سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طلاق عاطفی

در بسیاری از مواقع عوامل مختلفی مانع از جدایی رسمی زن و شوهرها می‌شود و در نتیجه آن‌ها به طلاق عاطفی روی می‌آورند. در این شرایط زوجین با وجود اینکه هنوز از هم جدا نشده‌اند از نظر عاطفی راه خود را از یکدیگر جدا می‌کنند و در نتیجه هیچ رابطه دوستانه و عاشقانه‌ای با یکدیگر ندارند. در واقع زن و مرد همانند دو همکار یا دو هم خانه به زندگی باهم ادامه می‌دهند در حالی که قلب‌هایشان از هم فاصله گرفته است. طلاق از هر نوع آن آسیب‌های فراوانی را بر زندگی زوجین و فرزندان آن‌ها وارد می‌کند؛ به همین دلیل لازم است زوجین در زندگی مشترک خود برای بهبود رابطه و درمان زخم‌های روحی روانی اقدام کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه آسیب های طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق عاطفی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: طلاق عاطفی

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی نوعی جدایی غیر رسمی و نانوشته است که میان زوجین در زندگی مشترک اتفاق می‌افتد. در این شرایط زن و مرد دیگر دلبستگی عاطفی به یکدیگر ندارند و تنها به دلایلی نظیر پیامدهای اخلاقی و اجتماعی طلاق به زندگی با یکدیگر ادامه می‌دهند. در این شرایط هیچ گونه صمیمیت و ابراز علاقه‌ای وجود ندارد و حتی افراد بحث و مشاجره‌ای هم با یکدیگر نمی‌کنند. طلاق توافقی نیز اغلب به دنبال طلاق عاطفی رخ می‌دهد که در آن زن و شوهر توافق می‌کنند به صورت رسمی از یکدیگر جدا شوند. برای شناخت بیشتر در زمینه طلاق توافقی کلیک کنید.

 

طلاق عاطفی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

این مسئله بسیار حائز اهمیت است که بتوانید تعارضات و مشکلات زندگی مشترک خود را به موقع حل و فصل کنید. گاهی اوقات اختلافات کوچکی که از نظر شما چندان مهم به نظر نمی‌آیند در طول زمان روی هم انباشته شده و بحرانی جدی را می‌سازند چرا که هر مشکلی که در زندگی تجربه می‌کنید بار هیجانی مربوط به خود را دارد. اجتناب از حل به موقع این مشکلات موجب سرکوب هیجانات مربوطه می‌شود. این مسئله به مرور زمان فشار مضاعفی را به سطح روان وارد می‌کند. به همین خاطر ممکن است از یک زمانی به بعد نتوانید به وضعیت موجود ادامه دهید و به طور کل تعلق خاطرتان را به رابطه از دست بدهید.

به طور کل می‌توان گفت طلاق عاطفی اغلب در زوجینی اتفاق می‌افتد که یک یا هردوی آن‌ها تلاشی برای رفع مشکلات کوچک و بزرگ رابطه نمی‌کنند و تنها از طریق کناره گیری همه چیز را به گذر زمان واگذار می‌نماید. در حالی که اگر افراد از مهارت‌های ارتباطی کلامی مناسبی برخوردار باشند می‌توانند به طور مسالمت‌آمیز و به دور از تنش اختلافاتشان را با یکدیگر در میان بگذارند و به حل مسائل بپردازند.

عوامل مؤثر در طلاق عاطفی

پژوهشگران حوزه زوج و خانواده به بررسی عوامل مختلفی پرداخته‌اند که می‌توانند در بروز طلاق عاطفی میان زوجین مؤثر باشند. ما در ادامه به سه نظریه مهم در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

1- هوش معنوی

یکی از متغیرهایی که در بررسی عوامل فردی مؤثر در طلاق عاطفی مورد بررسی قرار گرفته هوش معنوی است. جالب است بدانید که تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در زندگی خود انسان‌های معنوی‌تری هستند و یا نگرش‌های مذهبی محکم‌تری دارند کم‌تر طلاق عاطفی را گزارش می‌دهند. در واقع پژوهشگران معتقدند که حضور معنویت در زندگی افراد می‌تواند به عنوان نوعی عامل محافظت کننده در نظر گرفته شود که می‌تواند احتمال فاصله‌گیری هیجانی زوجین از یکدیگر را کاهش دهد.

2- نظریه عوامل شناختی

در نظریه‌های شناختی افکار و برداشت‌های ما از واقعیت به عنوان زیربنای اصلی تمام احساسات و اعمال ما در نظر گرفته می‌شوند. طبق این نظریه افرادی که دچار تحریف‌های شناختی بیشتری هستند و نمی‌توانند برداشت مناسبی از حقیقت‌های موجود در رابطه داشته باشند بیش از دیگران در معرض طلاق عاطفی قرار می‌گیرند.

این افراد معمولاً سبک‌های مقابله‌ای نادرستی برای حل مسائل خود برمی‌گزینند که منجر به فاصله‌گیری عاطفی هرچه بیشتر می‌شود. برای مثال برخی از افراد هرگونه بحث و گفت‌وگو در مورد اختلافات و تعارض‌ها را نوعی تنش جدی برداشت می‌کنند. این برداشت باعث می‌شود که شدیداً از قرار گرفتن در موقعیت‌های تعارض زناشویی دچار اضطراب شوند و در نتیجه برای پیشگیری از تنش‌ها از هرگونه بحثی خودداری کنند و نوعی سبک مقابله‌ای سرشار از اجتناب را در پیش بگیرند. از جمله ویژگی‌های افراد با این سبک مقابله‌ای می‌توان به سکوت‌های افراطی در مقابل نارضایتی‌های همسر، نشان دادن نوعی خونسردی غیر قابل توجیه در موقعیت‌های آسیب‌زا و خودداری از هرگونه تلاش مشترک برای بهبود بخشیدن اوضاع اشاره کرد.

3- نظریه ویژگی‌های شخصیت

اگرچه وجود تفاوت در ویژگی‌های شخصیتی امری طبیعی در زندگی مشترک است  و لزوماً منجر به بروز نارضایتی میان زن و شوهرها نمی‌شود، با این حال دو ویژگی وجود دارد که در ایجاد اختلافات بسیار مؤثرند و در زمینه طلاق عاطفی نیز می‌توانند نقش بسیار مهمی را ایفا کنند. این دو ویژگی ناتوانی در تنظیم هیجان و برخورداری از سبک دلبستگی ناایمن را شامل می‌شوند. در توضیح این موضوع باید گفت افرادی که در تنظیم هیجان مشکل دارند زمانی که دستخوش احساسات منفی می‌شوند نمی‌توانند به راحتی خود را با شرایط سازگار کنند و در نتیجه واکنش‌های نامتناسبی را نشان می‌دهند. ابراز ناسالم هیجانات منفی در طول زندگی مشترک می‌تواند به روابط صمیمانه آسیب‌های بسیار جدی بزند و صمیمت طرفین را از بین ببرد.

در زمینه سبک‌های دلبستگی ناایمن هم مسئله اصلی این است که افرادی که از این سبک‌ها برخوردارند در حقیقت تصویر درستی از یک ارتباط صمیمانه و امن ندارند. آن‌ها در این ارتباط دائماً به خود و دیگری آسیب می‌رسانند و نمی‌توانند از صمیمیت موجود لذت ببرند. این افراد ممکن است دائماً ترس از دست دادن داشته باشند یا در رابطه نتوانند به دیگری اعتماد کنند. این افکار باعث می‌شود که رفتارهای مخربی از خود نشان دهند و فرد مقابل را مکرراً بیازارند. اگر این مسائل در طول زمان تحت درمان قرار نگیرند مسلما به آسیب‌های جدی منجر می‌شود و می‌تواند طلاق عاطفی را نیز به بار بیاورد.

درمان طلاق عاطفی

اینکه طلاق عاطفی درمان شود یا خیر بیش از هر چیز به این بستگی دارد که زوجین چقدر هنوز به رابطه خود دلبسته هستند. در واقع بسیاری از افراد با وجود اینکه به رابطه صمیمانه خود پایان داده‌اند در جلسات مشاوره اذعان می‌کنند که هنوز فرد مقابل خود را دوست دارند و ناتوانی در حل مشکلات است که باعث کناره گیری آن‌ها از یکدیگر شده است. در این شرایط زوج درمانگران با آموزش مهارت‌هایی نظیر حل مسئله و اصلاح سبک‌های مقابله زن و مرد به آن‌ها کمک خواهد کرد تا بتوانند صمیمت از دست رفته در زندگی خود را بازیابند.

از سویی دیگر گاه آسیب‌های رابطه آنقدر زیاد است که تنها راه‌حل ممکن طلاق و جدایی است؛ در این صورت پیشنهاد می‌کنیم آگاهانه و به کمک مشاوره طلاق این کار را انجام دهید تا آسیب‌های طلاق را بر خود و فرزندان به حداقل برسانید.

اما زمانی که یک یا هردوی زوجین از لحاظ احساسی نسبت به یکدیگر احساس تعلق نمی‌کنند و نوعی گسست عاطفی را گزارش می‌دهند کار درمانگران بسیار سخت خواهد بود و در حقیقت این شرایط اغلب به شکست درمان منجر خواهد شد. لازم به ذکر است که مرکز مشاوره روانشناسی نیز در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند. 

 

سؤالات متداول

– برای حل مشکلات بین فردی و پیشگیری از طلاق عاطفی باید به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

روانشناسان بالینی با گرایش خانواده و سایر روانشناسانی که در دوره‌های تخصصی زوج درمانی آموزش دیده‌اند می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

– آیا طلاق عاطفی درمان پذیر است؟

همان طور که گفته شد این مسئله به میزان دلبستگی زوجین به یکدیگر و تمایل آن‌ها برای بهبود اوضاع بستگی دارد. در بسیاری از شرایط درمانگران با کمک به ایجاد تعاملات سازنده میان زوجین به آن‌ها کمک می‌کنند که رابطه خود را بهبود ببخشند. با این حال تا زمانی که هردوی شما حاضر به تلاش برای بهبود رابطه نباشید درمانگر نیز نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق عاطفی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: طلاق عاطفی