سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع پرده بکارت

انواع پرده بکارت را می‌شناسید؟ پرده بکارت یک غشا نازک در ورودی دهانه واژن است که در افراد مختلف، به اشکال متفاوتی وجود دارد. نوع پرده‌ی بکارت بسیار مهم است چرا که باکره بودن دختر و میزان خونریزی او را پس از رابطه جنسی مشخص می‌کند. پارگی نوعی از پرده‌ی بکارت بدون خونریزی است و در صورتی که این موضوع تشخیص داده نشده باشد، ابهامات و سوتفاهم هایی در مورد باکرگی دختر به وجود می‌آورد. تشخیص سلامت پرده‌‌ی بکارت به عهده پزشک است که مطمئن ترین روش می‌باشد. پرده بکارت موضوعی با اهمیت برای دختران است؛ برخی از آن‌ها مدام نگران پارگی آن هستند اما در ادامه توضیح خواهیم داد که پرده‌ی بکارت به راحتی دچار پارگی نمی‌شود. در ادامه به بررسی کامل انواع پرده بکارت می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرده بکارت می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: انواع پرده بکارت

انواع پرده بکارت | پرده بکارت چیست؟

پرده‌ی بکارت یک غشا نازک است که در دهانه ورودی واژن قرار دارد. پرده‌ی بکارت اشکال مختلفی دارد و به صورتی های مختلفی از هم باز می‌شود. شایع ترین شکل پرده بکارت به صورت نیمه‌ی ماه است و به این صورت اجازه می‌دهد که خون قاعدگی از مهبل رد شود. پرده بکارت در کودکان به صورت هلالی است و با گذشت زمان و تغییرات دوران بلوغ شکل اصلی خود را به دست می‎آورد. پرده‌ی بکارت هیچ بافت عضلانی و یا غددی خاصی ندارد و تنها اهمیت آن، نوع و شکل آن است. ممکن است که پرده بکارت در برخی از افراد شکل نگرفته باشد و فرد بدون هیچ رابطه جنسی، فاقد پرده بکارت باشد.

انواع پرده بکارت | اهمیت پرده بکارت

پرده‌ی بکارت در جوامع و فرهنگ های مختلف از میزان اهمیت های بسیار متفاوتی برخوردار است. در برخی کشورها و مخصوصا کشور های شرقی و مسلمان، بکارت ار اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که نشان دهنده عدم رابطه جنسی دختر قبل از ازدواج است. اما در برخی از کشور ها همچون کشور های غربی، بکارت از اهمیت چندانی برخورد نیست و مردم آن جوامع معتقدند که زنان نیز به اندازه مردان آزادند تا قبل از ازدواج رابطه جنسی داشته باشند.

انواع مختلف پرده بکارت

شکل و ضخامت پرده‌ی بکارت در افراد مختلف فرق می‌کند و تشخیص نوع آن از نظر پزشکی اهمیت زیادی دارد. چرا که بحث باکره بودن و خونریزی بعد از اولین رابطه جنسی در جامعه ما از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلف پرده‌ی بکارت به شرح زیر می‌باشد:

انواع پرده بکارت | پرده حلقوی

این نوع پرده شبیه به یک حلقه است که سوراخی در وسط آن قرار دارد. پرده حلقوی شایع ترین نوع پرده بکارت است که از اطراف به واژن چسبیده است. بکارت حلقوی دو نوع کشسانی و غیر کشسانی دارد. خونریزی بعد از دخول زمانی رخ می‌دهد که پرده بکارت از نوع حلقوی غیر کشسانی باشد.

پرده ارتجاعی

پرده ارتجاعی شبیه به پرده بکارت حلقوی است با این تفاوت که قابلیت ارتجاعی دارد. یعنی پس از دخول پاره نمی‌شود و یا دچار پارگی بسیار جزئی می‌شود. این نوع پرده با خونریزی همراه نیست و ممکن است که پس از اولین نزدیکی سو تفاهم عدم باکرگی دختر به وجود بیاید. معاینه قبل از رابطه جنسی و تشخیص پزشک، تمامی این مشکلات را حل می‌کند.

نکته: توجه داشته باشید که در صورتی که پرده بکارت فردی ارتجاعی باشد، باز هم پزشک می‌تواند برقراری رابطه جنسی و یا عدم برقراری آن را متوجه شود.

پرده تیغه ای یا دو سوراخی

نوع دیگری از پرده بکارت که به آن پرده تیغه ای گفته می‌شود به این صورت است که دو سوراخ گرد در وسط آن قرار گرفته است و یا این که این دو سوراخ به صورت دو سوراخ تیغه ای عمودی در وسط پرده بکارت قرار گرفته اند.

انواع پرده بکارت | پرده غربالی یا مشبک

این نوع پرده تمام دهانه ورودی واژن را گرفته است و چندین سوراخ در وسط آن قرار دارد به این صورت که حالت مشبک و سوراخ سوراخ به وجود می‌آورند. درصد بسیار کمی از خانم‌ها پرده بکارت مشبک دارند.

پرده بسته یا مسدود

در برخی مواقع فرد با پرده بکارتی کاملا مسدود به دنیا می‌آید و یا قطر پرده به قدری زیاد است که در زمان دخول دچار پارگی نمی‌شود و رابطه جنسی را سخت و دردناک می‌کند. پرده مسدود در زمان قاعدگی نیز مانع از خروج خون می‌شود. برای حل این مشکل لازم است که به پزشک مراجعه کرد تا با یک جراحی سبک، مشکل را حل کند.

تشخیص سلامت پرده‌ی بکارت

برخی از دختران در لباس زیر خود لکه خون مشاهده می‌کنند و یا به طور مکرر خودارضایی دارند. سالم بودن پرده بکارت یکی از مهم ترین دغدغه های این دختران است. برای تشیخص پارگی بکارت راه هایی وجود دارد. مثلا می‌توان در مقابل یک آیینه بزرگ نشست و با باز کردن لبه های واژن، پرده بکارت را مشاهده کرد. اما به این روش هیچ اعتباری نیست و نمی‌توان با قطعیت، سالم بودن یا پارگی آن را تائید کرد. بهترین و مطمئن ترین روش تشخیص سلامت بکارت، مراجعه به پزشک متخصص است. این را بدانید که پزشک شاید برای تشخیص بهتر سوالاتی بپرسد، اما کاری به داشتن رابطه جنسی شما ندارد و نتیجه را تنها به شما می‌گوید. تنها کسی که می‌تواند پاره بودن پرده بکارت را در شما تشخیص دهد پزشک متخصص است.

نشانه های روانشناسی داشتن پرده بکارت

نشانه قطعی برای تائید نداشتن پرده بکارت وجود ندارد اما برخی از نشانه ها ممکن است بیانگر باکرگی دختر باشند. به طور کلی دختران در اولین رابطه جنسی خود، خجالتی هستند و از صحبت در مورد مسائل جنسی اجتناب می‌کنند. دختران باکره به راحتی وارد معاشقه نمی‌شوند و در ابتدا گارد دفاعی خود را حفظ می‌کنند. از این طریق می‌توانید تا حدودی باکرگی را در شریک جنسی خود تشخیص دهید.

نشانه‌های ظاهری پرده بکارت پاره شده

اولین نشانه ظاهری عدم بکارت در دختران شکل سوراخ واژن است. این سوراخ در دختران به صورت گرد است اما در زنان به صورت هفت در می‌آید. چرا که در صورت فشار مکرر آلت مردانه، دهانه  واژن به صورت عدد هفت در میاید تا ورود آلت مردانه به واژن تسهیل شود. همچنین یک غشا ضخیم و برجسته در دیواره گردن رحم وجود دارد. این غشا در صورت رابطه جنسی مکرر از بین می‌رود و به راحتی و با کمترین فشار می‌توان آلت مردانه را وارد واژن کرد.

توجه داشته باشید که تجاوز یک بحث جداگانه است و با مراجعه به پزشک می‌توان از صحت یا عدم صحت آن مطمئن شد. چرا که وقتی تجاوز صورت می‌گیرد؛ علاوه بر آسیب های دهانه و دیواره واژن، مجاری ادراری و دهانه رحم نیز دچار آسیب دیدگی می‌شود و این توسط پزشک به راحتی قابل تشخیص است.

عوامل تاثیر گذار در پارگی پرده بکارت

به طور معمول پرده‌ی بکارت به راحتی پاره نمی‌شود و موارد بسیار نادری وجود دارد که باعث پارگی پرده بکارت شوند. کارهایی همچون اسب سواری باعث ایجاد شکاف بر کشاله ران می‌شود اما منجر به پارکی بکارت نمی‌شود. ممکن است که پرده بکارت در نتیجه مواردی همچون بیماری، آسیب مستقیم، معاینات اشتباه پزشکی، تمرینات فیزیکی و خود ارضایی با اشیا خارجی و آسیب زننده دچار پارگی شود.

خونریزی ناشی از پارگی پرده‌ی بکارت

بین خونریزی بکارت و قاعدگی تفاوت آنچنانی وجود ندارد اما تفاوت اصلی آن ها در حجم و غلظت خونریزی است. خونریزی ناشی از پاره شدن پرده بکارت از یک قطره شروع می‌شود و حداکثر آن به اندازه ای است که یک نوار بهداشتی را پر کند. خونریزی ناشی از پارگی طبیعی، به سرعت لخته می‌شود اما پارگی پرده ترمیم شده یا خونریزی ندارد و یا به کندی لخته می‌‌شود. در صورتی که پارگی با خونریزی همراه باشد، خون ریزی ناشی از آن بسیار بیشتر از خونریزی پرده طبیعی است.

فلسفه اصلی پرده‌ی بکارت

اکثر افراد فکر می‌کنند که پرده بکارت نوعی بی عدالتی در حق دختران است که آزادی آنان را از بین می‌برد. اما این تفکر اشتباه است چرا که فلسفه وجود پرده‌ی بکارت در دختران چیز دیگری است. پرده بکارت به این دلیل است که از عفونت های دوران جنینی و نوزادی پیشگیری کند. تصور اینکه بکارت به معنی عدم رابطه جنسی است یک امر اشتباه است چرا که دختران می‌توانند بدون از دست دادن بکارت نیز رابطه جنسی داشته باشند.

پارگی بکارت بدون درد

پارگی بکارت با توجه به نوع آن از میزان درد و خونریزی متفاوتی همراه است. بهتر است که اولین رابطه جنسی خود را در شرایطی داشته باشید که با کمترین استرس همراه باشد. به همین دلیل رابطه جنسی در شب عقد و عروسی توصیه نمی‌شود. همچنین قبل از رابطه جنسی از نوع بکارت خود آگاهی داشته باشید، چرا که اگر نوع بکارت شما مسدود باشد، رابطه با درد زیادی همراه است. این مشکل با مداخله پرشکی حل می‌شود. همچنین قبل از شروع دخول، زن باید کاملا تحریک شده باشد چرا که در غیر این صورت دخول با درد همراه می‌شود. معاشقه قبل از رابطه جنسی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای برقراری رابطه جنسی لذت بخش و حل تعارضات زناشویی خود می‌توانید از مشاوره جنسی بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرده بکارت می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: انواع پرده بکارت