سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آمادگی برای طلاق

آمادگی برای طلاق برای اغلب افراد فرایند پیچیده و دردناکی است. با این حال راه‌حل‌هایی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا شیوه مسالمت آمیزتری را برای طلاق گرفتن انتخاب کنید و در این راه رنج کمتری را متحمل شوید. اگر بتوانید این دوران بحران را به درستی مدیریت کنید عبور از آن برایتان آسان‌تر شده و بهتر می‌توانید از پس آن بربیایید. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا به توصیه‌های مهم در زمینه آمادگی برای طلاق اشاره کنیم. اگر شما نیز در حال گرفتن این تصمیم مهم در زندگی مشترک خود هستید خواندن این مطلب می‌تواند برایتان سودمند باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه آمادگی برای طلاق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: آمادگی برای طلاق

ضرورت آمادگی برای طلاق 

ممکن است به هر دلیلی به این نتیجه برسید که زندگی مشترکتان بسیار آسیب دیده و قادر به بازسازی و ترمیم رابطه نیستید. در این شرایط گزینه‌ای به جز طلاق به ذهنتان نمی‌رسد و برای بازگرداندن آرامش به زندگی خود جدایی را انتخاب می‌کنید. اما معمولا همه چیز خیلی در صلح اتفاق نمی‌افتد و مشکلات زیادی زن و مرد را درگیر می‌کند که باعث می‌شود در این جریان تحت تأثیر آسیب‌های زیادی قرار بگیرند. برای مثال بسیاری از اوقات زن و مرد هر دو تصمیم به طلاق ندارند و در نتیجه با مقاومت‌های زیاد طرف مقابل خود روبه‌رو می‌شوند.

در این شرایط افراد ممکن است حاضر به هر نوع باج دهی شوند تا تنها بتوانند به زندگی مشترک خود خاتمه بدهند. مواجه شدن با خشونت خانگی، ضررهای مالی، ترس از دست دادن فرزندان و نگرانی‌های مالی از جمله مواردی هستند که معمولا منجر به رنج روانی شدیدی می‌شوند و حتی پس از طلاق نیز روح و روان فرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. اما دعوا و جنجال تنها راه‌حل برای خاتمه دادن به اختلافات نیست. رعایت توصیه‌های متخصصین در زمینه آمادگی برای طلاق به شما کمک می‌کند که تا حد امکان از آسیب‌ها پیشگیری کرده و به شیوه سالم‌تری به موقعیت واکنش نشان دهید. برای آگاهی بیشتر در زمینه طلاق کلیک کنید.

 

توصیه‌های متخصصان در زمینه آمادگی برای طلاق

ما در این جا به چند مورد از مهم‌ترین توصیه‌ها در زمینه آمادگی برای طلاق اشاره کرده‌ایم. رعایت این موارد به شما کمک می‌کند تا بتوانید این دوران را علی رغم همه سختی‌ها به سلامت پشت سر بگذارید و کمترین آسیب را ببینید. با این حال در نظر داشته باشید که این توصیه‌ها کلی هستند و ممکن است در زندگی شما موارد خاصی وجود داشته باشد که برای حل و فصل آن‌ها لازم باشد حتما به یک زوج درمانگر مراجعه کنید.

1- روش صلح آمیزتری را در فرایند آمادگی برای طلاق انتخاب کنید

برای آنکه به همسرتان نشان دهید تصمیم به طلاق گرفته‌اید، راه‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید بدون اینکه این موضوع را با او در میان بگذارید به دادگاه بروید و تقاضای طلاق بدهید. با این حال قبل از انجام هر کاری تلاش کنید اندکی به خودتان زمان بدهید و ببینید چگونه می‌توانید آسیب‌ها را برای خود و سایر اعضای خانواده به حداقل برسانید. استفاده از روش‌هایی نظیر اقدام به طلاق ناگهانی می‌تواند در لحظه میزان خشم و مصمم بودن شما را به فرد مقابل نشان دهد اما طبیعتا با واکنش‌های متقابلی در او همراه خواهد بود.

بسیاری از افراد با وجود آنکه خود نیز می‌دانند که زندگی مشترکشان سرنوشتی ندارد، تنها به دلیل اینکه درخواست طلاق به شیوه درستی مطرح نشده خود را درگیر یک جنگ قدرت می‌کنند و با لج بازی در مقابل خواست فرد مقابل می‌ایستند و با طلاق گرفتن مخالفت می‌کنند. در اینجا مخالفت نه برای حفظ زندگی بلکه تنها به عنوان یک رفتار تلافی جویانه انجام می‌شود. در نتیجه بسیار مهم است که چگونه تصمیم به طلاق را با همسرتان مطرح می‌کنید. برخورداری از مهارت کنترل احساسات و عدم عمل کردن در لحظه به شما کمک می‌کند تا بتوانید در این زمینه موفق‌تر رفتار کنید و با روش مسالمت آمیزتری آمادگی برای طلاق خود را مطرح کنید. برای شناخت بیشتر در زمینه طلاق توافقی کلیک کنید.

2- حرفه‌ای رفتار کنید

در طول فرایند آمادگی برای طلاق لازم است که در زمینه موضوعات مختلفی تصمیم بگیرید. برای مثال تصمیم‌گیری در مورد حضانت فرزندان، درخواست مهریه و رسیدگی به امور مالی از جمله مهم‌ترین موضوعات در این دوران هستند. نکته قابل توجه این است که در این زمان شما دست خوش هیجانات منفی بسیاری هستید. تجربه این هیجانات منجر به کاهش عملکرد شناختی مغز شده و در نتیجه توان تصمیم‌گیری درست را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین خاطر بسیاری از افراد پس از طلاق و آرام‌تر شدن اوضاع فکر می‌کنند که اگر به گذشته برگردند به نحو دیگری عمل می‌کنند.

برای آنکه در این شرایط حرفه‌ای عمل کنید و اشتباهات کمتری مرتکب شوید، بهتر است از همان ابتدا با یک مشاور حقوقی در ارتباط باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید به طور واقع‌بینانه‌تری با پیامد رفتارهای خود مواجه شوید و بهترین گزینه‌های موجود در موقعیت را نیز بشناسید.

3- از مسئولیت‌ها فرار نکنید

فرایند آمادگی برای طلاق گاهی آنقدر برای افراد طاقت فرسا می‌باشد که ترجیح می‌دهند به نحوی منفعلانه رفتار کنند و از تمام حواشی بگریزند. برای مثال برخی از افراد در این شرایط دائما از گفت‌وگو در مورد طلاق با دیگری اجتناب کرده و به او اجازه می‌دهند تا به تنهایی در مورد همه مسائل تصمیم بگیرد. در واقع آن‌ها با این کار می‌خواهند تمام مسئولیت‌ها را به دوش فرد مقابل بیندازند تا در آینده مجبور نباشند به خاطر پیامدهای آنچه که اتفاق افتاده خود را سرزنش کنند.

اما باید در نظر بگیرید که طلاق یکی از مسائلی است که می‌تواند تا حد بسیار زیادی در سرنوشت شما تأثیر داشته باشد، در نتیجه اگر نقش یک ناظر منفعل را بازی کنید نه تنها در آینده آرامش بیشتری عایدتان نمی‌شود بلکه ممکن است دائما به خاطر این رفتار خود را سرزنش کرده و آرزو کنید که ای کاش می‌توانستید به گذشته برگردید. به این ترتیب حتی اگر پیشنهاد طلاق از جانب شما مطرح نشده باشد لازم است که در فرایند آن نقش فعالی داشته باشید و مسئولیت سرنوشت خود را به عهده بگیرید.

4- شما محکوم به تنهایی نیستید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که باید به تنهایی از پس حل مشکلات خود بربیایند و به این ترتیب خود را از دریافت هرگونه حمایت اجتماعی محروم می‌کنند. این در حالی است که اگر حمایت‌های سالمی از خانواده یا دوستان خود دریافت کنید می‌توانید با سهولت بیشتری این دوران را پشت سر بگذارید و بحران کمتری را تجربه کنید.

به همین خاطر قبل از آمادگی برای طلاق کمی به اطراف خود نگاه کنید و ببینید چه افرادی در زندگیتان می‌توانند یک پشتیبان امن برای شما باشند و چگونه می‌توانید از حمایت‌های آن‌ها در زندگی خود بهره‌مند شوید. این مسئله را در نظر داشته باشید که مشورت گرفتن و درخواست کمک از افراد نامناسب در اکثر مواقع تنها به افزایش تنش‌ها می‌انجامد و کمکی به زوجین نمی‌کند. در نتیجه بسیار مهم است که منابع درستی را برای دریافت حمایت انتخاب کنید. اگر احساس می‌کنید که اطرافیانتان نمی‌توانند بدون قضاوت و سوگیری شما را همراهی کنند حتما از خدمات مشاوره طلاق کمک بگیرید تا به این ترتیب بتوانید حمایت اجتماعی و عاطفی مناسبی را برای خود فراهم کنید.

5- طلاق را به دشمنی تبدیل نکنید

این مسئله قابل درک است که شما در هنگام طلاق به دلایل مختلف از همسر خود دلگیر یا خشمگین باشید. اما این نباید دلیلی برای دشمنی با یکدیگر و انجام رفتارهایی نظیر بدگویی از او نزد دیگران شود. به خصوص زمانی که شما صاحب فرزندانی هستید. درست است که شما در حال حاضر نمی‌توانید با فرد مقابلتان زندگی کنید و نمی‌توانید این مسئله را نادیده بگیرید که روزهای خوب و بد مختلفی را در کنارهم تجربه کرده و چیزهای مختلفی را از یکدیگر آموخته‌اید اما زیر سؤال بردن شخصیت یکدیگر و انجام اقدامات هیجان‌زده و کینه توزانه بیش از هرچیز گذشته و انتخاب‌های خودتان را زیر سؤال می‌برد.

همچنین این رفتارها تا حد زیادی منجر به سردرگمی کودکان شده و باعث می‌شود که آن‌ها اضطراب و تنش زیادی را تجربه کنند. ایجاد دشمنی تنها بر آسیب‌های طلاق می‌افزاید. در نتیجه تلاش کنید با وجود همه اختلاف‌ها از محترمانه رفتار کردن دست نکشید و همواره مرزهای اخلاقی خود را حفظ کنید.

 

سؤالات متداول

– آیا لازم است که با کودکان در مورد طلاق صحبت کنیم؟

مسلما بله. قبل از اینکه طلاق بگیرید لازم است که آمادگی لازم را در کودکتان نیز ایجاد کنید چرا که جدایی ناگهانی می‌تواند سردرگمی و اضطراب زیادی را برای کودک به همراه بیاورد. سنین کودکی زمانی است که بچه‌ها خود را در مرکز همه اتفاقات می‌بینند و در نتیجه ممکن است خود را علت جدایی شما بپندارند و از این بابت احساسات منفی بسیاری را تجربه کنند. برای پیشگیری از آسیب‌های روانی مذکور لازم است که متناسب با سن کودک با او صحبت کنید و آنچه قرار است اتفاق بیفتد را برای او توضیح دهید. توجه داشته باشید که لازم نیست فرزندتان در جریان جزئیات اختلافات قرار بگیرد.

– چگونه می‌توانم در مورد درست بودن تصمیم طلاق اطمینان کسب کنم؟

اگر هنوز نمی‌دانید آمادگی برای طلاق را دارید یا خیر و نمی‌توانید به تصمیم قاطعی دست بزنید لازم است پیش از انجام هر اقدام شتاب‌زده‌ای به یک زوج درمانگر مراجعه کنید. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. درمانگر به عنوان آینه تمام نمای مشکلات شما و همسرتان و همچنین آینده زندگی مشترکتان را نشان خواهد داد و به طور واقع‌بینانه‌تری شما را با پیامدهای طلاق آشنا خواهد کرد. درنتیجه می‌توانید با چشمان بازتر و اطمینان بیشتری تصمیم‌گیری کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آمادگی برای طلاق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: آمادگی برای طلاق