قرص روکشدار 50 و 100 میلی گرمی است که از دسته‌ی داروهای مهارکننده‌ی باز جذب سروتنین است. قرص آسنترا در درمان اختلالات پانیک، افسردگی، زودانزالی و… به کار می‌رود. در صورت حساسیت به آسنترا هرگز مصرف نکنید و با پزشک خود مشورت کنید. هیچ‌گاه قرص را به‌صورت ناگهانی ترک نکنید. چراکه عوارضی را برای شما به دنبال دارد. مراقب تداخلات دارویی باشید و هرگونه داروی مصرفی را به پزشک خود اطلاع دهید. در ادامه راجع به داروی سرترالین، موارد مصرف، منع و چگونگی مصرف توضیح داده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص آسنترا می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص آسنترا

ترکیبات قرص آسنترا کدام‌اند؟

قرص آسنترا حاوی مقدار زیادی از هیدروکلراید است. کلسیم، سدیم استارچ گلیکولات، سلولز میکروکریستالین، هیدروژنف فسفات دی هیدرات، هیدروکسی پروپیل سلولز، منیزیوم استئارات، تالک، از دیگر ترکیبات و اجزای سازنده‌ی سرترالین است. علاوه بر این از هیدروکسی پروپیل متیل سلولز، تیتانیوم دی اکساید و پروپیلن گلایکول نیز می‌‌تئان نام برد که مکانیزم اثر یرترالین ررا بالا می‌برند.

موارد مصرف قرص آسنترا یا سرترالین چیست؟

آسنترا بیشتر در درمان اختلالات افسردگی همراه با اضطراب یا بدون آن تجویز می شود. همچنین در درمان اختلالات پانیک (وحشت زدگی)، دوره‌های کوتاه تفکرات اجباری، رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای، اضطراب شدید و اختلال وسواسی جبری بسیار موثر است. برای کسب اطلاعات در زمینه افسردگی کلیک کنید.

موارد منع و هشدار مصرف قرص آسنترا

در صورتی که به قرص آسنترا و یا ترکیبات این دارو حساسیت دارید مصرف آن برایتان ممنوع است. همچنین نباید همزمان یا با فاصله ی کمتر از دو هفته از مصرف مهارکننده‌های «مونوآمین اکسیداز» تجویز شود. در صورت ابتلا به هریک از بیماری‌های مزمن، اختلالات متابولیک، وجود حساسیت بیش از حد به داروها با احتیاط مصرف کنید و حتما با پزشک خ.د مشورت کنید.

پزشک را از هرگونه‌ی داروی مصرفی مطلع کنید. درصورت ابتلا به بیماری کبدی آسنترا را مصرف نکنید  از قبل با پزشک خودمشورت کنید. ممکن است پزشک میزان مصرف دارو را کاهش دهد و یا فواصل آن را افزایش دهد. در صورت داشتن سابقه‌ی بروز حملات صرع آن را با پزشک درمیان بگذارید. این قرص برای افراد زیر 16 سال و در باردهی و شیردهی تجویز نمی‌شود. تاثیر سرترالین بر روی جنین و هنگام شیردهی اثبات نشده اما بریا اطمینان بهتر است آن را مصرف نکنید.

نکته‌ی مهم: قرص آسنترا باعث کاهش توانایی جسمی و ذهنی در فرد مصرف‌کننده می شود؛ به‌ویژه اگر همراه با الکل یا داروی دیگری مصرف شود. بنابراین در دوره‌ی مصرف از رانندگی و کارهایی که نیاز به توجه و تمرکز کامل دارند بپرهیزید.

تداخلات دارویی آستنرا یا سرترالین

برخی از داروها میزان اثربخشی قرص آسنترا را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به همین دلیل قبل از مصرف همزمان با داروهای دیگر پزشک خود را مطلع سازید. داروهایی که با آستنرا تداخل دارند شامل کاربامازپین، فنی توئین، سوماتریپتان، فن فلورامین، ترامادول، دیازپام، تولبوتامید و سایمتیدین می‌شوند. همچنین در صورت مصرف لیتیوم یا وارفارین احتمالاً پزشکتان به انجام آزمایش خون توصیه می کند. مصرف سرترالین همراه با الکل بسیار خطرناک است. همچنین آسنترا را با آب گریپ فروت مصرف نکنید.

نحوه‌ی مصرف و میزان مصرف سرترالین

نحوه ومیزان مصرف حتما باید طبق دستور پزشک باشد. معمولا آن را یک بار در شب یا روز تجویز می‌کند. از قطع خودسرانه‌دارو پرهیز کنید. میزان مصرف قرص آسنترا را به انتخاب خود تغییر ندهید و دوز مصرفی آن را بالا نبرید چراکه در این صورت عوارض احتمالی دوبرابر می‌شود. از پزشک خود بپرسید که مصرف دارو را تا چه مدت باید ادامه دهید. در ادامه میزان مصرف دارو در درمان هر یک از اختلالات را ذکر کرده ایم.

مقدار مصرف دارو در درمان افسردگی و اختلال وسواسی جبری

میزان طبیعی شروع مصرف قرص آسنترا 50 میلی گرم (یک قرص کامل) و یک بار در روز تجویز می‌شود. در صورتی که بعد از مدتی بهبودی اتفاق نیوفتد پزشک دوز مصرف را به تدریج و با فواصل زمانی بیش از یک هفته به میزان حداکثر 200 میلی گرم (4 قرص) افزایش می دهد. برای کسب اطلاعات در زمینه دیگر داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

مقدارمصرف دارو در درمان اختلال پانیک

میزان مصرف روزانه 25 میلی گرم (نصف قرص) و یک بار در روز است. بعد از یک هفته پزشک دوز مصرفی به 50 میلی گرم افزایش می‌دهد و طی هفته‌های بعدی میزان مصرف را تا 400 میلی گرم تجویز می‌کند.

مقدار مصرف دارو در کودکان زیر 12 سال

قرص آسنترا معمولا  برای افراد زیر 16 سال توصیه نمی‌شود اما پزشک در مواردی خاص آن را در دوز مصرفی روزانه 25 میلی گرم تجویز می‌کند. ممکن است دوز مصرفی را به تدریج افزایش دهد.

نکاتی درمورد مصرف آسنترا

_قرص آسنترا را هر روز در زمان معینی می‌توانید همراه با غذا مصرف کنید.

_از جویدن و خرد کردن قرص‌ها خودداری کنید

_ممکن است بعد از یک هفته احساس بهبودی نسبی داشته‌باشید. هرگز قرص آسنترا را سر خود قطع نکنید نشانه های بیماری برمی‌گردند. همچنین ممکن است بعد از 4 هفته سرترالین اثر گذاری خود را شروع کند. اکر احساس کردید بهبودی صورت نمی گیرد یا تاثیر دارو بیش از اندازه است با پزشک خود صحبت کنید.

_در صورت مصرف بی از حد قرص آسنترا پزشک خود را در جریان بگذارید تا خطری شما را تهدید نکند.

_اگر مصرف یک وعده را فراموش کردید وعده‌ی بعدی را به هیچ وجه دوبرابر نکنید.

عوارض مصرف آسنترا

در صورت قطع ناگهانی مصرف آسنترا ممکن است گیجی، لرزش دست‌ها، اظطراب، تهوع و تپش قلب شدید بروز کند. عوارض جانبی دارو تهوع، اسهال، یبوست، تعریق، اختلالات جنسی (مانند تعویق در انزال)، بی خوابی، خواب آلودگی، کاهش اشتها و کاهش وزن است. این عوارض خفیف‌اند و معمولا سریع از بین می‌روند.

همچنین کرامپ، واکنشهای آلرژیک (تنگی نفس، درد قفسه سینه، تورم پلکها، صورت و لبها، کهیر،  خارش در تمام بدن) حرکات و تکان های غیر ارادی، حرکات پیچشی یا فشاری در اندام ها، درد شکم، بی نظمی در دوره قاعدگی، افزایش حجم و حساسیت پستانها و ترشح احتمالی شیر از آنها از عوارض بسیار نادری هستند که احتمال وقوع آن‌ها بسیار کم است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص آسنترا می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص آسنترا