سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص اگزازپام

قرص اگزازپام یکی از داروهای ضد اضطرابی و از خانواده بنزودیازپین‌ها است که اغلب از جانب روان پزشکان برای درمان مشکلاتی نظیر احساس تنش و اضطراب شدید، بی‌قراری و بی‌خوابی تجویز می‌شود. مصرف سرخود قرص اگزازپام می‌تواند عوارض جانبی بسیاری را به همراه داشته باشد چرا که پزشک برای انتخاب هر نوع دارو ابتدا وضعیت جسمانی و روانی شما را بررسی می‌کند و با در نظر گرفتن همه جوانب، دوز متناسبی از دارو را تجویز می‌کند. نادیده گرفته شدن این موارد در مصرف سرخود اگزازپام می‌تواند باعث ایجاد علائم و مشکلات جسمی و روانی ناخوشایندی شود. برای اینکه در مورد این دارو اطلاعات بیشتری به دست بیاورید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای ضد اضطراب می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص اگزازپام

موارد مصرف و مکانیسم اثر قرص اگزازپام

قرص اگزازپام از جمله داروهای روان پزشکی است که معمولاً در درمان اختلالات اضطرابی نظیر اختلال اضطراب فراگیر و همچنین علائم حاد ناشی از ترک الکل استفاده می‌شود. این دارو که از خانواده بنزودیاپین‌هاست با اثر گذاری بر مغز و سیستم عصبی مرکزی منجر به ایجاد حالات آرامش و ضد تشنج می‌شود. قرص اگزازپام اثرات آرام بخش خود را از طریق افزایش اثربخشی انتقال دهنده عصبی گابا اعمال می‌کند و به این ترتیب منجر به فروکش علائم اضطرابی می‌شود. برای آگاهی بیشتر در زمینه داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

 

عوارض جانبی مصرف قرص اگزازپام

مانند هر داوری دیگر قرص اگزازپام نیز می‌تواند با برخی عوارض جانبی همراه باشد. از جمله رایج‌ترین عوارض جانبی این دارو می‌توان به سرگیجه، سر درد، تاری دید و خواب آلودگی اشاره کرد. در صورت مشاهده تداوم یا بدتر شدن هریک از علائم گفته شده حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک در صورتی دستور به ادامه مصرف دارو خواهد داد که عوارض جانبی از مزایای مصرف کم‌تر باشند.

توجه داشته باشید که همه افرادی که قرص اگزازپام مصرف می‌کنند لزوماً عوارض جانبی را تجربه نمی‌کنند. در واقع این عوارض در برخی افراد اصلاً دیده نمی‌شود و در صورت مشاهده نیز بسیار ناچیز هستند.

عوارض جانبی نادر مصرف قرص اگزازپام

ممکن است بعضی افراد پس از مصرف این دارو دچار علائم جدی شوند که احتمال بروز آن‌ها بسیار نادر است. با این حال در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید و در مورد آن‌ها به او گزارش دهید.

– تجربه تغییرات ذهنی و خلقی

– مشکلات حرکتی

– پیدایش ناتوانی‌هایی در گفتار

– کاهش یا افزایش قابل توجه در میزان میل جنسی

– تجربه مشکلات ادراری

– لرزش

– مشکلات خواب

عوارض جانبی دیگری نیز وجود دارند که شیوع آن‌ها از موارد گفته شده در بالا نیز بسیار کم‌تر است و درصد بسیار کمی از مصرف کنندگان قرص اگزازپام ممکن است آن‌ها را تجربه کنند. با این حال بروز آن‌ها را باید بسیار جدی گرفت. درنتیجه در صورت مشاهده هر یک از آن‌ها فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. از جمله این عوارض باید به موارد زیر اشاره کرد.

– غش

– دردهای شکمی و مشکلات معده

– حالت تهوع مداوم

– استفراغ

– خستگی مفرط

– زرد شدن رنگ پوست یا چشم

– تیره شدن رنگ ادرار

– گلو درد مداوم یا تب

موارد احتیاط مصرف قرص اگزازپام

موارد زیر از جمله موارد احتیاطی در مورد مصرف قرص اگزازپام هستند که هنگام تصمیم به مصرف حتماً باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

– در صورتی که تجربه حساسیت به داروهای ضد اضطرابی خصوصاً از خانواده بنزودیاپین‌ها نظیر دیازپام را دارید حتماً آن را به پزشک اطلاع دهید.

– قبل از مصرف این دارو در مورد تاریخچه مشکلات پزشکی خود اطلاعات کافی را در اختیار پزشک قرار دهید. از جمله بیماری‌هایی که سابقه دچار بودن به آن‌ها می‌تواند مصرف قرص اگزازپام را تحت تأثیر قرار دهد می‌توان به بیماری‌های کبدی، کلیوی، مشکلات ریوی-تنفسی و سابقه سوءمصرف الکل یا مواد اشاره کرد.

– این دارو می‌تواند منجر به احساس خواب آلودگی و تاری دید شود. به همین خاطر از مصرف هم زمان الکل و هر گونه دارویی که این اثرات را تشدید می‌کند همزمان با قرص اگزازپام خودداری کنید.

– به دلیل خواب‌آور بودن اگزازپام پس از مصرف آن از رانندگی و هرگونه فعالیت مهمی که نیاز به هوشیاری و دید کافی دارد خودداری کنید.

تداخلات دارویی

مصرف برخی داروها همزمان با قرص اگزازپام می‌تواند فعل و انفعالات آن را تغییر داده و در نتیجه منجر به تغییر عملکرد آن بشود. از جمله داروهایی که مصرف هم زمان آن‌ها با اگزازپام تداخل ایجاد می‌کند می‌توان به کلوزاپین، دیگوکسین، سدیم اکسیبات و اورلیستات اشاره کرد.

همچنین مصرف قرص اگزازپام با سایر داروهایی که عوارض جانبی مشابه نظیر خواب آلودگی دارند با تشدید این عوارض می‌تواند منجر به بروز مشکلات مضاعف شده و به همین خاطر باید از استفاده از آن‌ها خودداری کنید. برای مثال سایر داروهای ضد اضطرابی، انواع آرام بخش‌ها، آنتی هیستامین‌ها و مسکن‌ها از جمله داروهایی هستند که نباید همزمان با قرص اگزازپام مصرف شود.

مصرف بیش از حد اگزازپام

مصرف بیش از حد قرص اگزازپام می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به اوردوز شود. از جمله علائمی که در مورد اوردوز هشدار می‌دهند می‌توان به خواب آلودگی بسیار شدید، کاهش یافتن رفلکس‌های بدن، کاهش یافتن سرعت تنفس، غش و ضعف هوشیاری اشاره کرد. در صورت بی‌توجهی به این علائم، اوردوز با اگزازپام می‌تواند حتی به مرگ فرد بیانجامد. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی در صورتی که نیاز به مشاوره داشته باشید می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

 

سؤالات متداول

– در صورتی که یک وعده مصرف قرص اگزازپام را فراموش کردیم باید چه کار کنیم؟

اگر مصرف یک دوز را در ساعت مقرر فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر ساعت مصرف دوز بعدی نزدیک شده‌اید از مصرف دوز قبلی خودداری کرده و در واقع تعداد قرص را دو برابر نکنید.

– آیا مصرف سیگار می‌تواند تداخلی با تأثیرات اگزازپام داشته باشد؟

بله. مصرف دخانیات از طریق آنزیم‌های کبدی می‌تواند اثر قرص اگزازپام را کاهش دهد. در نتیجه اگر سیگار مصرف می‌کنید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید چرا که این مسئله می‌تواند در تصمیم‌گیری او برای تعیین دوز اثر گذار باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای ضد اضطراب می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص اگزازپام