سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترک متادون

درباره روش‌های ترک متادون چه می‌دانید؟ متادون ماده مسکنی است که در درمان اعتیاد به انواع مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما از آنجایی که تأثیرات شبه افیونی دارد مصرف سرخود آن و رعایت نکردن دستورات پزشک می‌تواند این ماده را از یک ماده درمانی به ماده‌ای اعتیادآور تبدیل کند. بسیاری از افراد به همین شیوه گرفتار اعتیاد به متادون می‌شوند و نمی‌دانند که از چه روشی برای ترک این ماده استفاده کنند. اگر شما هم به دنبال روش‌هایی آسان برای ترک متادون هستید، ما در این مقاله به توضیحات جامعی در این باره اشاره پرداخته‌ایم که مطالعه آن می‌تواند برای شما سودمند باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک متادون می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترک متادون

سوءمصرف متادون

با اینکه متادون درمانی دارویی در ترک اعتیاد به مخدرها محسوب می‌شود، مصرف آن حتماً باید با احتیاط بسیار زیادی انجام شود. چرا که مصرف سرخود و بی‌رویه آن بسیار اعتیادآور است. سوءمصرف متادون، اثراتی مشابه با مواد مخدر بر مغز شما باقی خواهد گذاشت. به همین خاطر اگر برای ترک مخدرها به دنبال مصرف متادون هستید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

پزشک بر اساس وضعیت جسمانی و میزان ماده مصرفی قبلی شما دوز مصرفی را تعیین خواهد. توجه داشته باشید که از مصرف هم زمان این دارو با مواد مخدر دیگر خودداری کنید. چرا که خطر ابتلا به تشنج و حتی خطر مرگ را برای شما در پی خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر از عوارض متادون کلیک کنید.

علائم ترک متادون

زمانی که متادون مورد سوءمصرف قرار بگیرد ترک کردن آن علائم ناخوشایندی را در فرد ایجاد خواهد کرد. همه این علائم نشان‌دهنده وابستگی جسمانی و روانی در فرد است. این علائم مواردی نظیر: دردهای عضلانی، افزایش ضربان قلب، بی‌خوابی، بی‌قراری، احساس اضطراب و تنش، حالت تهوع، استفراغ، تحریک‌پذیری، کم‌اشتهایی، تعریق، تب و لرز و آبریزش بینی را دربرمی گیرد.

روش‌های درمانی ترک متادون

متادون به دلیل اثرات شبه افیونی، خود نوعی مخدر محسوب می‌شود. ترک اعتیاد به این دارو مانند هر مخدر دیگری فرد را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند. چرا که کنار گذاشتن آن علائم جسمی و روانی زیادی را برای فرد به همراه می‌آورد. البته این علائم نسبت به علائم ترک سایر مخدرها نظیر هرویین شدت کم‌تری دارند.

با این حال تحمل و مقاومت در برابر این علائم معمولاً برای فرد بسیار سخت است. به همین دلیل مداخلات پزشکی و روان‌شناختی در مسیر بهبودی ضرورت دارد و حتماً باید از ترک خودسرانه این دارو جلوگیری شود.در ادامه به انواع روش‌های درمانی در ترک متادون اشاره خواهیم کرد:

1. درمان دارویی

با مراجعه به مراکز اعتیاد ممکن است که پزشک درمان‌های دارویی را در دستورکار قرار دهد. از جمله داروهایی که در ترک اعتیاد به متادون مورد مصرف قرار می‌گیرد، ب 2 یا بوپرونورفین است. به این صورت که ب 2 جایگزین مصرف متادون می‌شود تا ابتدا علائم ترک کنترل شده و کاهش یابد، سپس دوز مصرف ب 2 زیر نظر پزشک به تدریج کاهش می‌یابد تا به طور کامل قطع شود.

توجه داشته باشید که در مصرف ب 2 نیز باید احتیاط کنید. چرا که مصرف سرخود و بی‌رویه آن بازهم منجر به بروز عوارض ناخوشایند و تداوم یافتن اعتیاد خواهد شد.

2. روان درمانی با استفاده از روش‌های شناختی-رفتاری

درمان شناختی-رفتاری یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی در ترک اعتیاد به متادون محسوب می‌شود. در این روش اساس درمان کار کردن روی افکار فرد است. در حقیقت با کنترل افکار مربوط به اعتیاد رفتارها و هیجانات ناخوشایند مرتبط با آن نیز مدیریت خواهد شد.

علاوه بر این مسئله بسیار مهم در این درمان بررسی عوامل برانگیزنده درون فردی و محیطی است که فرد را به سمت اعتیاد سوق می‌دهند و در او وسوسه ایجاد می‌کنند. آموزش مهارت‌های مقابله با وسوسه و نحوه برخورد با برانگیزنده‌ها نه تنها در ترک اعتیاد بسیار مؤثر خواهد بود بلکه به فرد کمک می‌کند تا در ترک باقی بماند و در نتیجه از عود مصرف نیز پیشگیری شود.

3. خانواده درمانی

بسیاری از خانواده‌ها در مورد داروهایی نظیر متادون اطلاعات چندانی ندارند و در نتیجه زمانی که از مصرف متادون در یکی از اعضای خانواده خود باخبر می‌شوند نمی‌دانند که باید چه رفتاری انجام دهند. این امر باعث می‌شود که گاهی اقدامات هیجانی نامناسبی صورت بگیرد.

خانواده درمانی به شما کمک می‌کند تا اطلاعاتتان در مورد اعتیاد افزایش یابد و با بهترین روش‌های رفتار با فرد معتاد آشنا شوید. نحوه برخورد اطرافیان و میزان حمایتی که از فرد معتاد به عمل می‌آید در تسریع فرایند ترک نقش بسزایی دارد در نتیجه بسیار مهم است که شما چه روش رفتاری را در پی می‌گیرید.

توجه داشته باشید استفاده از روش‌های قهرآمیز و پرخاشگرانه نظیر بردن به کمپ‌های اجباری ممکن است اثرات معکوسی روی فرد بگذارند. زیرا او احساس می‌کند شما مشکلش را درک نمی‌کنید و در نتیجه نسبت به ترک متادون مقاومت زیادی در او شکل می‌گیرد که درمان را با چالش‌های بیشتری مواجه می‌کند. مشاوره ترک اعتیاد با روش‌های اصولی همراه با روان درمانی علاوه بر کمک به ترک از بازگشت به مصرف و اعتیاد جلوگیری می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک متادون می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترک متادون